Jump to content

Bruk av kjøleveske / spylerveske i vinteropplag

m95

Recommended Posts

I utgangspunktet holder det med ferskvann. Ingen servicemanualer jeg har lest sier noe om frostvæske på sjøvannskrets.

Når du attpåtil står oppvarmet er det nok ikke noe å bekymre seg for.

Jeg kjører alikevel gjennom frostvæske bare for å dekke "worst case scenario". Alt som kan tappes av blir tappet av etterpå, men det gir meg en ekstra trygghet å vite at hvis det skulle stå en skvett vann en plass så er det frostvæske og ikke ferskvann.

Har opplevd frostsprengt blokk en gang før og vil ikke oppleve det igjen.

.

.

bmhe

• 1 år senere...
JA det er ingen rust og korrosjonshindrende stoffer i spylervæske.

Tenker at om sjøvannssiden av kjølesystemet ligger hele sommeren med saltvann... er spylervæske noe værre? Spylervæske er rimelig og det er enkelt i en havn uten vann om vinter'n (med tanke på at frostvæske stort sett må spes ut). Nå er ikke dette ment som noen prisdiskusjon altså!

Spylervæske inneholder sprit som frostsikring, og denne fordamper lett. Så du kan risikere at etter en måned eller to fryser den uansett, og du er like langt. Ta heller med deg en kanne vann, eller bland frostvæsken klar hjemme. 30-35% frostvæske holder rikelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...