Sleipner93 Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Dette var jo ikke bra nyheter.. Er du sikker på at det MÅ skiftes ut? Motoren har jo gått forholdsvis greit tidligere..? Jeg har ikke planer med og bruke 3000,- for nytt stempel på denne motoren nemlig. Da må jeg i tilfelle finne noe brukt.. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 (redigert) Ja den stemplet må skiftes, det vil ryke før eller senere og helst når det ikke skal det. Du skal jo ha en motor du kan stole på. Det som du kan gjøre er og sjekke om det går og få sveist sprekken. Jeg har en arbeidskolega som hadde to slike motorer, den ene hadde ny foring og stempel. Skal høre hva han har gjort med disse Redigert 4.November.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Du får høre med hva disse skal ha for et nytt stempel, om dem kan levere. stempel Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Her er en til på motordeler...... motordeler Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Ja jeg får se. Men det er altså ingen mulighet for og bruke dette stempelet? Hva kan skje om jeg bruker det? Total havari? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Du får sende en forespørsel til disse gutta og motordeler Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Dette er egentlig litt vrient å svare på etter min mening, da jeg i min jobb har motorfabrikkantenes spesifikasjoner å forholde meg til. Noen produsenter tillater visse sprekkdannelser i visse mønster, men det er i hovedsak inne på selve krona. Når sprekken ligger ute i kanten er stemplet i grunnen kassabelt. En slik sprekk på kanten er utsatt for store påkjenninger under drift, og kan dermed akselrere fort. Da vil det ende i totalhavari....selvsagt på verst tenkelige tidspungt.....ANBEFALER Å BYTTE Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 :sweat: Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Har hatt en liten økt i garasjen idag også. Nå er toppen ferdig rensket og vasket og forholdsvis klar. Gjenstår og montere vippestellet og ventilene igjenn. Ellers har jeg en veldig god nyhet! Jeg tok og studerte det jeg trodde var en sprekk i stempelet idag. Det viste seg og ikke være en sprekk men heller en skrape. Jeg regner med at dette har skjedd når "toppkanten" av stempelet har knekkt (som den har gjordt noen steder). Så har denne lille biten som har knekkt av lagt denne ripen i siden av stempelet. Men hvorfor har den knukket er jo spørsmålet? Kan stempelet ha slått oppi slitekanten? Uansett så antar jeg at stempelet kan brukes når det bare er en skrape? En annen ting som jeg har begynt på. Jeg fant ifjor ut at den ene støtstanga var høyere enn den andre. Nå som jeg hadde alt av kunne jeg like gjerne ta en titt på dette også. Fjernet "luftsugerøret" som det heter og tok ut støtstengene. Begge støtstengene var like lange så problemet måtte altså være den delen støtstangen settes ned i. Etter en sjekk i boka fant jeg ut at denne delen heter ventilløfter. En av disse må være veldig slitt, knekt eller ødelagt på et vis. Er det noen som har skiftet dette på en Sabb før? Må hele pumpekassen demonteres eller er det bare og dra ventilløfteren rett opp? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Om du er SIKKER på at det er en skrape og ikke en sprekk, er det bare å sette sammen det du har...men skjekk krysset !! Skader ikke om du har en mikrofil så du kan runde såret bitte litt i kantene og i bunnen.....slike skarpe sårkanter kan være en bruddanviser, som vil føre til en sprekk. Når det gjelder ventilløfterene.....du er sikker på at begge løfterne er AV kammene (på den laveste delen av kam/knastbanen) ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Er rimelig sikker på dette ja da jeg sjekket dette ifjor. Men jeg skal ta og sjekke imorgen.. Hvordan er det og skifte dette? Er det bare en slags hylse man kan dra rett opp eller må hele pumpekassen demonteres? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Er ikke sikker på hvordan det er på motoren din, har ikke vært så dypt inne på den......men det finnes vanligvis 2 typer generelt sett av ventilløftere Ene typen kan trekkes opp (ser ut som en slett hylse med bunn) eller løfter med "fot" slik at kammen må ut og løfteren taes ut mot kammside. Har du deletegning av dette (LEGG UT BILDE), men ser ikke noe problem med å prøve å trekke den opp. Er løfteren mye slitt, kan det være fare for at kammen og er meget slitt ! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jeg får ikke til og kopiere deletegningen inn i paint. Men visst du laster ned hele manualen her og ser på side 36 i den så er tegningen der. (Trenger Adobe reader for og åpne filen). Ellers ser ventilløfteren på tegningen ut som rør med mutter i den ene enden...? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Etter det jeg kan se av deletegningen, må "nåkkeakslingen" ut, og løfteren ned ! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Huffda, dette var jo ikke nyhetene jeg hadde håpet på.. Men jeg skal jo skifte tetteringene i koblingen og da må jo hele koblingen demonteres fra pumpekassen har jeg forstatt. Jeg får kanskje mulighet til og skifte dette da om Sabb har delene jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Når du til der ventilløfterne ligger på nåkkene ?...kanskje komme til med et speil og godt lys for å se om det er noe galt ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jeg tror dette kan bli vanskelig men jeg kan jo se imorgen om det er mulig.. Om jeg demonterer håndstarten vil jeg sansynligvis kunne se hva som er galt. Men vil ikke begynne og demontere alt for mye enda. Vi får se litt etter litt. Først må jeg lage et skikkelig system i delen for nå begynner det og bli litt rotete. Skal ta med noen esker/bokser så jeg kan sortere litt neste gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 ET GODT TIPS......TA BILDER AV TING FØR DU DEMONTERER OG TA BILDER AV DELER DU TAR FRA HVERANDRE Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jess det skal jeg om jeg begir meg utpå slike "kompliserte" operasjoner. Selvom det er en rimelig enkel motor er det nok mye deler og holde styr på der.. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 He He...er bare å gjøre det til en vane...å ta bilder når du holder på. Mobcammen er jo alltid med !! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jada, mobilen er stort sett altid med. Det eneste problemet er at når man holder på med dette blir man som regel KØLsvart på fingrene (er ikke så populært med alle de svarte fingermerkene rundt omkring i huset nei ) Og da er det heller ikke så kjekt og drive og trykke på mobilen.. Men må man så må man Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Neste tips !! Engangshansker er tingen....iallefall når en holder på med gamle sotete motorer. Så bør en jo også ta vare på huden/hendene....vi har fått utdelt 2 stk som skal vare hele livet. !!! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Ikke helt enig. Jeg sliter med og få arbeidet skikkelig med engangshansker og er ikke noen stor fan av dette... Men en annen ting kan være og pøse på med fuktighetskrem før man begynner og skru. Da blir det enkelt og fjerne oljen av fingrene etterpå. Jeg bruker heller ikke dette så noe av oljen "trekker" inn i huden noe som sikkert ikke er bra da men.. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 bare å passe på at du har riktig størrelse på dem..ikke for stor. men men ..det er dine hender. Melange margarin fungerer også som usynlig hanske !! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Dreit meg litt ut når det gjaldt dette problemet med at den ene støtstanga var høyere. Jeg sjekket igjenn idag og dene ene ventilløfteren sto i stillingen på vei opp Men det uansett noen millimeter i forskjell på høyden når begge ventilene skal være stengt. Men tror ikke det er noe betyr noe. Derimot er den ene støtstanga rimelig slitt slik at jeg ikke har mye igjenn og stille på. Så denne må eventuelt skiftes senere. Ellers har jeg planer om og få honet foringen imorgen. Jeg forsøkte litt på slitekanten idag men hadde ikke grønnsåpevann (bare vann). Gikk forsåvidt greit, men jeg skal hone en stund for og få vekk kanten tror jeg. Men gjør et nytt forsøk imorgen med grønnsåpevann på ketchup flaske. Et spørsmål Dieselboy, hva gjør grønnsåpen godt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.