Jump to content

Overhaling av Sabb type G

Sleipner93

Recommended Posts

Jeg har siden jeg fikk min Sabb type G hatt problemer med dårlig kompresjon på den. Jeg hadde toppen av ifjor og slipte ventilene uten at det hjalp. Derfor måtte det være stempelringene/foringen som var slitt. Begynte og demontere og fant ut at ringene var ganske så slitt. Øverste ringen gapte hele 5.1mm :eek: Foringen er også litt slitt men jeg håper det går bra med nye ringer.. Det lekker også olje av koblinga så jeg skifter tetningsringene også med det samme jeg holder på..

Det jeg har tenkt og gjøre :

* Skifte stempelringene (Er bestilt fra Sabb)

* Hone foringen

* Slipe ventilene (Bare gå lett over da jeg gjorde det ifjor også)

* Skifte tetningsringene i koblinga da den lekker olje

* Skifte simmeringen i toppen (lekker olje fra toppen nedover røret som støtstengene står i)

Jeg har to spørsmål nå til og begynne med. Det første er hvordan fjerner jeg enkelt koks fra toppen, stempel, osv. ? Jeg har lest noe en gang om og sette delene i kaldt vann over natta så var det letter og fjerne eller noe lignende?

Honing, kan noen forklare meg hvordan dette fungerer. Jeg har honingsverktøyet fra Biltema men har ikke helt greie på hvordan man bruker det. Hva smører man med, hvor fort skal drillen gå? Osv. osv. kom med tips!

Ellers kommer jeg til og følge opp med bilder o.l i denne tråden. Må bare få delene fra Sabb først! :smiley:

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Jada, skal prøve og få tatt noen bilder. Er litt vanskelig da det er litt mørkt i garasjen men jeg skal prøve en dag i dagslyset. Var bort en tur netopp og skrapte ringsporene i stempelet. Knakk øverste stempelring slik at jeg kunne bruke den som skrape.

Og legge stempelet/toppen i diesel over natta hørtes ikke dumt ut. Jeg prøver med på det..

Kommer med noen bilder allerede ikveld. Vi fokuserer i første omgang på stempelet. Dette skal bare rengjøres og skrapes for koks for og så montere nye stempelringer..

Slik ser stempelet ut litt koks gjenstår på toppen av det (har skrapet av det meste) :

stempel_koks.jpg

Finnes også litt koks på siden av stempelet ved toppen :

stempel_koks_2.jpg

Ringsporene før jeg skrapet, var mest koks i toppringsporet. (Beklager dårlig bilde) :

ringspor_ikke_skrapet.jpg

Resultatet av skrapingen vises litt på det bildet oppfor rinsporene.

Ellers avsluttet jeg kvelden med og legge stempelet i en pepperkakeboks med diesel i :

stempel_i_diesel.jpg

Fortsettelse følger! :wink::lol:

tror nok at det bare blir en overmaling i år, og en overhaling til neste år. :)

Hei, det er gjerne ein fordel å overhale først, når du skrur og flytter på deler må du sikkert male mykje igjen....

Lykke til! :flag:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Beste resultat for fjerning av koks fra stempel og topp, er å legge delene i VARMT MILDT SÅPEVANN natta over, dette gjør underverker .....når det gjelder honing av sylinderforing er GRØNNSÅPEVANN meget godt egnet til smøring/kjøling av honet.

Honing skjer ved at du fører honesteinene ikke alt for fort inn og ut av foringen med ikke alt for stor fart på maskina.....du skal da få slipespor i foringen som hele tiden krysser....ideelt sett skal sporene ligge i en spesiell vinkel (husker ikke i farta) tror det var ca 30 - 33 grader

For best rengjøring av ringspor, er smergellerret (langt smalt bånd) det beste å bruke. Lerretsbåndet kan rives i så smale strimler at dem passer nede i ringsporet.

Når koksen er borte fra stemplet, må du se at ikke kronen på stemplet er slitt for mye....dvs at ikke kanten på stålkjernen for øverste ringspor er kommet frem.

Glemte å nevne det...med honingen....Du må IKKE dra honet for langt ut eller kjøre det for langt inn, ellers vil stenene bikke. Du må stoppe når ca en tredel av stenene stikker ut...

Pass på å ta godt i toppen der hvor slitekanten er ....kan godt kjøre honen litt lenger i toppen, uten inn/ut bevegelse.

Takk for gode svar dieselboy, du hører ut til og ha greie på dette her! :wink:

Først, hvordan ser man om denne stålkjernen har komt fram?

Du mener altså at jeg kan fjerne slitekanten ved og "hone" ekstra bare på slitekanten? Jeg har jo fått andre tips om og bruke dremel/fil o.l for og fjerne slitekanten. Jeg har jo en litt grov slitekant, sleit med og få stempelet ut av foringen grunnet slitekanten.

Ellers smøring, jeg har hørt om folk som bruker diesel/motorolje. Va tror du om dette? Hva med smøreolje for boring?

HEHE.....er jobben min da ...

Om du har en STOR slitekant, ville jeg ha brukt noe som kalles for smergelrondell......rund dings med mange små lapper med smergelpapir....

Smøring til honing...bruk GRØNNSÅPEVANN...ved bruk av olje, vil oljen lagre på metallet du fjerner og honen vil "flyte" oppå uten å ta noe serlig godt, med bruk av grønnsåpevann vil stålpartikklene bil vasket vekk og honen kommer inn og gjør jobben sin....

husk på å vaske foringen godt og sett den inn med olje etterpå !

Om du får problemer med å få bort slitekanten i foringen, kan du, MEN VÆR FORSKTIG, knekke øverste kant på øverste stempelring.

Flott vi har sånne som deg her på baatplassen... Om noen år vil jeg også sansynligvis kunne endel om dette da jeg skal utdanne meg til motormann/maskinist. :smiley:

Okei, da blir det grønnsåpevann til honinga. Jeg prøver og fjerne slitekanten med hjelp av honing først så får vi se hvordan det går.

Eller prøver jeg med toppen (som også har endel koks) og sette den i grønnsåpevann over natten når den skal rengjøres. Da får jeg prøvd både diesel og grønnsåpevann så får vi se hva som gir best resultat! :wink: Hvilket blandingsforhold skal det forøvrig være på grønnsåpevannet?

Stålkant...jah...du ser stålinnlegget på øverste ringspor...om stålet stikker utenfor aluminiumen ovenfor (krona), bør et nytt stempel vurderes.

Kommer ikke godt frem på bilde, men kan hende dette stempel ikke har stålinnlegg.....er noen få som er uten. Men det vanligste er med stålinnlegg...

Flott, da begynner jeg og føle meg klar for honinga. Det er riktignok ikke neste post på programmet men like gerit og få inn så mye informasjon om det som mulig! :wink: Imorgen skal jeg sansynligvis få stempelet rensket ferdig og deretter sette toppen i grønnsåpevann natten over. Så blir det og renske toppen på onsdag og slipe ventilene. Deretter blir det honing av sylinder.. :wink:

Sånn er ihvertfall planen, om det blir sånt er jo en annen ting.. :lol:

Krysset...tja..er vel like viktig som alt det andre at det er i orden...er jo en enkel sak slik som stemlet ligger på bordet ....

Det som er viktig å tenke på her, er at delene kommer tilbake på samme plass (MERKES)

Ta ut seegeringen på ene siden av stemplet, trykk kryssbolten ut til den siden ringen er fjernet, da har du 3 deler. Veivstake, kryssbolt og stempel.

Sett kryssbolten tilbake i kun veivstaken, slik at like mye stikker ut på hvær side...da kan du kjenne om det er mye slakk. For å måle klaringen er det best å sette veivstaken forsiktig fast i en skrustikke, med krysset opp og bolten på plass. Så bør en ha føleblad med tykkelsene som går fra 3 til 9 hundredeler.

Da er det bare å lete seg fram til et blad som går inn og et som ikke går inn...målet taes i toppen på lager(kryssbolt ligger naturlig nede i lager dermed åpning oppe)

Okei, vi får se om jeg tar ut kryssbolten også...

En slask til og stå og sprute grønnsåpevann mens jeg honer skal vi altid få til.. :lol: Antar en gammel ketchup flaske duger til dette formålet.. Men hvor mye smøring skal jeg ha?

En annen ting, hvor mye skal man egentlig hone? Hvordan vet man at man er ferdig ?

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Bare å til føre litt hele tiden slik at "avsponinga" vaskes ut og at det ikke går tørt.

Vil tro at i dag er foringen som en speil innvendig, når den er honet skal den være matt grå. Om du stopper "halvveis" i honingen, vil du sikkert se blanke flekker i foringen. En skal egentlig hone til alle flekkene er borte.

Men det er jo et men....honingen øker jo diameteren i foringa, og da kommer jo MAX målet inn i bildet. En ønsker jo ikke å komme opp i maxmål innvendig i foringa når den hones.....så hvor mye....kommer vel an på øyet som ser

Har fått gjordt litt idag også. Hovedprioritet idag var og få skrapt/rensket ferdig stempelet og det er nå gjordt. Syns ikke dieselen var så veldig effektiv, tror det som gjorde susen var at idag hadde jeg skikkelig skrape (pakningskrape). Så nå er stempelet klart når jeg får montert nye ringer når de kommer. Ellers begynte jeg også på toppen/ventilene. Var endel koks på både topp og ventiler (kommer nok av alt oljen jeg har brukt ved oppstart). Har skrapt ren undersiden av toppen og fått vekk noe ved ventilene. Slipte også veldig lett over begge ventilene med fin slipepasta. De var forholdsvis greie da de ble slipt ifjor.. Nå står toppen og godgjør seg i diesel i natt så får jeg gjøre den skikkelig ren imorgen. Jeg trenger derimot tips hvordan jeg enkelt kan skrape rent for koks inni ventilkanalen til eksosen. Her er det en god del koks. Kan dremel brukes her?

Tok noen bilder..

En ting som uroer meg er at jeg har en sprekk i stempelet på siden helt ved toppen. Hvor farlig er dette? (Var vanskelig og ta nærbilde med mobilen den viser også på neste bilde)

sprekk_i_stempel.jpg

Toppen av stempelet ble også skrapet rent. Er endel "groper" som sansynligvis kommer av at koksen har brent? (Her viser også sprekken jeg uroer meg for)

ferdigskrapt_stempel.jpg

Toppen skal endelig få litt omsorg :

topp.jpg

Undersiden (bilde er tatt før skraping) :

underside_topp.jpg

Toppen skal få ligge i dieselbad natta over :

topp_i_dieselbad.jpg

Diverse deler :

ventilder_dyse_fjaerer.jpg

Kanten på den ene ventilen :

slipt_ventil.jpg

Det var alt for idag, men hva tror dere om sprekken i stempelet? :nonod:

ER det en sprekk i stemplet er det defekt og må skiftesut Hvis sprekken er i ringbjelken slik du viser vil denne bli "brent" større slik at stempelfjeren ligger bar for forbrenningsvarmen. Du kan godt bruke dremmel og slipe rent inne i eksoskanalen, men det blir grisete.

Edited by Draco20 (see edit history)