tuffff Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 (redigert) Båten kan vel ikke ankre opp. Den blir ankret opp - av skipperen, eller eventuelt av mannskapet dersom det finnes slikt ombord. Den dagen min båt ankrer opp uten min eller andres påvirkning tror jeg at jeg kontakter han Tom med spøkelsene for en gjennomgang i beste sendetid. Hvorfor det heter å ankre opp har jeg uansett ikke sett noen forklaring på. mvh tuffff Redigert 4.November.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Hvis vi blander inn Pils, så drikker man den opp. Ikke ned, selv om den går ned. Og det fins to slags mennesker de som ergrer seg over at glasset er halvtomt. Og de som er glade for at glasset er halvfult. Det med ankring, så heter det ifølge skipspapirene jeg er borti. Anchor "Såstein" og Weighed anchor "Såstein" Ankre "Såstein" og lette anker "Såstein Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Figaro Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Hei Bra Sydvesten! Få en som er flink til å analysere grammatikken, så kommer vedkommende til samme resultat. Å "Ankre" i denne sammenheng er nok bare et verb. "Opp" er et adjektiv tilhørende substantivet, som underforstått er båten. Det finnes regler for hva dette heter, men min hukkommelse må ihvertfall 35 år tilbake i tid, for å ta det, så det er nok glemt. Du har nok rett i din grammatikkanalyse. Men spørsmålet blir likevel hvorfor ordet "opp" blir brukt. Man kunne jo si bare "ankre båten". Kan det ha noe med "opplag" å gjøre? I seilskutetiden lå båtene i opplag for anker--------- Bare en tanke. Men kanskje jeg sender spørsmålet til Sylfest Lomheim i Språkteigen. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
rogeri Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Sesongen er over og båtene på land forstår jeg.......? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 En annen liten refleksjon som til dels er båtrelatert. Hvorfor heter det egentlig soloppgang og solnedgang når solen egentlig står stille mens det er jordens rotasjon som medfører at horisonten egentlig går ned eller opp i forhold til solen. Soloppgang og solnedgang skulle egentlig blitt kalt horisontnedgang og horisontoppgang. Tror jeg skal legge meg til å bruke disse uttrykkene i stedet og se hvordan folk reagerer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Og det fins to slags mennesker de som ergrer seg over at glasset er halvtomt.Og de som er glade for at glasset er halvfult. Næh. det er glasset som er dobbelt så stort som det behøver å være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.