Jump to content

Advarsel! Sjekk eksosslanger til varmeapparat.

Philonica III

Recommended Posts

Der som eksosrøret er mest ødelagt er det den enden som er koblet på varmeren eller er det ut?

Eller har den ødlagte delen hvert det laveste punktet ?. Det som kan skje er at det dannes kondens inne i røret og da tror jeg at dette kan skje. Det skal hvere et lite hull i eksosrøret for og forhindre at det dannes kondens.

Stemmer-det som er ødelagt er mot varmeren,- stemmer også at den ødelagte enden er lavest. Har ikke hørt før at det skal være hull i slangen for og ungå kondens, ønsker flere kommentarer på dette.

Reidar

Varmeren hadde forøvrig stoppet i god tid før det hadde blitt fare for eksosforgifting ombord. Opplevde et slikt tilfelle på en annen båt hvor varmeren hentet luft fra samme sted som den sto, og den kuttet tvert da man kunne antyde en eksoslekkasje fra slangen. Denne sensoren er innebygget i varmeren og sørger for å stoppe varmeren hvis den merker at det er eksos i lufta.

Det som antaglig har skjed med den varmeren som stoppet. Er at den har brukt samme luften som rommet den er montert i.

Det er antaglig overopphetingvernet som har slått ut. På eldre modeller så er den under en gummi som siiter på toppen det er bare og trykke på gummien så kjenner du bryteren. Et annet problem som meder seg når varmern ikke får luft utenifra er at det blir en del dog og fuktighet inne. Det er bare og prøve det i bilen sett varmeapparatet på omluft . Det merkes veldig ved fuktig vær.

Begge manualene er utmerket til mitt formål. Jeg kan ikke se at det er montert vannutskiller på eksosutslippene fra Thermo 90S. Mulig det beror på at eksosen er ment å gå nedover - som sikkert er vanlig når varmeren monteres i biler. Jeg får følge ekstra med på om det skulle inntre noe svakheter i det laveste området av eksosslangen, dvs fra utslippet på varmeenheten og frem til lydpotta. Jeg ser på side 405 i den ene manualen at det står følgende i forbindelse med eksosslangen: "If necessary, drill a drain hole at the lowest point". Jeg tror jeg inntil videre avventer dette. Det blir interessant å høre hva som blir "diagnosen" på eksosslangen til Philonica.

Diagnosen blir nokk følgende etter at jeg faktisk smakte på strømpen som ligger rundt slangen; På en eller annen måte har det kommet sjøvann på slangen og derav tæringen og rustdannelser.

Det har aldrig stått så mye vann i båten at det har kommet til slangen men i kjølsvinet har det væert sjøvann.

Det eneste forklaringen jeg har må være at det er sjøvann som har fordampet og trekt inn i strømpen og derav skaden.

Jeg velger og tro dette- kommer til å fjærne strømpen på slangen som er i motorrommet og med gjevne mellomrom tørke slangen med våt fille.

Reidar

Flott at du fant ut av det.

son6nov2008h.jpg

Maritime miljøer er aggressive/korrosive. Jeg tok i går bilde av eksosslangen fra selve varmeren til lydpotta. Det er tydelige angrep på eksosslangen, så denne tråden har fått meg til å inkludere eksosslangen i de fremtidige regelmessige kontrollrutinene (de begynner nå å bli omfattende). Jeg har varmeren stående i et svært stort stuerom akter. I samme rom er kjettingkasse for akterankeret. Jeg forestiller meg at saltvannsoppsamling i denne kassa (den har drenering) kan ha virket på eksosslangen. Om sommeren bruker vi nærmest aldri varmeren. Det positive med denne tråpden er at jeg nå har fått et nytt forebyggende kontrollområde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...