Jump to content

Krav til båt og mannskap under regattaseiling


Enzo

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...
Ting som at nedgangsluka kunne skalkes og åpnes fra innsiden, innvendig manuell lensepumpe, nødror (dette er vanskelig - man må bare vise fram 'delene' - det er ingen krav til å vise styring i praksis) .

 

Et par spørsmål:

Nedgangsluka , må hver enkelt del sikres eller holder det at man kan sette på plate/ne og låse fra innsiden med original lås ?

Er det noen som har bilder av nødror eller tips til hvordan lage dette ?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nødstyring kan ordnes så enkelt at du har en kraftig bøtte, eller et lite drivanker, som du henger etter to tau og styrer ved å dra bøtten til den ene eller andre siden. Det var en som måtte bruke denne metoden under Simrad Onestar i fjor. Se http://simrad-onestar.se/id/28235.0?antNew...9&start=100 , Søk etter 'Nødstyring' på siden.

 

3.08 Luker og nedganger Kategori

3.08.2 a-c Luker skal være over vannet om båten krenges 90 grader. Alle luker skal være

permanent montert, kunne lukkes øyeblikkelig og forbli lukket ved 180 graders kantring.

3.08.4 Hovednedgangen skal ha en solid stenge-anordning som skal kunne betjenes både ute og

innenfra. Nedgangslemmer skal kunne sikres i posisjon om luken er åpen eller lukket, og i tillegg

være festet til båten f.eks. med en sikringsline, for å hindre at den går overbord.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Færdern går nå kat:4

Hvor mange tror det er 100% i alle båter med tanke på:

fyrlister

deviasjonstabell

vestlys

skrittstropp

livbøyelys

drivanker for bøye

refleks til bøyer

tåkelur

nødstyring

riggkutter

håndholdt VHF

reserve lanterner

 

Veldig mye av utstyret som er i kravene er jo det man gjerne har i båten fra før av men tåkelur,fyrlister og deviasjonstabell , vi snakker veldig mange turseilere som seiler en eneste regatta i året og mange av de vet vel ikke engang hva en deviasjonstabell er for noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg har løpt opp til nærmeste båtsjappe i Bergen og handlet tåkelur under sikkerhetskontrollen til Shetland Race en gang. Det menes en sånn messingtut man blåser i. De på sprayboks er jo kule, men de virker ikke i tåke - så egner seg derfor bedre på fotballkamp enn i båt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har det utstyret jeg mener jeg trenger ombord for en sikker og ordentlig seilas. Om jeg skulle finne på å seile en regatta kommer jeg ikke til å ta hensyn til alle disse kravene. Jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å reise på langtur med båten slik den er nå og mener den er godt utstyrt og i god nok stand til å gjennomføre en slik tur på en sikker og komfortabel måte. Synes dette utstyrshysteriet ifm regattaer har blitt litt vel drøyt, og det er kanskje noe av grunnen til at jeg ikke gidder å delta i regattaeer lengre, ihvertfall ikke med egen båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på langtur og dekker vel mye av dette minus div. stormseil som er lite aktuele å bruke i Middelhavet, men som jeg kanskje skaffer meg på sikt. Men jeg synes vel også en tar noe hardt i- hvilken regattaer er dette egentlig tale om, og er dette ut fra internasjonale regler? Og med de prisene som er satt opp, er noen blitt syke i hodet??

Link to post
Share on other sites

hvilken regattaer er dette egentlig tale om, og er dette ut fra internasjonale regler?

Kat 4 i tabellen er færderen kat 3 er HHskagen , W2S går også i kat3 men med tillegg som sikkerhetskurs,epirb og flåte var det vel.

Jeg synes det er veldig mye i disse listene å ta hensyn til , og lurer egentlig på om det virkelig er mening i å ha alt dette på plass , nå har jeg en båt som har det meste allerede og jeg har alle seil så det er forsåvidt greit nok men det er endel småtterier som må til , det blir en solid handlekurv for de fleste om man skal følge opp absolutt alt her.

Link to post
Share on other sites

Veldig mye av utstyret som er i kravene er jo det man gjerne har i båten fra før av men tåkelur,fyrlister og deviasjonstabell , vi snakker veldig mange turseilere som seiler en eneste regatta i året og mange av de vet vel ikke engang hva en deviasjonstabell er for noe.

Dumt av dem. Deviasjonstabell bør man uansett lage, selv om det får være grenser for hvor detaljert den skal være. De som har en eller annen variant av et godt fluxgatekompass lager til og med en elektronisk deviasjonstabell under sjøtest.

 

Jeg gjør det ganske enkelt. På mange turer går jeg mot en eller annen overrett i løpet av seilasen, og da noterer jeg kompasskursen. Så får jeg sjekket og oppdatert deviasjonstabellen litt etter litt i løpet av sesongen, uten at jeg må ta nevneverdig mange omveier.

 

Fyrlista derimot, den er jeg nok ikke så motivert for å kjøpe ettersom den finnes elektronisk. Har ikke sjekket om det går an å laste den ned som en stor fil, men det går jo an å lage et lite skript som laster ned fyrlista ett og ett fyr.

 

Tåkelur finnes i mange varianter, og den flotteste jeg vet om er en vanlig ropert. Du får den i messing og kan ha den som maritim pynt i heimen når det ikke er båtsesong.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Gammel tråd men alltid aktuell.

 

Reglene sier at radareflektor skal være "provided"reflektor.jpg

Betyr dette at den skal finnes ombord og kan henges opp ved behov eller skal den være montert til enhver tid?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har (hatt) en slik hengende i akterstaget, denne fikk det for seg at den falt i små stykker og må erstattes. Ved finlesning av reglene finner jeg at den ikke tilfredstiller kravene da den er alt for liten (denne er 4m2-kravet til ikke octahedral er 10m2) . Jeg må altså henge opp en slik da denne tilfredstiller kravene med diagonalmål 46cm Men jeg finner denne upraktisk stor å ha hengende til enhver tid. Alternativt en echomax til en mye høyere pris og som også er ganske voksen å ha i akterstaget !

 

Noen som kjenner denne tolkningen av reglene? Det slår meg at det er få båter på vår størrelse som har denne store reglementære hengende opp til enhver tid under regattaer. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Lite respons på denne.

 

Men jeg fant en norsk oversettelse av reglene som gar med noen flere punkter riktignok er denne noen år gammel

 

regler.jpg

Her står det greit i 4.10.3.3 at det ar ansvarshavende ombord som bestemmer bruk av utstyret (reflektoren).

 

Jeg kjøper derfor en ny "ikke godkjent" reflektor til akterstaget samt en godkjent octahedral som kan ligge nedpakket til behovet måtte tilsi det :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg finner det alltid best å gå til kilden når det gjelder sikkerhetsbestemmelsene. De som gjelder for 2010 finner du her: ISAF OSR.

 

Når det gjelder krav til radarreflektor står det nå bare: "A passive Radar Reflector (that is, a Radar Reflector without any

power) shall be provided." Vi må vel forstå "provided" slik at den skal være ombord, men ikke nødvendigvis henge permanent oppe.

 

Hele teksten om radarreflektor er limt inn nedenfor. Tekst med grønn skrift er kun anbefalinger, ikke krav.

 

4.10 Radar Reflector, AIS (Automatic Identification System)

4.10.1 A passive Radar Reflector (that is, a Radar Reflector without any

power) shall be provided

a) If a radar reflector is octahedral it must have a minimum diagonal

measurement of 456 mm (18in), or if not octahedral must have a

documented RCS (radar cross-section) of not less than 10 m2. The

minimum effective height above water is 4.0 m (13 ft).

b) The passive and active devices referred to in these notes and in

4.10.1 and 4.10.2 above are primarily intended for use in the X

(9GHz) band

4.10.2 The most effective radar response from a yacht may be provided by an

RTE (Radar Target Enhancer) which may be on board in addition to

the required passive reflector. An RTE should conform to

Recommendation ITU-R 1176. An RTE is strongly recommended.

b) The display of a passive reflector or the operation of an RTE is for

the person in charge to decide according to prevailing conditions.

4.10.3 A passive reflector in compliance with revised ISO8729 (revision in

progress at 1/06) offers improved performance over ealier models and

has a size typified by a cylinder of not more than weight 5kg, height

750mm and dia 300mm. When revised ISO 8729 is published the

Special Regulations regarding radar reflectors will be reviewed and

may be changed.

4.10.4 S (3GHz) band radar is often used by ships to complement X (9GHz)

band radar. On S (3GHz) band a conventional reflector or RTE offers

about 1/10 the response obtained on the X (9GHz) band.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...