Jump to content

Overhaling av Sabb type G

Sleipner93

Recommended Posts

Nei ble desverre ikke noe honing idag så det får vi ta i neste uke... Har planer om å få gjordt noe i båten denne helga så..

Ja Draco20 jeg har sett den annonsen. Stemplene og ringene er desverre til en Sabb 2H og disse motorene er litt forskjellige. Blant annet er 2H trykksmørt noe som gjør stempelene ulike..

Ellers har han en styresnekke og en 2spaks kontroll som jeg sikler etter. Så jeg skal ta en telefon og høre litt mer om det..

Jeg kan jo altids høre om han har en støtstang til Sabb G også..

Har fått gjordt litt mer. Tok og sjekket ringene i sylinderen og det så mye bedre ut. Var mye mindre gap i ringene, jeg vil tippe rundt 1mm, men dette er for meg ikke så viktig da det er mye bedre enn slik det var før...

Ellers har jeg fått prøvd meg litt på honing også. Får ikke vekk slitekanten ved honing om jeg ikke står og honer i flerne timer. Så her må jeg nok til med dremelen og slipe bort denne.

Har også montert de nye ringene på stempelet. Og iløpet av neste uke skal godklumpen svive igjenn etter planen!

Eg trur ein kan bruke samme type ringer berre dei er nye, dei spenner jo ut så dei passer nok.

Har du hona ferdigt?

Vi kjøpte nettop ein SABB G 8hk frå 1961, vi trengte berre å vaske og fylle olje, samt lufte systemet godt. Så no går den.

Men det blir spennade å følgje med prosjektet ditt, du får ta eit opptak når du har overhalt.

(Såg forresten filmen du hadde lagt ut på Youtube, fin lyd!) :flag:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Da har jeg kommet endel videre med motoren idag. Tok en effektiv time i garasjen idag og fikk gjordt mye. Sylinderen ble lett honet da det hadde komt noe overflaterust siden jeg ikke satte den inn med olje etter honingen. Etter det monterte jeg stempelet, gikk greit uten verktøy for og komprimere stempelringene..

Deretter monterte jeg tilbake ventiler, fjører, og vippestel på toppen igjenn.

Imorgen blir det forhåpentligvis oppstart om alt går etter planen. Må gløde toppakningen og lage nye toppvannpakninger. Deretter blir det og trekke til toppen og veivlager med momentnøkkel..

Skal ta film om det blir oppstart!

Grat'la Sleipner! Det er en særs god følelse når man selv har overhalt en motor, og den sviver igjen.

Godt gjennomført prosjekt, det der.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Eg såg at du "makka" litt for å få start på motoren. Det er lettere å få start om du fortsetter å sveive etter at du vrir over dekompresjonsventilen, og ikkje slepper sveiva med ein gang. Men det er fint å sjå at du har fått den i gang igjen, og eg tipper at denne vil vare 50 år til om du steller den fint.

Eg måtte også trekke litt på smilebandet da du offa deg fordi du ikkje fekk start :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...