Dieselboy Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Grønnsåpa gir tilstrekkelig smøring, men vann og såpe i lag blir tynntflytende og en får en effektiv bortvasking av materialet som honestenene river løst. Oljeprodukter gir litt for god smøring og mindre vaskeeffekt Og dessuten......så lukter det så mye bedre ..... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Da har jeg fått snakket med min arbeidskolega om sabb delene han hadde. Kort og brutalt, han kastet veiv, lager, stempel, foring 2 dieselpumper, pakninger mm for 1 uke siden :sad: :nonod: :nonod: alt var nyttt , det hadde vært lagret i uthuset i alle år og nå skulle det ryddes/tømmes Han har også kvittet seg med 3 stk motorer alle i ok stand Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 : :eek: Kaste helt nye deler!??? :eek: Disse kunne han jo fått penger for ved salg! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Har du fått honet ? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 her er det noe sabb stuff, er det stempel og ringer til sabb han selger? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Nei ble desverre ikke noe honing idag så det får vi ta i neste uke... Har planer om å få gjordt noe i båten denne helga så.. Ja Draco20 jeg har sett den annonsen. Stemplene og ringene er desverre til en Sabb 2H og disse motorene er litt forskjellige. Blant annet er 2H trykksmørt noe som gjør stempelene ulike.. Ellers har han en styresnekke og en 2spaks kontroll som jeg sikler etter. Så jeg skal ta en telefon og høre litt mer om det.. Jeg kan jo altids høre om han har en støtstang til Sabb G også.. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Hei, korleis går det med motoren? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sleipner93 Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Har ikke fått gjordt noe mer, men idag har jeg fått delene så imorgen er planen og få honet sylinderen og begynne og montere ting igjenn. Oppstart iløpet av neste uke er planen! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Har fått gjordt litt mer. Tok og sjekket ringene i sylinderen og det så mye bedre ut. Var mye mindre gap i ringene, jeg vil tippe rundt 1mm, men dette er for meg ikke så viktig da det er mye bedre enn slik det var før... Ellers har jeg fått prøvd meg litt på honing også. Får ikke vekk slitekanten ved honing om jeg ikke står og honer i flerne timer. Så her må jeg nok til med dremelen og slipe bort denne. Har også montert de nye ringene på stempelet. Og iløpet av neste uke skal godklumpen svive igjenn etter planen! Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Hei, hvilket honingsverktøy bruker du? Biltema Art 19-2275? har hørt at når man honer så må man bruker overdimensjonerte stempelringer, stemmer dette? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Diesel248 Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Eg trur ein kan bruke samme type ringer berre dei er nye, dei spenner jo ut så dei passer nok. Har du hona ferdigt? Vi kjøpte nettop ein SABB G 8hk frå 1961, vi trengte berre å vaske og fylle olje, samt lufte systemet godt. Så no går den. Men det blir spennade å følgje med prosjektet ditt, du får ta eit opptak når du har overhalt. (Såg forresten filmen du hadde lagt ut på Youtube, fin lyd!) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 har hørt at når man honer så må man bruker overdimensjonerte stempelringer, stemmer dette? Nei, det stemmer ikke! Om du borrer opp sylinderen må du benytte stempel og ringer i overdimensjon, men hvis du kun honer er det originaldim. som skal brukes etterpå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Toivo Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 ja det var sånn det var ja. kjekt å vite:) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Sleipner93 Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Da har jeg kommet endel videre med motoren idag. Tok en effektiv time i garasjen idag og fikk gjordt mye. Sylinderen ble lett honet da det hadde komt noe overflaterust siden jeg ikke satte den inn med olje etter honingen. Etter det monterte jeg stempelet, gikk greit uten verktøy for og komprimere stempelringene.. Deretter monterte jeg tilbake ventiler, fjører, og vippestel på toppen igjenn. Imorgen blir det forhåpentligvis oppstart om alt går etter planen. Må gløde toppakningen og lage nye toppvannpakninger. Deretter blir det og trekke til toppen og veivlager med momentnøkkel.. Skal ta film om det blir oppstart! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 ...du satte vel stempelringene riktig vei ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Jada, satte stempelringene med toppsiden på stempelringen pekende oppover (Var merket TOP på ringene). Deretter spredte jeg gapene på ringene så godt jeg kunne før jeg satte det ned i foringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Nå er nesten alt montert igjenn og klart for oppstart. Det eneste som gjenstår er og fylle 2liter olje og skru fast veivhusluka. Deretter vann og så oppstart. Oppstarten blir om en halvtime cirka. Skal prøve og få tatt film! Gud som jeg gleder meg! :D Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Ja nå sviver jernklumpen igjenn! Etter ca. 5 minutt med sveiving og svette sveiv den igjenn. Virker til og være bedre kompresjon og jeg får et lavere tomgangsturtall enn det jeg hadde før. Nå måtte jeg ha endel olje i sylinderen for og få den til og gå, men det er tross alt snø ute.. Operasjon fullført! :cool: Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Grat'la Sleipner! Det er en særs god følelse når man selv har overhalt en motor, og den sviver igjen. Godt gjennomført prosjekt, det der. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Nils1 Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Operasjon fullført! Strålende jobb Sleipner93 - du imponerer stadig vekk Og filmen er klar eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Her er en liten film, fikk ikke tid til og "snu" filmen så dere får bøye hodet eller snu skjermen Forøvrig, skrustikke fungerer utmerket som kamerastativ Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Takk for utmerket lyspunkt og lyd - i mørketiden :-) Lykke til videre Sleipner-93 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Hva er den klakkelyden? Fin trim og sveive igang Sabben Ønsker du deg starter til Jul Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Det klakker nå litt fra en slik motor men mikrofonen i mobilen er nok ikke helt topp så det kan høres litt verre ut.. Neste steg på programmet blir og bytte tetningsringene i koblingen. Men det får jeg komme til når garasjen er ryddig og bygd litt om! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Eg såg at du "makka" litt for å få start på motoren. Det er lettere å få start om du fortsetter å sveive etter at du vrir over dekompresjonsventilen, og ikkje slepper sveiva med ein gang. Men det er fint å sjå at du har fått den i gang igjen, og eg tipper at denne vil vare 50 år til om du steller den fint. Eg måtte også trekke litt på smilebandet da du offa deg fordi du ikkje fekk start Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.