Jump to content

Knekt aksling Eco Drive

Rally Kåre

Recommended Posts

Her er en kort kort historie om mitt problem!

Har en Barracuda 1125, som eg bestemte meg for å kjøpe meg Eco Drive av MotorMarine AS.

Eg ville ha det beste, og mest driftsikre overføring til denne båten.

Drevet er godkjent for 1050hk, og eg kjører på 650hk på dette.

Etter ca 100t på sjøen, begynnte det å komme olje inn i båten, ved aksling, og det viste seg at pakkboksen var ødelagt.

Dette vart fixa, men synst at dette var underleg.

Men når timetellaren hadde runda 170t, kom problemet, akslingen knakk!!!!!!!!!!!

Viste seg at dette var eit trøttheitsbrot, etter komentarer fra en som har greie på slikt.

Men no er historien blitt slik at eg har fått ny aksling fra leverandør, men han meiner at eg skall betale for allt sammen,

20.000.- og han truar med å sende det til innkasso.

Greitt nokk har 2 år gått sia eg kjøpte dette, men dei reklamerer for at det skal vare i 10.000t og meire en det.

Han meiner og at det kan ha vert eit fiskesnøre som har vert på aksling, slik at det har blitt varmgang i aksling????

Har nokon erfaring med eco drev?

Eg synest at eg i dette kjøpet av slikt dyrt drev, som nesten skulle vera evigvarande, sitter igjenn med ein

svert dårleg magefølelse, og behandling av leverandør.

Svar og komentarer på mitt innlegg motas med glede

Edited by Rally Kåre (see edit history)

Synes også at det blir urimelig at du fult ut skulle deke kostnadene med en ny aksling som helt klart har røket alt for tidlig. Kunne forøvrig være intresant og høre lit om vilke erfaringer du elers har med selve drevet. Tenker da på ting som: Drivstoføkonomi, manureringsegenskaper, støy/vibrasjoner, osv.

Heilt einig.

Dette drevet skulle vere det beste som var råd å få til ein fritidsbåt, og dyrt!!!

Men allerede når pakkboksen rauk, så kan dette ha vert ein indikasjon på at det har vert kast i aksling.

Er det noen som beskytter propellen på båten din forresten ?

Det er vel kanskje smart på disse drevene å montere en slags finne/bøyle under skrogbunnen foran propellen siden selve drevet ikke har noen propellbeskyttelse foran propellen slik som f.eks. en kjøl eller et hekkaggregat gir.

Blir jo litt som IPS som også har ubeskyttede propeller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har underrettet firmaet om tråden. Slik saken fremstilles kan det ikke være tvil om at selger må dekke reparasjonen, vil derfor være interessant å høre deres versjon.

Markedsføringen er basert på at drevet skal være en økonomisk lønnsom investering. Eco............

Noe helt annet: Er det ikke vanskelig å få båten i plan med et slikt overflatedrev? Det fungerer vel ikke spes. bra når hele propellen er under vann?

Noe helt annet: Er det ikke vanskelig å få båten i plan med et slikt overflatedrev? Det fungerer vel ikke spes. bra når hele propellen er under vann?

Såvidt jeg ser på de tekniske tegningene på http://motormarine.no/ så føres eksos og evt. ventilasjon til propellen ned rett foran propellen, slik at den slipper å flytte så mye vann før båten planer.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

hei, og takk til svar så langt!

No har det seg slik, at eg som skriver i dag, ikke er eigaren av båten.

Eigaren har lagt denne "tråden" ut fra min maskin, pga han sjølv har ødelagt pc, og er ikkje så vannt med å bruke internett til denne oppgava, og jobbar borte mandag til torsdag.

Han ville ha hjelp om meiningar og erfaringar om dette drevet.

Så eg sa ja til å prøve å hjelpa denne naboen.

Håpar dekan synest dette er greitt, slik at han kan få lese alle innlegg når han kjem heim at på torsdag.

Hei

Nå er det båteigar som er her igjenn :flag:

Takker for alle innlegg, ser det var respons i begynnelsen av denne tråden, men etter

at selger vart innvitert til å svare for seg, har det vert heilt stillt.

Eg synest at det er svært rart at selgar ikke kan forklare dette, for meg, og alle dei andre her på forumet????????!!!!!!!

Hei

Et lite forslag. Ta kontakt med Sleipner i Fredrikstad. De er produsenter av propellakselsystemer til båter. De må sitte på mye informasjon om akslinger/varmgang/fiskesener etc. Forøverig hvis du ikke kommer noe sted, er jo dette en fin sak for TV2 hjelper deg!!

at selger vart innvitert til å svare for seg, har det vert heilt stillt.

Har neppe noe med det å gjøre, er vel heller at det er vanskelig å si noe mer ut fra de opplysninger som foreligger.

Ellers kan man jo bare spekulere på hva det er som gjør et ikke selger ønsker å benytte anledningen til å belyse saken slik de ser den.

Du har heller ikke hørt noe regner jeg med?