hifo Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 uten å ha leste hele tråden. hvordan\hvem vedlikeholder en eksosslange? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ben Sin Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Du kikker og kjenner på de. Blant annet jeg gjør det. Og skiftet både indre og ytre slange fra Wallasen, da de var svært porøse og tydelig svekket. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Slik ser slangen ut. Dårlig bilde- tatt med mobilen. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Ja det der så ikke helt bra ut. Slangen ser jo nesten rustet ut. Litt merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Jeg synes det på dette området er markerte rustdannelser - men det kan være at det er forstørringen som gir en slik effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Noe rust er det men kunn utenpå. Når du ser på enden var den hel grå og kunne knases som knekkebrød. Fra der strømpen begynner og helt til andre enden var den helt ok. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Der som eksosrøret er mest ødelagt er det den enden som er koblet på varmeren eller er det ut? Eller har den ødlagte delen hvert det laveste punktet ?. Det som kan skje er at det dannes kondens inne i røret og da tror jeg at dette kan skje. Det skal hvere et lite hull i eksosrøret for og forhindre at det dannes kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Der som eksosrøret er mest ødelagt er det den enden som er koblet på varmeren eller er det ut?Eller har den ødlagte delen hvert det laveste punktet ?. Det som kan skje er at det dannes kondens inne i røret og da tror jeg at dette kan skje. Det skal hvere et lite hull i eksosrøret for og forhindre at det dannes kondens. Stemmer-det som er ødelagt er mot varmeren,- stemmer også at den ødelagte enden er lavest. Har ikke hørt før at det skal være hull i slangen for og ungå kondens, ønsker flere kommentarer på dette. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Varmeren hadde forøvrig stoppet i god tid før det hadde blitt fare for eksosforgifting ombord. Opplevde et slikt tilfelle på en annen båt hvor varmeren hentet luft fra samme sted som den sto, og den kuttet tvert da man kunne antyde en eksoslekkasje fra slangen. Denne sensoren er innebygget i varmeren og sørger for å stoppe varmeren hvis den merker at det er eksos i lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Kaftein ØL er dette felles for alle varmere som selges på det norske markedet, og har det alltid vært slik ? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 (redigert) Tviler på at det er en slik sensor i en gammel webasto fra tidlig 80 tall men jeg kan for all del ta feil.. Tar forresten luft uten fra og da hjelper vel ikke en slik sensor. Reidar Redigert 4.November.2008 av Philonica (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Det som antaglig har skjed med den varmeren som stoppet. Er at den har brukt samme luften som rommet den er montert i. Det er antaglig overopphetingvernet som har slått ut. På eldre modeller så er den under en gummi som siiter på toppen det er bare og trykke på gummien så kjenner du bryteren. Et annet problem som meder seg når varmern ikke får luft utenifra er at det blir en del dog og fuktighet inne. Det er bare og prøve det i bilen sett varmeapparatet på omluft . Det merkes veldig ved fuktig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Etter å ha lest igjennom hva som er beskrevet i de forskjellige innlegg ser jeg at for min del er det ikke så mye å bekymre seg for. Varmeapparatet er montert i lasterommet aktenfor maskinrom. God utlufting i rommet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Tok båten på land i dag. Mens jeg ventet på krana benyttet jeg anledningen til å sjekke ut varmeapparatet og eksosslange. Ble montert høsten 2005. Slange ser ut som ny. Legger ved et par bilder av installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 gardiner i lasterommet ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hansi Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Hender at det står noen kasser med fludium nedi der. Gardinene forhindrer uønsket innsikt og sikling på goodisen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Kanskje greit å sjekke om installasjonen er gjort i henhold til manualen. Klamring av eksosslangen er utvilsomt noe mange glemmer. Kanskje mange misforstår og tror at slangene er fleksible for at de skal henge å dingle fritt i løse luften? http://ca.binnacle.com/pdf/webasto_heater_manual.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Vel, hos meg er installasjonen gjort av installatør. Og slangen dingler ikke, den er teit / stram og ingen belastning på slangen. Når båten er i bruk er jeg stort sett nedi rommet hver dag og det er rimelig lettvint å sjekke slangen. Slik sett så er jeg ikke så veldig bekymret foreløpig. Men for all del jeg ser poenget. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Den type vannutskiller som er på side 15 i manualen Ole Petter lenker til i innlegg #42, figur 4, underbilde 3, har jeg ikke på mitt system, Webasto Thermo 90 S. Jeg finner ikke i farten den elektroniske manualen til Webasto Thermo 90 S - er det noen som har lenken? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Kan du bruke denne? http://www.suremarine.com/manuals/webasto-...mo90-repair.pdf Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 http://www.techwebasto.com/heater_main/907505.pdf Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Begge manualene er utmerket til mitt formål. Jeg kan ikke se at det er montert vannutskiller på eksosutslippene fra Thermo 90S. Mulig det beror på at eksosen er ment å gå nedover - som sikkert er vanlig når varmeren monteres i biler. Jeg får følge ekstra med på om det skulle inntre noe svakheter i det laveste området av eksosslangen, dvs fra utslippet på varmeenheten og frem til lydpotta. Jeg ser på side 405 i den ene manualen at det står følgende i forbindelse med eksosslangen: "If necessary, drill a drain hole at the lowest point". Jeg tror jeg inntil videre avventer dette. Det blir interessant å høre hva som blir "diagnosen" på eksosslangen til Philonica. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Diagnosen blir nokk følgende etter at jeg faktisk smakte på strømpen som ligger rundt slangen; På en eller annen måte har det kommet sjøvann på slangen og derav tæringen og rustdannelser. Det har aldrig stått så mye vann i båten at det har kommet til slangen men i kjølsvinet har det væert sjøvann. Det eneste forklaringen jeg har må være at det er sjøvann som har fordampet og trekt inn i strømpen og derav skaden. Jeg velger og tro dette- kommer til å fjærne strømpen på slangen som er i motorrommet og med gjevne mellomrom tørke slangen med våt fille. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Øivind E. Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hvis jeg har skjønt hva KDB mener korrekt så er det denne slangen med lyddemper han tenker på.. http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdi...t.aspx?plid=410 Kan kappes inntil 1 mtr. MVH Øivind Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Flott at du fant ut av det. Maritime miljøer er aggressive/korrosive. Jeg tok i går bilde av eksosslangen fra selve varmeren til lydpotta. Det er tydelige angrep på eksosslangen, så denne tråden har fått meg til å inkludere eksosslangen i de fremtidige regelmessige kontrollrutinene (de begynner nå å bli omfattende). Jeg har varmeren stående i et svært stort stuerom akter. I samme rom er kjettingkasse for akterankeret. Jeg forestiller meg at saltvannsoppsamling i denne kassa (den har drenering) kan ha virket på eksosslangen. Om sommeren bruker vi nærmest aldri varmeren. Det positive med denne tråpden er at jeg nå har fått et nytt forebyggende kontrollområde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.