Jump to content

Hvorfor heter det å ankre opp når ankeret går ned..?

roesok

Recommended Posts

Båten kan vel ikke ankre opp. Den blir ankret opp - av skipperen, eller eventuelt av mannskapet dersom det finnes slikt ombord.

Den dagen min båt ankrer opp uten min eller andres påvirkning tror jeg at jeg kontakter han Tom med spøkelsene for en gjennomgang i beste sendetid.

Hvorfor det heter å ankre opp har jeg uansett ikke sett noen forklaring på.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Hvis vi blander inn Pils, så drikker man den opp. Ikke ned, selv om den går ned. :drink:

Og det fins to slags mennesker de som ergrer seg over at glasset er halvtomt.

Og de som er glade for at glasset er halvfult.

Det med ankring, så heter det ifølge skipspapirene jeg er borti.

Anchor "Såstein" og Weighed anchor "Såstein"

Ankre "Såstein" og lette anker "Såstein

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

Bra Sydvesten! Få en som er flink til å analysere grammatikken, så kommer vedkommende til samme resultat.

Å "Ankre" i denne sammenheng er nok bare et verb. "Opp" er et adjektiv tilhørende substantivet, som underforstått er båten. Det finnes regler for hva dette heter, men min hukkommelse må ihvertfall 35 år tilbake i tid, for å ta det, så det er nok glemt.

Du har nok rett i din grammatikkanalyse. Men spørsmålet blir likevel hvorfor ordet "opp" blir brukt. Man kunne jo si bare "ankre båten". Kan det ha noe med "opplag" å gjøre? I seilskutetiden lå båtene i opplag for anker---------

Bare en tanke. Men kanskje jeg sender spørsmålet til Sylfest Lomheim i Språkteigen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

En annen liten refleksjon som til dels er båtrelatert. Hvorfor heter det egentlig soloppgang og solnedgang når solen egentlig står stille mens det er jordens rotasjon som medfører at horisonten egentlig går ned eller opp i forhold til solen. Soloppgang og solnedgang skulle egentlig blitt kalt horisontnedgang og horisontoppgang.

Tror jeg skal legge meg til å bruke disse uttrykkene i stedet og se hvordan folk reagerer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...