Toivo Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Fortsettelse fra tråden "Trenger en Zenith- eller Solex-gasser til en marna R2" Lurer og kommer til og lure på en del ting om denne motoren i denne tråden fremover. derfor frir jeg til de marna-kyndige på båtplassen.. Det jeg lurer på nå er om noen kan forklare meg hvordan rørene fra vannpumpa skal gå til motoren, og hvor vannet skal gå ut igjen av motoren. Min teori på dette er at den går fra vannpumpa til krana på toppen igjennom motoren og ut igjen i eksosen. men skal det være ikke være et rør som går til kontrollstråle ut igjennom skrogsiden? En annen ting jeg lurer på er girkassa; det er litt slark i denne og den er ganske vanskelig å få i gir (både forover og bakover). hva skal jeg vaske girhuset med, whitesprit/diesel? Er det tappeskrue i bunnen av girhuset? Ble en del spm. på en gang her nå, men jeg lurer i spenning og håper på svar. Takk på forhånd;) Mvh Lars Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Ingen som kan hjelpe meg her? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Hansi Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) Hvis du ikke får svar hvorfor ikke prøve å kontakte noen her eller her. Edited November 3, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
M/S Bastard Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Marna R2, har du sett her? Quote Link to post
HansT Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hei Hei Lars. Vannet skal gå fra pumpa til manifolden og ut igjen fra toppen,der skal det være en 3veis kran som den ene leder til kontoll strålen og en som skal gå inn på ekosorøret.skal få tatt ett bidle fra motoren jeg har i båten min så blir det lettere og skjønne..hehe... Quote Link to post
Toivo Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 fant ut av det ja, har allerede kjøpt inn rørdeler som jeg trenger, men mangler eksosbøyen som skal inn i manifoilden... har også fått renset veivhuset og byttet motorolje. da jeg sveivet så fort jeg kunne(sikkert inne mange rpm) fikk jeg 2,5 på oljetrykksmåleren. er dette et normalt tall? greit trykk? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Diesel248 Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Til å sveive hørest dette bra ut, og etter det eg veit trur eg dette er passeligt til fullfart og. Eg er ikkje sikker på kvar mykje oljetrykk motoren skal ha. Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Toivo Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Legger inn et bilde her av hvordan veivhuset så ut etter rens:) har også renset oljefilteret. Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hei R2 er en av de fineste bensinmotorene som er laget til båtbruk. Merk deg godsdimensjonene i veiv og råder. Gjelder for å være svært driftsikker og uutslitelig. Den komponenten som først ryker, dvs.ruster hull i, er manifoilen. Ta godt vare på den, den koster noe rundt kr.6000, om jeg ikke husker feil. Rens også kjølekappa for rustflak, slik at motoren får ordentlig kjøling. Kjølevannet går inn gjennom kjølekappa på manifoilen og kommer ut gjennom toppen. Giret, frikoblinga eller spaken til propellvridningen er ikke en og samme sak, så det er vanskelig å svare deg her før du presiserer hva du mener. Tar du kontakt med Goksta kystlag, skaffer de deg all den dokumentasjonen du trenger på motoren. Lykke til! gon Quote Link to post
Toivo Posted November 4, 2008 Author Share Posted November 4, 2008 Hadde en del problemer med magneten, men nå har det fikset seg. har fått tak i en SEM magnet med forsterket tennspole, noe som gir en vanvittig gnist kan holde pluggledningen over en cm unna og alikevel så hopper gnisten over i jord, lys og klar gnist. Hvis alt går etter planen så skal motoren prøvestartes imorgen, må bare få tak i et par plugglednger som passer og en del til forgasseren så skal alt være klart:) Må si jeg gleder meg. Regner med at jeg får lagt ut en film fra prøvestartingen når den er utført:) Mvh Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
M/S Bastard Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Husk kjølevann da Quote Link to post
Sleipner93 Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Altid spennende og kjekt med oppstart! Husk film så får vi også gleden av å høre godlyden! Quote Link to post
gon Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Hei Lars Nicolai Ikke la gnisten slå over et gap på over en cm. Selv om du har en forsterket magnet, utsetter du spolen for en enorm belastning. Når du stiller tenningen, må du passe på å ikke stille den inn med impulsen innkoblet. I så fall får du en altfor lav tenning. Motoren skal ha 10 grader fortenning ved full fart. Husk at du skal bruke singelgradsolje på den: sae 30 (ikke 10-30). Oljetrykket justerer du med en stillskrue i akterkant av drevhuset. Den skal ha 2kg trykk på varm motor under belastning. gon Quote Link to post
Toivo Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 (edited) jeg siterer fra marna "Anbefalt olje: Mineral olje 10-30 (IKKE syntetisk)" men hvordan stiller jeg tenninga? hvordan vet jeg at den har 10 graders fortenning? trodde magneten var ferdig innstilt jeg... Edited November 5, 2008 by Lars Nicolay (see edit history) Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei Manualen fra 1965 sier at singelgradsolje skal benyttes (30-olje i sommerhalvåret og 20-olje i vintehalvåret), men sier fabrikken noe annet i dag, får du kanskje forholde deg til det. Når du stiller tenninga, stiller du først magneten på høytenning, dersom magneten i bakkant har en innstillingshendel (ikke alle magneter har det). Deretter vrir du på sveiva el. svinghjulet til magneten gir gnist til bakre sylinder (når stemplet her er omtrent på topp). Deretter dreier du svinghjulet tilbake igjen til stemplet så vidt passerer øvre dødpunkt (ca. 1mm). På dette punktet skal stiftene i magneten åpne. Nå åpner stiftene uten at inpulsen er innkoblet. Prøver du å stille tenninga med inpulsen innkoblet, får du for sen tenning, da inpulsen forsinker tenningstidspunktet. Inpulsen kobles automatisk ut når motoren går. gon Quote Link to post
Toivo Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Ja, da har jeg fått start på motoren etter den del plundring med stilling av tenning og utallige tilbakeslag:) Når den først startet så gikk den som en.... ja hva heter det egentlig når den går som den skal? Hvertfall så gikk den fint uten feiltenning skal se om jeg klarer og få lagt ut en video av første oppstart. øh, hvordan legger man ut film? har lastet den opp til youtube, men derfra...? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
BigRevi Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Da går den som en klokke ;) Quote Link to post
Toivo Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 det var det det het ja, tenkte litt på "maler som en katt" men det gjør den jo ikke. den går jo som en kirkeklokke:P fortsatt; hvordan lege ut film? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Sleipner93 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Og si en motor går som en klokke blir feil, du vet det fins jo mange dårlige klokker Filmen må du laste opp på youtube.. Quote Link to post
Toivo Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 ja, hehe. men filmen har jeg lastet opp til youtube, hvordan får jeg den til og vises i tråden? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Legger bare en link jeg... Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 sleit litt i starten der, var litt redd for at den skulle slå tilbake;) Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
HansT Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 hei hei.. Du har fått liv i den gamle sliter`n ser jeg... Gratulerer.!! Quote Link to post
Diesel248 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Gratulerer, dette var skikkelegt Bensin-Norsk!!!! Det blir vel om ei stund Og gjerne litt Samt ein (Med vann i krusa) Lykke til vidare :flag: Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.