Philonica III Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Grøsser ved tanken på hva kunne ha skjedd dersom varmeren hadde stått på og vi lå å sov. (sover aldrig med varmeren på). Kom heldigvis bort i slangen og den gikk tvert av. Helt morken 20-30 cm fra innfestingen til varmeren og ble kun holdt sammen av strømpen som sitter rundt. Det er en orginal stålslange og har kun sittet i båten i knappe 4 år. Reidar Quote Link to post
Hansi Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hvilket type varmeapparat snakker vi om? Kanskje greit å få frem opplysninger om det. Quote Link to post
olpi Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) ... og da er det veldig greit at man tar luft fra lokalt der varmeren står Sovner mye raskere inn da Bruk CO varsler! Ta luft fra et annet sted enn der varmeren er plassert! Edited November 3, 2008 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
Philonica III Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Det er en eldere modell av webasto uten att jeg tror det er av så stor betydning. Varmt er det vel i utløpet uansett vilken varmer en har. Quote Link to post
Philonica III Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 ... og da er det veldig greit at man tar luft fra lokalt der varmeren står Sovner mye raskere inn da Bruk CO varsler! Ta luft fra et annet sted enn der varmeren er plassert! Det er faktisk eksosen og det tragiske utfallet som kan skje av det jeg sikter til og ikke hvor du henter friskluften din. Reidar Quote Link to post
olpi Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Jo, hvis du skjønner sammenhengen så vil du forstå at en liten eksoslekkasje ved varmeren vil spre seg rakst når man suger den gjennom varmeren og sprer den ut i hele båten. Tar man imidlertid kun friskluft gjennom varmeren så har lekkasjen mindre effekt. Uansett, bruk CO og røykvarsler! Quote Link to post
Kaftein ØL Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Slike ting skal man kontrollere med jevne mellomrom. Har selv forholdsvis ny varmer i min båt, men kontrollerer slike ting flere ganger i året. Derfor sover jeg godt selv om varmeren står på. Siden jeg bor i båten hele året, blir det mange timer med varmen i gang, (ca. 500 liter gikk det i fjor til dieselvarmeren) og jeg ser ingen grunn til å la være å gjøre dette om natta. Å kontrollere slike ting er en helt normal del av båtvedlikeholdet, akkurat som man sjekker slanger, skrogjennomføringer, slangeklemmer osv. med jevne mellomrom. Quote Link to post
Hansi Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) Det er en eldere modell av webasto uten att jeg tror det er av så stor betydning. Det er slik jeg ser det av stor betydning. Betyr vel at eksosslange til varmeapparat bør skiftes etter et visst antall år. Gjelder jo ikke bare eksosslanger men også andre slanger, ledninger i eldre båter. Har kanskje noe med preventivt vedlikehold å gjøre. På sjøen varer ikke ting evig, det er sikkert. Edited November 3, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Jeg må si at jeg ble overrasket over opplysningene i innlegg #1 av Philonica i denne tråden. Jeg har hatt varmere i alle de siste 3 båtene og har aldri opplevd noe tilsvarende. At en orginal eksosslange fra Webasto kan gå av etter 4 år har jeg ikke hørt om tidligere. Jeg har behov for flere faktaopplysninger om saken, gjerne med bilder. Dette er eksosslangen min fra potta og frem til skroggjennomføringen. Denne er montert på innsiden av akterspeilet SB side. Jeg har ikke noe vansker med å ta på skroggjennomføringen selv når varmeren (Webasto Thermo 90S) går for fullt. Jeg har heller ikke hørt at andre har beskrevet slikt brudd på eksosslangen etter så kort tid (4 år). Kan det være at du har hatt noe saltvannslekkasje på eksosslangen din? Dette synes jeg du bør melde til importøren i Norge, som vel er KCL Norge? Se: http://www.kcl.no/kcl/frontend/files/PDF/KCL_ensjo.pdf. Skaden er jo katastrofal - jeg er svært glad på dine vegne for at det gikk bra denne gangen. Jeg har hittil ikke hatt noen betenkeligheter med å la varmeren gå i flere døgn. Min varmer sitter akterut og varmer opp væske som fordeles omkring til båtens varmevekslere. Quote Link to post
Bitteliten Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Vi kjører aldri varmeren når vi har lagt oss. Har for står respekt for CO forgiftning. Sist vi lå ute var det kuldegrader om natta. Dagen etter kjørte jeg til han Clas og kjøpte to små oljefylte ovner - de gir god lunk om natta så lenge vi ligger på landstrøm. Quote Link to post
KDB Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Den slangen som du viser på bildet er ikke å anbefale for båtbruk, det skal være en dobbelt isolert slange, med innebygd lyddemper. Faren for lekasje er da mye mindre. Quote Link to post
roaldbj Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Det var den slangen jeg fikk tildelt da jeg monterte varmeren. Hva er den korrekte eksosslangen? Flott om du oppgir produsent og delenummer - så skifter jeg så fort som mulig. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Jeg har vurdert å flytte min vannvarmer i frykt for å få eksos inn i salongen. Flyttes den vil den isåfall lekke eksos ut i motorrommet og der er det jo godt ventilert og mindre sjanse for at det kommer inn i salongen. Men hva gjør jeg med skroggjennomføringen som allerede er der? Må jo ha den vekk... Quote Link to post
Viksund Bravo Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) Har også samme slange som Roaldbj, den selges som eksosslange til dieselvarmere idag iallefall. Har i tillegg en strømpe utenpå bestående av silikon og fiber for å isolere varmen. Verre var det med originalslangen. Den var for liten og det var saget et snitt på endene for å få tredd den på flensen. Var selvfølgelig ikke tett Merket det når varmeren ikke tente og hele motorrommet ble fyllt av røyk. Skummelt! Edited November 3, 2008 by Viksund Bravo (see edit history) Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Polarn Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) Jeg er i ferd med å installere varmer i min båt, en eber. Mangler forløpig eksosslange og gjennomføring. Kan jeg hente friskluften fra innsiden av båten, eller MÅ den hentes fra utsiden? Er det nødvendig med lyddemper på eksosen? Edited November 3, 2008 by Polar 770 (see edit history) Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Tranen2 Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hva med å ta forbrenningsluft i samme rom som brenneren. Da vil en evt eksoslekkasje kvele brenneren pga for dårlig forbrenningsluft?? Samtidig som en henter friskluft fra utsiden av båten, langt unna eksosutslippet... Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Astor Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Jeg flyttet Eberen inn i motorrommet fra et ekstern rom het akter, vegg i vegg med akterlugaren. Dette skjedde for en måned siden og vi har utslippet i samme motorrom som er godt ventilert. Nå i den kalde årstiden går varmeren i flere døgn i ett. Vi har selvsagt røykvarsler ombord og har ikke tenkt mer på det. ,mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ebonita Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) Som jag förstår är dieselluftvärmare rimligt säkra mot att avgaser internt skall ledas över i den uppvärmda luften, och såvitt jag har sett är kända olyckor och incidenter av detta slag ovanliga. Det är dock självfallet oroväckande att avgasslangen är spröd, men nu är det väl ändå en självklar regel att en luftvärmare i båt inte skall ta luft till uppvärmning av boutrymmen ifrån det utrymme där värmaren sitter monterad eller där avgasslangen passerar? En vanlig brandvarnare i anslutning till värmaren kan säkert vara en extra säkerhet. Själv sover jag tryggt med värmaren gående. Senast i går natt i Christianshavn i Köpenhamn där det inte finns eluttag på alla platser. God värme inombords trots utetemperatur strax över nollstrecket. Edited November 3, 2008 by ebonita (see edit history) Quote Link to post
KDB Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Har ikke bilde / delenummer på slangen, men den som jeg har er levert av eberspacher. Det er en slange som er svart utvendig, med innerrør av stål med isolasjon mellom. Den har en ferdig lengde på ca 2 meter og kan ikke kappes, og den må monteres rett vei pga. den innebygde lyddemperen i den. Quote Link to post
Polarn Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Noe alla denne KDB? http://maritim.no/product.aspx?id=4486&...upkey=005001001 Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
KDB Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Nei! Den slangen eg prøver å beskrive er en spesialslange for dieselvarmere. Det er en ferdig laget slange og koster vel ca 2000. Quote Link to post
Polarn Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hvis denne selges for wallas dieselvarmere skulle en jo tro de er godkjennte da http://maritim.no/product.aspx?id=12972&am...upkey=009003060 Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TB2855 Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Men hva gjør jeg med skroggjennomføringen som allerede er der? Må jo ha den vekk... Trur du at du kan tette hullet så bra att det blir finere enn en gjennomføring Blend den, du får helt sikkert bruk for den en vakker dag. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Philonica III Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Hei Har den gamle slangen liggenes i båten, skal ta et bilde av den i morgen eller onsdag. Snakket med Kolberg og fikk da beskjed at jeg kunne ta kontakt med reklamasjonsavd. Hadde heller ikke vært bort i slike tilfeller tidligere, men den er jo tross alt fire år som han sa og trodde ikke det var noe å reklamere på. Som han sier hos Kolberg så høres det nesten ut som om slangen har ligget i saltvann men det har den altså ikke gjort. Der skaden på slangen er, er faktisk det tørreste plassen i hele båten. Bakerst i båten ligger den ned på betong(ballast) der kan det være litt fukt eller kondens men der er det ikke antydning til skade på slangen. Akkurat samme slange som bildet til roaldbj. viser. Reidar Quote Link to post
Sigurd Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Det hele bunner vel i SLETT vedlikehold, gjør det ikke? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.