Lennart Jensen Startet 2.November.2008 Link til dette innlegget Startet 2.November.2008 (redigert) Jeg måtte gi opp på en ca 30 fot tresnekke som hadde alt for mye råte og olje skade til at det var verdt å fortsette videre på. Sitter igjen med en 24 hesters Marna Motor som jeg har lyst til å gi vekk til de som ville ønske å pusse den opp. Motoren har gått som en klokke, men vet ikke helt tilstanden på den nå lenger. Motoren er over 60 år gammel og har elektrisk start og dynamo på. Motoren står på en palle nær DHL sitt kontor i Bergen og de som vil eller kjenner noen som føler for å hente den, kan kontakte meg ved å sende meg en melding eller skrive en komentar her under. Motoren vil ellers bli levert til BIR eller et annet sted det de tar i mot skrap jern. PS, Skal prøve å finne noen bilder og mer info. MVH Lennart Jensen Redigert 2.November.2008 av Lennart Jensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Ja takk. Jeg vil gjerne ha denne motoren. Hvor i verden står den? mvh Torkjel 922 52 954 Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Walter_S Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 ...Hvor i verden står den? BIR står for Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap - så det er nok hovedstaden på Vestlandet du må reise til... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lennart Jensen Svart 2.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Ja i Bergen i Kjerreidviken. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Nærmere bestemt... Motoren står på en palle nær DHL sitt kontor i Bergen Leser dere ikke trådene før dere svarer eller, folkens... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Njord Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 He he, ja det kan du si. Men nå blir det av og til sånn, enn så lenge det går an å redigere tidligere postinger i ettertid, og legge til utfyllende info. Har forresten sendt en IM til trådstarter ang. opphenting. Kan du svare på den? Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Lennart Jensen Svart 3.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Fikk ikke tid å svare før nå. Ja motoren står bra fast på en palle. Kan feste litt mer fast med litt planker ol for sikkerhetskyld. Fikser du transport så skal jeg fikse resten. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Supert Motoren skal få et godt hjem. Holder på å ordne transport akkurat nå. Kan du sende meg mobilnummeret ditt på en IM? Speditøren må kunne få fatt i deg. Jeg har sagt at dette er en Europalle, ca 60cm høy og 200 kg. Kan dette stemme sånn noenlunde? Hva med propellanlegg. Har du dette også? Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Njord Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Da er transporten i boks. Trenger bare ditt telefonnummer. Send meg gjerne en SMS på 922 52 954. Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Lennart Jensen Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Ahh det er bra noen vil ha motoren, håper den får et langt og godt liv foran seg. Jeg var redd jeg måtte kaste den. Torkjel er den heldige vinneren. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Gratulerer Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Njord Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Mange takk til Lennart Jensen for motoren. Det er godt det finnes sånne som deg, som valgte noe annet enn den kjappeste løsning og ikke bare kastet en del av norsk motorhistorie på dynga. Jeg for min del handlet helt på impuls. Noe jeg fra tid til annen gjør når magen er med meg. Jeg sier det sånn at skal jeg velge å høre på hodet eller magen, så velger jeg magen, for den er størst. For å komplettere denne tråden så fyller jeg på med motorens videre skjebne. Motoren ankom her på fredag. Den ser bra ut. Lett og 'turne' med ventilløfterene oppe, gear'et fungerer og den er ganske så komplett. Det skal nok ikke så mye til for å få den i gang tenker jeg. Det er en Marna DV2 fra 1956, altså en 2 sylindret diesel. En relativt massiv 'basse' på ca 500 kg vil jeg tippe. Etter å ha sjekket opp og trålt nettet, så viser det seg at den er nok ganske så sjelden. Om grunnen er at Marna Motor under en av sine flyttinger destruerte alle delene til motoren, eller om det var nettopp derfor de gjorde det, vites ikke. De kunne skilte med instruksjonsbok og mulighet til å klippe til en eller annen pakning. Det var det hele. Jeg har etter å ha fundert litt, donert 'klumpen' til Riska Kystlag. Kjørte den dit i går kveld. De ble stiftet i februar i år og var voldsomt begeistret for å få motoren inn i samlingen sin. Unge og gamle skal få stor glede av å skru, pusse og gnikke på den. Så med tid og stunder skal motoren til Lennart få lov til å putre fint til skuelystne og forbipasserede under Riskadagene i årene som kommer mvh Torkjel Legger ved et bilde av 'klumpen' slik den ankom Hommersåk og Riska. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Sleipner93 Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hvilken fraktmetode brukte du og hvor mye kostet det? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Nydeleg motor! Det er bra att folk tar vare på dei gode gamle motorane. Eg fekk nettopp kjøpt ein 8hk SABB DIESEL. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Lennart Jensen Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Du får gi meg en lyd når motoren er i drift. Så skal jeg prøve å ta en liten tur nå det er riskadagene. Vurderte lenge på om jeg skulle ha den med hjem å mekke litt på den i garasjen. Og jeg har fått MANGE kommentarer på den motoren. Ikke minst folk som har snudd seg når jeg har kjørt forbi. Det var bare synd båten har vært så misbehandlet i så mange år. MASSE lag med rare oljemaling inni båten. Og forje eier hadde gjort mye rart. Særlig overbygget har vært et rart prosjekt. Mye bruk av plater som blir brukt til betong støping. Stein hard og tunge. Dermed topp tung som f... Noe som gjorde en liten tur i 2-3 meters bølger litt mer morsomt. Dessverre viste det seg at område bak ved propellen og roret var særlig mye råte. Bak parten knakk bokstavlig talt etter at jeg fjernet noen bordplater der bak. Skummelt. Andre ting som var rart!!! Vel drivstoff slangen var en hageslange. Mye bruk av PN (Ikke fleretrådet ledning) (Er elektriker selv) Dermed fikk jeg mye ledninger som knakk og hadde dårlig kontakt. Siden var malt med noe som så ut som vanlig brun husmaling, med klar lakk over der igjen. Noe som jeg kunne rive av flere meter av når jeg kjøpte den. Flasset bare av. Har en mistanke roret var et hakk for lite, men ikke minst propellen. Men det er pga andre sine meninger. Det er godt å se noen kan bruke den. Kvidde meg mye til å hive den. Lete faktisk etter et kystlag eller noe i den duren i Bergen som ville ha den. Var ikke så lett å finne de. Og uansett så virket Torkjel så desperat etter den så jeg gav opp å lete når det en dag ringte en budbil firma. Først ringe en kar med en liten kassabil og trodde jeg hadde masse utstyr og lifter til å putte den inni bilen hans. Noe som tok meg 10 min å forklare at jeg ikke hadde. Så når det kom en kranbil så hadde en eller annen luring låst igjen porten igjen. Men etter litt frem og tilbake. Og forhandlig med en venn som hadde nøkkel forsvant endelig motoren fra Bergen og jeg kunne puste normalt igjen. Lykke til og jeg håper motoren holder ut i 60 år til. Det var omtrent bare vann i tanken som den ikke ville gå på. MVH Lennart Kan finne noen bilder av båten og motoren etterhvert jeg har litt mer tid. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hvilken fraktmetode brukte du og hvor mye kostet det? Jeg kontaktet speditøren som min arbeidsgiver har avtale med. Fastpris pr. palle innenlands på ca 850,- + mva. Blir egentlig spennende å se den endelig regningen. Lennart er ikke den enkleste mannen å få fatt i, så det ble en del "plunder og heft" med opphentingen. ....uansett så virket Torkjel så desperat... Tja. Desperat er nok å ta i litt. Regner med at du mente det ironisk Det ble litt svett her en stund når speditøren var underveis og du var som sunket i jorden. Mottok forøvrig også bruksanvisningen i går som jeg bestilte fra Marna. Får ta turen innom Riska Kystlag med den også en av de nærmeste dagene. Takk igjen til Lennart. Jeg kommer nok til å trø litt i dørene til kystlaget fremover, så du skal holdes orientert om når 'bassen' igjen er klar for å vise frem sine kunster. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Diesel248 Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Fått igong motoren? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
kipp36 Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Overhalte en såkalt 18hk marna diesel på yrkesskolen,litt av en rugg.selv hadde en en sylindret 7,5hk marna diesel.Samma ulla som volvopenta md5 eller hva det nå er.Kjempe fornøyd Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.