roesok Startet 3.November.2008 Del på Facebook Startet 3.November.2008 En gammel sjøulk jeg snakket med hadde grublet svært og hadde mange våkenetter rundt dette: Hvorfor heter det å ankre opp når ankeret går ned. Og skal vi som en konsekvens av det si at "nå ankrer vi ned" når ankeret dras opp? Om noen har bevingede ord eller opplyste tanker som forklaring så skal jeg formidle det videre. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ben Sin Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Kommer det av noe engelsk mon tro? To hook up. Altså gjøre en forbindelse. Ikke vet jeg. Jeg skal prøve å ikke ligge søvnløs i natt...... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 (redigert) Det er båten vi ankrer opp. Når ankeret dras opp så kalles det å hive opp / dra opp / dra inn ankeret. Kanskje flere uttrykk også, kom ikke på flere i farten. Redigert 3.November.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Vi kan stoppe opp, og filosofere litt over det. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Vi kan jo også si om et hus at det "gikk opp i flammer" - men egentlig brant det jo ned... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ask Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Brenn eit hus opp eller brenn det ned? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Har også hørt om en båt som gikk opp i fjæresteinene, men egentlig kjørte skipperen båten på land i fylla. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Dette er vel ikke helt båtrelatert....men dette er et av mine favorittområder. Nemlig språk Et hus brenner selvfølgelig ned. Men vi sier at det gikk opp i flammer, fordi flammene stiger oppover Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mouche Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Og jeg kjenner en mann som var helt utbrent, ganske pussig å møte ham på gata! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brutus Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Hvis vi blander inn Pils, så drikker man den opp. Ikke ned, selv om den går ned. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Også er det oss trøndere da. Om bilvinduet står halveis oppe......eller nede. Og man får beskjed om å ha opp vinduet. Skal det da lukkes eller åpnes helt??????? Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 rull opp rull ned Sitér dette innlegget ] Link to post
Håp Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Kast anker dere som er off topic :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Å gi opp er faktisk maritimt. Fra seilskutetiden. Ble brukt for å få mindre seilareal ved mye vind. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Figaro Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Brenn eit hus opp eller brenn det ned? Ikke så godt å si-----det blir ihvertfall til ask(e) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
JRK Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Hei, Man ankrer alltid opp...mot vinden, derav utrykket Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Gi opp halsen og lår piggen, så er du skandalisert Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 man bruker iallefall opp lønna Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 (redigert) Siden barna åpnebart har tatt kommandoen over enkelte medlemmers data nå i kveld, så skal jeg si min mening om hvorfor jeg mener det handler om å ankre opp... Dette fordi dette relaterer seg til båten og ikke ankret... Det er etter itt syn båten som akrer opp og ankret er i denne settingen kun et "verktøy" for dette Redigert 3.November.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nimbuster Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Mja, den forklaringen var vel litt intetsigende...litt søkt eller Sydvesten? Greit at det handler om båten og ikke ankeret, men nå var det vel ordvalget "opp" som skulle ha sin betydning her...eller? Eller tenker du på at båten ankrer opp, underforstått opp mot vinden? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 3.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2008 Kan uttrykket stamme fra en episode der litt for mange ankerdrammer gikk ned før ankeret gikk ned. Og at vedkommende snøftet: "Nå må vi ankre"... og så ble det etterfulgt av en liten rap eller hikk som hørtes ut som "opp". Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Hansi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Skulle ikke forundre meg om så har skjedd opp til flere ganger. Men tviler vel på om det er der uttrykket kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Kan uttrykket stamme fra en episode der litt for mange ankerdrammer gikk ned før ankeret gikk ned. Og at vedkommende snøftet: "Nå må vi ankre"... og så ble det etterfulgt av en liten rap eller hikk som hørtes ut som "opp". Uttrykket kan også være kombinasjon av ankringsordre og ordre til mannskapet om å komme seg på dekk: "Nå skal vi ankre! Opp!" Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Hørte mer eller mindre tilfeldigvis på Språkteigen sist søndag (09.30 på NRK P2) Det kommer en 'fraseordbok' hovedsaklig basert på en database bestående av fraser som er mest brukt i media (søkbare avis-databaser). Dette for at bl.a. ikke-norske lettere skal forstå dagligdagse fraser. Det ble gitt en del eksempler på hvordan fraser er forskjellige på engelsk og norsk. Eks.: Norsk: holde en tale, Eng.: give a speach Apropos spørsmålet hos trådstarter: Et ypperlig eksempel for innsending av lytterne sine spørsmål til nevnte radioprogram Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Dette fordi dette relaterer seg til båten og ikke ankret... Det er etter mitt syn båten som akrer opp og ankret er i denne settingen kun et "verktøy" for dette Hei Bra Sydvesten! Få en som er flink til å analysere grammatikken, så kommer vedkommende til samme resultat. Å "Ankre" i denne sammenheng er nok bare et verb. "Opp" er et adjektiv tilhørende substantivet, som underforstått er båten. Det finnes regler for hva dette heter, men min hukkommelse må ihvertfall 35 år tilbake i tid, for å ta det, så det er nok glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.