Sleipner93 Svart 24.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Ja jeg vet at man egentlig skal fortsette og skyve etter at man har vridd over dekompen. Men det er pokker meg ikke lett når olja i veivhuset er seig som graut! Utorlig mye lettere og sveive når olja er varm og tynnere.. Den hadde nok komt seg med en gang om jeg hadde hatt startsigarett men det har jeg gått tom for.. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Gratulerer Ørjan! dette ble bra. fin film ble det også:) minner meg om da jeg starta opp marnaen for første gang. har fått tak i en sveiser så nå blir det snart greier på den også. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Sleipner93 Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Må få oppdatert litt her i tråden. Jeg skal så fort som mulig få byttet tetningsringene i koblingshuset da disse lekker. Er det noen her inne som har erfaringer med dette? Jeg ser jeg har "drede på droget" når jeg bestilte deler ifra Sabb. Ser at den ene ringen skal ha støvleppe. Jeg har bestilt to ringer uten støvleppe, har dette noe og si? Eller det har det selvsagt, men er det viktig? En annen ting, hva er det som får tetningsringene til og lekke? Hva skal jeg se etter når jeg har fjernet de gamle? (Slitasjer o.l ?? ). Håper det er noen som har hjelp å komme med Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Støvleppa på på den ene tetningsringen har jo selvsagt en viktig funksjon. Den skal hindre smuss og vann i å komme inn i koblingen, samt hindre partikler komme til selve tetteleppa. Det som får ringene til å lekke, er alderdommen og slitasje. Gummileppa blir nedslitt slik at en ikke får nåkk press mot aksling, leppa kan være tørket ut og sprukket, kan skje pga varme, fjæra som klemmer på leppa kan ha mistet spennet og at akslingen kan være nedslitt dær tetningsleppene ligger. Det som er vanligst er at gummileppa blir fyllt med små partikler i gummien, og den vil da fungere som et smergelpapir, som over tid sliter ned aksling. Du må se etter slitasje på aksling. Er det mye slitasje, kan det by på problemer med å få ny tetning til å vare. Her kan en om mulig se på muligheten for å flytte tetningene noen millimeter ene eller andre veien. Dette kan ofte gjøres ved å legge inn en feks stål/nylon ring, eller ved å ta bort en ring/hylse om en slik finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Nå har jeg omsider fått begynt og skrudd på Sabben igjenn. Travle tider med lekser og et forhold som krever en god del tid.. Men snakket med en som har gjordt dette før og han fortalte at ved og løsne "koblings/omstyrings" braketten og fjerne den hylsa som enden av omstyringstaget går nedi kunne jeg trekke akslingen ut. Måtte selvsagt også løsne delen som tetningsringene sitter i. Så nå ligger akslingen på arbeidsbenken med lageret på. Lageret skal tas av og byttes. Ny tetningsring med støvleppe skal kjøpes. Så er det bare montere isammen og lage en pakning. Håper det skal gå greit uten å by på noen problemer! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 ...... og et forhold som krever en god del tid.. ....... damer på gang forstår jeg. Passe deg nå det blir lite tid til båtjobbing av slikt . Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Hei Sleipner93. Kan du fortelle meg hvordan du fikk skrudd ut de to nederste boltene på rådene? har prøvd 19mm pipe og et slikt vinkel ledd med forlenger. Men dette blir for trangt. bruker 1/2". Blir kanskje litt for stort dette. Flott prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.