Jump to content

Marna motor til overs.

Lennart Jensen

Recommended Posts

Jeg måtte gi opp på en ca 30 fot tresnekke som hadde alt for mye råte og olje skade til at det var verdt å fortsette videre på. Sitter igjen med en 24 hesters Marna Motor som jeg har lyst til å gi vekk til de som ville ønske å pusse den opp. Motoren har gått som en klokke, men vet ikke helt tilstanden på den nå lenger. Motoren er over 60 år gammel og har elektrisk start og dynamo på.

Motoren står på en palle nær DHL sitt kontor i Bergen og de som vil eller kjenner noen som føler for å hente den, kan kontakte meg ved å sende meg en melding eller skrive en komentar her under. Motoren vil ellers bli levert til BIR eller et annet sted det de tar i mot skrap jern.

PS, Skal prøve å finne noen bilder og mer info.

MVH Lennart Jensen

Redigert av Lennart Jensen (see edit history)
...Hvor i verden står den?

BIR står for Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap - så det er nok hovedstaden på Vestlandet du må reise til... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Mange takk til Lennart Jensen for motoren. Det er godt det finnes sånne som deg, som valgte noe annet enn den kjappeste løsning og ikke bare kastet en del av norsk motorhistorie på dynga. :smiley:

Jeg for min del handlet helt på impuls. Noe jeg fra tid til annen gjør når magen er med meg. Jeg sier det sånn at skal jeg velge å høre på hodet eller magen, så velger jeg magen, for den er størst. :yesnod:

For å komplettere denne tråden så fyller jeg på med motorens videre skjebne.

Motoren ankom her på fredag. Den ser bra ut. Lett og 'turne' med ventilløfterene oppe, gear'et fungerer og den er ganske så komplett. Det skal nok ikke så mye til for å få den i gang tenker jeg. Det er en Marna DV2 fra 1956, altså en 2 sylindret diesel. En relativt massiv 'basse' på ca 500 kg vil jeg tippe.

Etter å ha sjekket opp og trålt nettet, så viser det seg at den er nok ganske så sjelden. Om grunnen er at Marna Motor under en av sine flyttinger destruerte alle delene til motoren, eller om det var nettopp derfor de gjorde det, vites ikke. De kunne skilte med instruksjonsbok og mulighet til å klippe til en eller annen pakning. Det var det hele.

Jeg har etter å ha fundert litt, donert 'klumpen' til Riska Kystlag. Kjørte den dit i går kveld. De ble stiftet i februar i år og var voldsomt begeistret for å få motoren inn i samlingen sin. Unge og gamle skal få stor glede av å skru, pusse og gnikke på den. Så med tid og stunder skal motoren til Lennart få lov til å putre fint til skuelystne og forbipasserede under Riskadagene i årene som kommer :flag:

mvh

Torkjel

Legger ved et bilde av 'klumpen' slik den ankom Hommersåk og Riska.

img_2027.jpg

Med vennlig hilsen

Torkjel

Du får gi meg en lyd når motoren er i drift. Så skal jeg prøve å ta en liten tur nå det er riskadagene. Vurderte lenge på om jeg skulle ha den med hjem å mekke litt på den i garasjen. Og jeg har fått MANGE kommentarer på den motoren. Ikke minst folk som har snudd seg når jeg har kjørt forbi.

Det var bare synd båten har vært så misbehandlet i så mange år. MASSE lag med rare oljemaling inni båten. Og forje eier hadde gjort mye rart. Særlig overbygget har vært et rart prosjekt. Mye bruk av plater som blir brukt til betong støping. Stein hard og tunge. Dermed topp tung som f... Noe som gjorde en liten tur i 2-3 meters bølger litt mer morsomt.

Dessverre viste det seg at område bak ved propellen og roret var særlig mye råte. Bak parten knakk bokstavlig talt etter at jeg fjernet noen bordplater der bak. Skummelt.

Andre ting som var rart!!! Vel drivstoff slangen var en hageslange. Mye bruk av PN (Ikke fleretrådet ledning) (Er elektriker selv) Dermed fikk jeg mye ledninger som knakk og hadde dårlig kontakt.

Siden var malt med noe som så ut som vanlig brun husmaling, med klar lakk over der igjen. Noe som jeg kunne rive av flere meter av når jeg kjøpte den. Flasset bare av.

Har en mistanke roret var et hakk for lite, men ikke minst propellen. Men det er pga andre sine meninger.

Det er godt å se noen kan bruke den. Kvidde meg mye til å hive den. Lete faktisk etter et kystlag eller noe i den duren i Bergen som ville ha den. Var ikke så lett å finne de. Og uansett så virket Torkjel så desperat etter den så jeg gav opp å lete når det en dag ringte en budbil firma.

Først ringe en kar med en liten kassabil og trodde jeg hadde masse utstyr og lifter til å putte den inni bilen hans. Noe som tok meg 10 min å forklare at jeg ikke hadde. Så når det kom en kranbil så hadde en eller annen luring låst igjen porten igjen. Men etter litt frem og tilbake. Og forhandlig med en venn som hadde nøkkel forsvant endelig motoren fra Bergen og jeg kunne puste normalt igjen.

Lykke til og jeg håper motoren holder ut i 60 år til. Det var omtrent bare vann i tanken som den ikke ville gå på.

MVH Lennart

Kan finne noen bilder av båten og motoren etterhvert jeg har litt mer tid.

Hvilken fraktmetode brukte du og hvor mye kostet det?

Jeg kontaktet speditøren som min arbeidsgiver har avtale med. Fastpris pr. palle innenlands på ca 850,- + mva. Blir egentlig spennende å se den endelig regningen. Lennart er ikke den enkleste mannen å få fatt i, så det ble en del "plunder og heft" med opphentingen.

....uansett så virket Torkjel så desperat...

Tja. Desperat er nok å ta i litt. Regner med at du mente det ironisk :smiley:

Det ble litt svett her en stund når speditøren var underveis og du var som sunket i jorden.

Mottok forøvrig også bruksanvisningen i går som jeg bestilte fra Marna. Får ta turen innom Riska Kystlag med den også en av de nærmeste dagene.

Takk igjen til Lennart. Jeg kommer nok til å trø litt i dørene til kystlaget fremover, så du skal holdes orientert om når 'bassen' igjen er klar for å vise frem sine kunster.

:seeya:

Med vennlig hilsen

Torkjel

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...