Enzo Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Regatta for mennesker med unormalt korte hender Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stigt:-) Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg ler med dere. Men si det da!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Ok Oversett short handed til få hender. Altså seiling med 1-2 ombård istedet for fult mannskap på 6-10pers Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg lærer. Singlehanded= 2 hender Shorthanded= 4 hender Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Høres ganske korrekt ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Ting som at nedgangsluka kunne skalkes og åpnes fra innsiden, innvendig manuell lensepumpe, nødror (dette er vanskelig - man må bare vise fram 'delene' - det er ingen krav til å vise styring i praksis) . Et par spørsmål: Nedgangsluka , må hver enkelt del sikres eller holder det at man kan sette på plate/ne og låse fra innsiden med original lås ? Er det noen som har bilder av nødror eller tips til hvordan lage dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Jeg mener nødstyring kan ordnes så enkelt at du har en kraftig bøtte, eller et lite drivanker, som du henger etter to tau og styrer ved å dra bøtten til den ene eller andre siden. Det var en som måtte bruke denne metoden under Simrad Onestar i fjor. Se http://simrad-onestar.se/id/28235.0?antNew...9&start=100 , Søk etter 'Nødstyring' på siden. 3.08 Luker og nedganger Kategori 3.08.2 a-c Luker skal være over vannet om båten krenges 90 grader. Alle luker skal være permanent montert, kunne lukkes øyeblikkelig og forbli lukket ved 180 graders kantring. 3.08.4 Hovednedgangen skal ha en solid stenge-anordning som skal kunne betjenes både ute og innenfra. Nedgangslemmer skal kunne sikres i posisjon om luken er åpen eller lukket, og i tillegg være festet til båten f.eks. med en sikringsline, for å hindre at den går overbord. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Færdern går nå kat:4 Hvor mange tror det er 100% i alle båter med tanke på: fyrlister deviasjonstabell vestlys skrittstropp livbøyelys drivanker for bøye refleks til bøyer tåkelur nødstyring riggkutter håndholdt VHF reserve lanterner Veldig mye av utstyret som er i kravene er jo det man gjerne har i båten fra før av men tåkelur,fyrlister og deviasjonstabell , vi snakker veldig mange turseilere som seiler en eneste regatta i året og mange av de vet vel ikke engang hva en deviasjonstabell er for noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Jeg har løpt opp til nærmeste båtsjappe i Bergen og handlet tåkelur under sikkerhetskontrollen til Shetland Race en gang. Det menes en sånn messingtut man blåser i. De på sprayboks er jo kule, men de virker ikke i tåke - så egner seg derfor bedre på fotballkamp enn i båt. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Zhik Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Håndholdt VHF er ikke påkrevet til Færder'n. Kunngjøringen sier: 5.6 Sikkerhetsbestemmelser: NSF/ISAF sikkerhetsbestemmelser (OSR) kategori 4 gjelder for alle med følgende unntak: · Pkt 3.29 gjelder ikke. 3.29 innholder krav til håndholdt VHF og egen radio for værmeldinger. Link til Kategori 4 HER. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Det er flere unntak , regelen om 3 rev f.eks der heter det vel at det holder med revbart storseil men greit nok. Det er alle disse småtingene , hvem er det egentlig som styrer med deviasjonstabeller og slikt i innaskjærsseilas i 2009 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Jeg har det utstyret jeg mener jeg trenger ombord for en sikker og ordentlig seilas. Om jeg skulle finne på å seile en regatta kommer jeg ikke til å ta hensyn til alle disse kravene. Jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å reise på langtur med båten slik den er nå og mener den er godt utstyrt og i god nok stand til å gjennomføre en slik tur på en sikker og komfortabel måte. Synes dette utstyrshysteriet ifm regattaer har blitt litt vel drøyt, og det er kanskje noe av grunnen til at jeg ikke gidder å delta i regattaeer lengre, ihvertfall ikke med egen båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Jeg er på langtur og dekker vel mye av dette minus div. stormseil som er lite aktuele å bruke i Middelhavet, men som jeg kanskje skaffer meg på sikt. Men jeg synes vel også en tar noe hardt i- hvilken regattaer er dette egentlig tale om, og er dette ut fra internasjonale regler? Og med de prisene som er satt opp, er noen blitt syke i hodet?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Det er ISAF/ORC reglene. Se http://www.sailing.org/specialregulations.php for komplett regelverk. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 hvilken regattaer er dette egentlig tale om, og er dette ut fra internasjonale regler? Kat 4 i tabellen er færderen kat 3 er HHskagen , W2S går også i kat3 men med tillegg som sikkerhetskurs,epirb og flåte var det vel. Jeg synes det er veldig mye i disse listene å ta hensyn til , og lurer egentlig på om det virkelig er mening i å ha alt dette på plass , nå har jeg en båt som har det meste allerede og jeg har alle seil så det er forsåvidt greit nok men det er endel småtterier som må til , det blir en solid handlekurv for de fleste om man skal følge opp absolutt alt her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Veldig mye av utstyret som er i kravene er jo det man gjerne har i båten fra før av men tåkelur,fyrlister og deviasjonstabell , vi snakker veldig mange turseilere som seiler en eneste regatta i året og mange av de vet vel ikke engang hva en deviasjonstabell er for noe. Dumt av dem. Deviasjonstabell bør man uansett lage, selv om det får være grenser for hvor detaljert den skal være. De som har en eller annen variant av et godt fluxgatekompass lager til og med en elektronisk deviasjonstabell under sjøtest. Jeg gjør det ganske enkelt. På mange turer går jeg mot en eller annen overrett i løpet av seilasen, og da noterer jeg kompasskursen. Så får jeg sjekket og oppdatert deviasjonstabellen litt etter litt i løpet av sesongen, uten at jeg må ta nevneverdig mange omveier. Fyrlista derimot, den er jeg nok ikke så motivert for å kjøpe ettersom den finnes elektronisk. Har ikke sjekket om det går an å laste den ned som en stor fil, men det går jo an å lage et lite skript som laster ned fyrlista ett og ett fyr. Tåkelur finnes i mange varianter, og den flotteste jeg vet om er en vanlig ropert. Du får den i messing og kan ha den som maritim pynt i heimen når det ikke er båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Gammel tråd men alltid aktuell. Reglene sier at radareflektor skal være "provided" Betyr dette at den skal finnes ombord og kan henges opp ved behov eller skal den være montert til enhver tid? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har (hatt) en slik hengende i akterstaget, denne fikk det for seg at den falt i små stykker og må erstattes. Ved finlesning av reglene finner jeg at den ikke tilfredstiller kravene da den er alt for liten (denne er 4m2-kravet til ikke octahedral er 10m2) . Jeg må altså henge opp en slik da denne tilfredstiller kravene med diagonalmål 46cm Men jeg finner denne upraktisk stor å ha hengende til enhver tid. Alternativt en echomax til en mye høyere pris og som også er ganske voksen å ha i akterstaget ! Noen som kjenner denne tolkningen av reglene? Det slår meg at det er få båter på vår størrelse som har denne store reglementære hengende opp til enhver tid under regattaer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Lite respons på denne. Men jeg fant en norsk oversettelse av reglene som gar med noen flere punkter riktignok er denne noen år gammel Her står det greit i 4.10.3.3 at det ar ansvarshavende ombord som bestemmer bruk av utstyret (reflektoren). Jeg kjøper derfor en ny "ikke godkjent" reflektor til akterstaget samt en godkjent octahedral som kan ligge nedpakket til behovet måtte tilsi det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zhik Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Jeg finner det alltid best å gå til kilden når det gjelder sikkerhetsbestemmelsene. De som gjelder for 2010 finner du her: ISAF OSR. Når det gjelder krav til radarreflektor står det nå bare: "A passive Radar Reflector (that is, a Radar Reflector without any power) shall be provided." Vi må vel forstå "provided" slik at den skal være ombord, men ikke nødvendigvis henge permanent oppe. Hele teksten om radarreflektor er limt inn nedenfor. Tekst med grønn skrift er kun anbefalinger, ikke krav. 4.10 Radar Reflector, AIS (Automatic Identification System) 4.10.1 A passive Radar Reflector (that is, a Radar Reflector without any power) shall be provided a) If a radar reflector is octahedral it must have a minimum diagonal measurement of 456 mm (18in), or if not octahedral must have a documented RCS (radar cross-section) of not less than 10 m2. The minimum effective height above water is 4.0 m (13 ft). b) The passive and active devices referred to in these notes and in 4.10.1 and 4.10.2 above are primarily intended for use in the X (9GHz) band 4.10.2 The most effective radar response from a yacht may be provided by an RTE (Radar Target Enhancer) which may be on board in addition to the required passive reflector. An RTE should conform to Recommendation ITU-R 1176. An RTE is strongly recommended. b) The display of a passive reflector or the operation of an RTE is for the person in charge to decide according to prevailing conditions. 4.10.3 A passive reflector in compliance with revised ISO8729 (revision in progress at 1/06) offers improved performance over ealier models and has a size typified by a cylinder of not more than weight 5kg, height 750mm and dia 300mm. When revised ISO 8729 is published the Special Regulations regarding radar reflectors will be reviewed and may be changed. 4.10.4 S (3GHz) band radar is often used by ships to complement X (9GHz) band radar. On S (3GHz) band a conventional reflector or RTE offers about 1/10 the response obtained on the X (9GHz) band. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Stemmer det at Shetland Race 2013 er cat 3, og ikke 2 som tidligere? Eller er det bare en feil i "notice of race?" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.