Jump to content

Overhaling av Sabb type G

Sleipner93

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Må få oppdatert litt her i tråden. Jeg skal så fort som mulig få byttet tetningsringene i koblingshuset da disse lekker. Er det noen her inne som har erfaringer med dette?

Jeg ser jeg har "drede på droget" når jeg bestilte deler ifra Sabb. Ser at den ene ringen skal ha støvleppe. Jeg har bestilt to ringer uten støvleppe, har dette noe og si? Eller det har det selvsagt, men er det viktig?

En annen ting, hva er det som får tetningsringene til og lekke? Hva skal jeg se etter når jeg har fjernet de gamle? (Slitasjer o.l ?? ).

Håper det er noen som har hjelp å komme med :crazy:

Støvleppa på på den ene tetningsringen har jo selvsagt en viktig funksjon. Den skal hindre smuss og vann i å komme inn i koblingen, samt hindre partikler komme til selve tetteleppa.

Det som får ringene til å lekke, er alderdommen og slitasje. Gummileppa blir nedslitt slik at en ikke får nåkk press mot aksling, leppa kan være tørket ut og sprukket, kan skje pga varme, fjæra som klemmer på leppa kan ha mistet spennet og at akslingen kan være nedslitt dær tetningsleppene ligger.

Det som er vanligst er at gummileppa blir fyllt med små partikler i gummien, og den vil da fungere som et smergelpapir, som over tid sliter ned aksling.

Du må se etter slitasje på aksling. Er det mye slitasje, kan det by på problemer med å få ny tetning til å vare. Her kan en om mulig se på muligheten for å flytte tetningene noen millimeter ene eller andre veien. Dette kan ofte gjøres ved å legge inn en feks stål/nylon ring, eller ved å ta bort en ring/hylse om en slik finnes.

• 3 uker senere...

Nå har jeg omsider fått begynt og skrudd på Sabben igjenn. Travle tider med lekser og et forhold som krever en god del tid.. :tongue:

Men snakket med en som har gjordt dette før og han fortalte at ved og løsne "koblings/omstyrings" braketten og fjerne den hylsa som enden av omstyringstaget går nedi kunne jeg trekke akslingen ut. Måtte selvsagt også løsne delen som tetningsringene sitter i. Så nå ligger akslingen på arbeidsbenken med lageret på. Lageret skal tas av og byttes. Ny tetningsring med støvleppe skal kjøpes. Så er det bare montere isammen og lage en pakning. Håper det skal gå greit uten å by på noen problemer! :smiley:

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...