pft Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Har to stk Cad 300 motorer, den ene stopper opp på 3300 omd mens den andre går til 3900. Dette skjedde plutselig. Er det noen som har ideer om feilsøking? Quote Link to post
hermansen Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Har du prøvd å rekalibert gasshendel for den motoren som stopper på 3300 rpm ? Det kan ha sjedd en feil i EDC'en som gjør at du må rekalibrere denne. Det skal, i følge Volvo, bare skje veldig sjeldent, men det kan skje. Alternativ 2 er selvsagt rur og masse groe på det ene drevet. Dette kan føre til problemer med å nå topp turtall. /Øystein Quote Link to post
REM Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Mister du fart da? Hvis du har et tilsynelatende dropp i turtall, men beholder farta er det sansynligvis feilvisning i turteller. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
pft Posted November 1, 2008 Author Share Posted November 1, 2008 Mister fart også: Quote Link to post
Jorg-1 Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Hei og velkommen til Baatplassen. Er det noen feikoder som er lagret i EDC systemet? Quote Dracosiden til Jørgen Link to post
pft Posted November 2, 2008 Author Share Posted November 2, 2008 Nei det er ingen feilkoder som jeg kan se. Var ute en tur i dag også, nå har den andre motoren redusert omd også. Mistenker at det er disel filtrene som er problemet. Disse skal vistnok skiftet i år i følge eieren, kjøpte båten fra England for en mnd siden så jeg driver å forsker meg frem med den nå. Quote Link to post
OPTIMAL Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Har også to KAD 300 motorer med aksling. I fjor høst fikk jeg også turtallsmangel på motorene. Ca 300 rpm. manglet. Grunnen var mye groing og rur på propellene etter lite bruk i fjor sommer. Sjekk dette før du ser etter andre løsninger. Forfilterene bør selvsagt sjekkes og du bør alltid ha reserve filer ombord. Kan være problem å skaffe alle steder. Quote Link to post
WESS Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Jeg manglet også litt turtall på slutten av sessongen i år på min ene KAD300. Da jeg fikk opp båten så jeg at det var kommet vann i oljen på det ene drevet. Var bare grå grøt igjen + en del vann. Uansett sjekk tilstanden på oljen på drevet. Quote Link to post
Recommended Posts