Jump to content

Oppussing av marna R2


Toivo

Recommended Posts

Idag fikk jeg noen seriøse problemer med motoren. den gikk helt fint til jeg kobla til vannet.... da begynte den og hoste og da jeg gav på så kom det brun gugge ut av eksosen. Og når jeg tok ut pluggene så var det vann i den ene sylinderen.. hva kan dette være? sprekk i toppen, toppakning, manifoild?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Vi lot motoren suge vann fra en bøtte (jeg var også der :wink: )

Når motoren begynte og få sugd vannet inn så gikk det en liten stund, så synker turtallet veldig og for at ikke den skulle daue ga jeg på, da sto det en skikkelig sprut med oljevann ut av eksosen (så hvertfall ut som olje, den var veldig svart)

Andre ting som kan nevnes var jo at det rundt den ene pluggen pipla vann og la seg rundt den, og at det kom en god del vann ut av forgasseren.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg tatt av toppen og funnet feilen.. i fremre forbrenningskammer ved innsuget var det et hull/sprekk som er fikset fra før som ogjen har blitt slått opp med to ørsmå hull. fant ut av det da jeg tok vann igjennom kjølekanalen og det piplet ut der.. en annen ting var at en av kanalene var tette, den som går midt mellom stemplene så jeg tror det var lurt at jeg tok av toppen:) gikk veldig greit og ta den av.

Tok også av manifoilden for og sjekke den, og den så helt fin ut.

Hvordan skal jeg fikse de hullene? kjemisk metall, sveise? eller er det ikke håp for toppen?

Legger også ved et par bilder av "prosessen". det ser litt bedritent ut på de første bildene for det var før jeg fikk vasket der...

 

topp_paa.jpg

 

topp_av.jpg

 

topp_under.jpg

 

hull_i_topp.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Men når du først har av toppen nå kan du jo slipe ventilene om du ikke har gjordt det.. :wink:

det er stor sjans for at jeg gjør det ja. men trenger jeg ny toppakning når jeg har hatt av toppen? den ser helt fin ut og den er vel i messing hvis ikke jeg tar feil(?) så den tåler jo en del..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Her må du nok finne deg en flink sveiser, alternativt ny topp. Det er ikke alle som har taket på å sveise støpejern, har forstått at dette er noe krevende. Kjemisk metall kan du nok bare glemme, det vil ikke tåle temperaturen i sylinderen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er en nesten umulig sveisejobb. Skaff deg en annen topp, det er flere som selger brukte deler. Toppakningen kan du bruke igjen, men glød den før du legger den på. Og rens kjølekanalene i motoren. Bor gjerne et par ekstra hull nederst i kjølekappa, slik at du kommer godt til med en litt stiv ståltråd el. Hullene kan du plugge igjen med nesten hva som helst. Det er ikke noe trykk å snakke om her.

gon

Link to post
Share on other sites

Kan sveises dette, men det brukes da pinner for støpegods. For at det skal bli en god sveis, må det være 110% rent. Kanskje vurdere og bruke syre i kjølekappa slik at det blir rent på baksiden. (har med gjennombrenning av sveisen å gjøre), samt å få toppen glassblåst i forbrenningskammeret.

Toppen MÅ ha en rolig forvarming før sveising og en rolig avkjøling etter sveising !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...