BårdK Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Var nede og satte opp presenningstativ i dag (noe sent grunnet snøfallet onsdag) og oppdaget da at et av bladene på baugpropellen var slitt/skadd, ca. 1/3 av bladet var borte. Har ikke merket mangel på kraft, så spørsmålet er om jeg egentlig trenger å skifte propell? Quote Link to post
nimbuster Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 (edited) Strengt tatt trenger du sikkert ikke skifte propellen, men om du ikke har merket noen forskjell så får du bedre skyveeffekt dersom bladene er hele. Det er jo tross alt litt av vitsen med å ha blader. Ingen blader, ingen propell. Dersom det er Sleipner du har, kan du skifte til en ny type propell med forbedret skyvekraft og lavere støynivå....men det koster opp mot en tusenlapp. Edited November 2, 2008 by nimbuster (see edit history) Quote Link to post
Windy37GM Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Hvordan takler aksellagre at propellen ikke er balansert pga mangel av propellblad? Eller har det så lite å si fordi den er liten at det kan oversees? mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
880 Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Dersom det er Sleipner du har, kan du skifte til en ny type propell med forbedret skyvekraft og lavere støynivå....men det koster opp mot en tusenlapp. Har gjort dette og kan anbefales, mere krefter og mye mindre støy.. Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Roger jo Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 så spørsmålet er om jeg egentlig trenger å skifte propell? Hvordan takler aksellagre at propellen ikke er balansert pga mangel av propellblad? mvhBavaria32sport Ville skiftet propell. Det må bli kast og da er jeg mer redd for akseltetningen enn lageret. Det beste er å spørre produsenten. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BårdK Posted November 2, 2008 Author Share Posted November 2, 2008 Takk for svar, høres fornuftig ut å skifte, så da blir det vel det. Håper det går greit å få av den gamle, fryktlige mye bunnstoff der, men det får vel bli til våren. Quote Link to post
Recommended Posts