Jump to content

Windy52 Xhantos med trippel instalasjon

Mariell

Recommended Posts

her ble hele akslingen med kobling revet ut av bunnen på båten. et ca 30 cm hull. Det finnes sikkert en ingeniør som kan beregne det vanntrykket. Båten veier ca 30 tonn. I følge de ombord gikk de fort ned i hvertfall

Jeg er bare en enkel bonde, men etter en rekke avanserte beregninger har jeg kommet til at trykket er ca 0,1 bar. Dette forutsatt at hullet er ca en meter under vann.

Det høres ikke mye ut, men om en ser for seg en tolvtommers vannslange som totalt gir fra seg en kraft på ca 70 kg og aldri går tom................

kjøper lystbåt fra Ulstein

Jeg har ingenlunde anbefalt noen å kjøpe lystbåt fra Ulstein.

Med Rolls-Royce thrustere tror jeg det kunne blitt lite lystbetonet.

Poenget mitt er at teknologiene er moden. Jeg er litt forundret over at det ikke er gjort før.

Ulstein, Brunvoll, Schottel, Aquamaster m.fl. lager sånne i bøtter og spann. Hamilton har hatt en sånn joystick, Hamilton Mouse, for styring av twin vannjet i årevis.

Sånn på siden. Den største produsenten av joysticksystemer er vel norsk, Kongsberg.

Kan det være slik: På lystfartøy må det være lite i fysisk utforming pga plass+ikke koste en dritt, ref diverse Biltema diskusjoner. De produsentene du snakker om lager svære greier som sikkert er lettere å ha med å gjøre rent produksjonsteknisk og koster ut av hvitøyet. Ihvertfall sett i forhold til hav f.eks jeg tjener :-)

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

ja, kansje med feil konstruert flyndre.. i 25 knop vil de fleste båtene ligge nogenlunde rett. så tviler på man kan slå opp flyndren gjennom gulvet da.. hvis man virkelig får så mye "oppoverkrefter" ved grunnstøting , vil man vel få de samme "oppoverkreftene med ips. hva da?

rett aksel og riktig flyndre skal det vanskelig gjøres å ta inn vann etter en grunnstøting .,

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...