Jump to content

Fra Silva 2000 til NX logg

olews

Recommended Posts

Må bytte min gamle Silva 2000 logg siden tallene ikke lengre lar seg lese. Ryktene sier at 43 mm impellere fra NX serien skal passe i hullet. Jeg dro ut den gamle i går og tok et bilde av blindpluggen, den er om lag 30 mm i diameter.

Er dette samme diameter som den nye til NX har ? Jeg vil helst ikke kjøpe en ny NX logg fra Silva (Nexus heter det nå) bare for å oppdage at den ikke passer.

dscn3233.jpg

mvh,

Ole

Edited by olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Trenger du egentlig å bytte svingeren? Hvis de går om hverandre kan du vel muligens bytte instrumentet og la resten stå?

Jeg har også en eldre Silva logg, men mitt problem er en upålitelig ekkolodd-svinger. Jeg hadde også tenkt å finne ut om jeg kan erstatte den med en NX uten å lage et nytt hull i båten. Jeg har ikke fått noe klart svar hos den lokale forhandleren, så neste steg må vel nesten være å kontakte produsenten..

Hvis du må bytte, kunne du kanskje være interessert i å donere bort den gamle svingeren? :smiley:

Jeg har fått vite av Nexus at jeg IKKE kan benytte den gamle impelleren. Når (hvis) jeg får installert en ny NX impeller logg må du gjerne få den gamle.

Jeg har fishfinder ekkolodd (forrige eier fiska fra seilbåten), men NX logger kommer med ekkolodd også, så da må jeg til med olje og epoxy. Vil ikke bore flere hull i båten.

Det gjennstår bare å få verifisert at den nye impelleren (43 mm) passer i hullet med diameter som på bildet (ca 30 mm).

Ole

Ole
S/Y Algol

• 1 year later...

Om tallene er vanskelige å se på Silva instrument er det dårlig kontakt mellom krystallet og printplaten. Jeg har åpnet flere instrumenter og fjernet irr fra kontaktene på printplaten og dermed så har instrumentet blitt som nytt. Mellom glassplatene (krystallet) og printplaten er det en gummipakning som leder strømmen fra printkortet.