Jump to content

Volvo penta KAD300 Turtallsmangel

pft

Recommended Posts

Har du prøvd å rekalibert gasshendel for den motoren som stopper på 3300 rpm ? Det kan ha sjedd en feil i EDC'en som gjør at du må rekalibrere denne. Det skal, i følge Volvo, bare skje veldig sjeldent, men det kan skje.

Alternativ 2 er selvsagt rur og masse groe på det ene drevet. Dette kan føre til problemer med å nå topp turtall.

/Øystein

Mister du fart da? Hvis du har et tilsynelatende dropp i turtall, men beholder farta er det sansynligvis feilvisning i turteller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei det er ingen feilkoder som jeg kan se.

Var ute en tur i dag også, nå har den andre motoren redusert omd også. Mistenker at det er disel filtrene som er problemet. Disse skal vistnok skiftet i år i følge eieren, kjøpte båten fra England for en mnd siden så jeg driver å forsker meg frem med den nå.

Har også to KAD 300 motorer med aksling. I fjor høst fikk jeg også turtallsmangel på motorene.

Ca 300 rpm. manglet.

Grunnen var mye groing og rur på propellene etter lite bruk i fjor sommer.

Sjekk dette før du ser etter andre løsninger. Forfilterene bør selvsagt sjekkes og du bør alltid ha reserve filer ombord.

Kan være problem å skaffe alle steder.

• 11 months later...

Jeg manglet også litt turtall på slutten av sessongen i år på min ene KAD300. Da jeg fikk opp båten så jeg at det var kommet vann i oljen på det ene drevet. Var bare grå grøt igjen + en del vann. Uansett sjekk tilstanden på oljen på drevet.