Mulligan Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 (redigert) Og hadde man hatt en intern struktur for kontroll av vanninntrenging så hadde det gått greit der også. Eller skjønner jeg ikke helt hvorfor Volvo/Yanmar/ZF ikke lar drevet være 360 dreibart. Det er jo ikke noen diger nyhet akkurat. Ulstein har laget sånne i 30 år. Redigert 3.November.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 (redigert) VP har patenter på systemet . Cluet er vel at det er gjort tilgjengelig til lystbåter. Med mindre man er russer med dollarbukser er det ikke så mange som kjøper lystbåt fra Ulstein Redigert 3.November.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 her ble hele akslingen med kobling revet ut av bunnen på båten. et ca 30 cm hull. Det finnes sikkert en ingeniør som kan beregne det vanntrykket. Båten veier ca 30 tonn. I følge de ombord gikk de fort ned i hvertfall Jeg er bare en enkel bonde, men etter en rekke avanserte beregninger har jeg kommet til at trykket er ca 0,1 bar. Dette forutsatt at hullet er ca en meter under vann. Det høres ikke mye ut, men om en ser for seg en tolvtommers vannslange som totalt gir fra seg en kraft på ca 70 kg og aldri går tom................ Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Takk for god og informativ forklaring Bitteliten. Enig i det du skriver om grunnberøring i 25 knop om at flyndre er utsatt og vil bli slått opp. Det har jeg faktisk hørt om her i fjorden også. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Hvis en Xanthos skal bli økonomisk nok for meg, så må det minst installeres en 7-8 IPS drev... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 kjøper lystbåt fra Ulstein Jeg har ingenlunde anbefalt noen å kjøpe lystbåt fra Ulstein. Med Rolls-Royce thrustere tror jeg det kunne blitt lite lystbetonet. Poenget mitt er at teknologiene er moden. Jeg er litt forundret over at det ikke er gjort før. Ulstein, Brunvoll, Schottel, Aquamaster m.fl. lager sånne i bøtter og spann. Hamilton har hatt en sånn joystick, Hamilton Mouse, for styring av twin vannjet i årevis. Sånn på siden. Den største produsenten av joysticksystemer er vel norsk, Kongsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Kan det være slik: På lystfartøy må det være lite i fysisk utforming pga plass+ikke koste en dritt, ref diverse Biltema diskusjoner. De produsentene du snakker om lager svære greier som sikkert er lettere å ha med å gjøre rent produksjonsteknisk og koster ut av hvitøyet. Ihvertfall sett i forhold til hav f.eks jeg tjener :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Hamiltons vannjet joystick er vel mekanisk - eller? Vet ikke om det trengs på vannjeter. Har man turtall på motorene og noenlunde presise gear kontroller får man jo en slik båt tilå danse ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Nei ikke helt. Hamiltons MouseBoat kontroll. Har også interface mot DP. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 (redigert) ja, kansje med feil konstruert flyndre.. i 25 knop vil de fleste båtene ligge nogenlunde rett. så tviler på man kan slå opp flyndren gjennom gulvet da.. hvis man virkelig får så mye "oppoverkrefter" ved grunnstøting , vil man vel få de samme "oppoverkreftene med ips. hva da? rett aksel og riktig flyndre skal det vanskelig gjøres å ta inn vann etter en grunnstøting ., Redigert 4.November.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.