Madriel Startet 3.November.2008 Del på Facebook Startet 3.November.2008 Hei alle sammen! Har en sollux med en volvo penta md 17 (3syl, 1980). Den er ferskvannskjølt. Denne går varm etter 1-2 timers kjøring. Topp pakninger er byttet, sjøvannspumpe byttet, impeller ok, manifold virker åpen og ok. Ellers virker alle slanger etc åpne og iorden, slik at vannet sirkulerer greit. Oppdaget at ved gasspådrag kommer det noen få bobler i vanntanken.. Lekker det luft/eksos inn som gjør vannet varmt? Kan det være en liten usynlig sprekk i toppen? Håper noen av dere motorkyndige inne på siden her har noen tips og råd. På forhånd takk. Hilsen frustrert båteier.. Sitér dette innlegget Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Bobler i vanntanken....?? Da er det nok fare for en sprekk en eller annen plass.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nb840 Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Var med på ett tilsvarende problem her om dagen.En kollega i havna hadde problem med kjølinga på sin maskin.Ble med han ned og vi ble enige om å ta ut varmeveksleren.Da jeg tok av slangen mellom pumpa og veksleren oppdaget jeg att det lå en tilnærmet hel anode å blokkerte.Tok denne ut ,satte på slangen og kjølingen var normal igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Madriel Svart 3.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2008 takk. skal sjekke den slangen ekstra imorgen, så får jeg krysse fingrene for at det kan være noe med den å gjøre og ikke en sprekk en vei Sitér dette innlegget Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715 Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Hei kejo! Har du full gjennomstrømning av saltvann? Du har vel kanskje allerede sjekket at det kommer nogenlunde normal mengde med saltvann ut gjennom eksosrøret. Jeg kjenner ikke motoren din, men regner med at den har eksosbend hvor saltvannet blander seg med eksosen. Dette kan være et svakt punkt og porten(e) i bendet kan gå tette. Hvis saltvannsstrømmen blir hindret, kan dette resultere i at motoren går varm etter en stund. Du vil da muligens også registrere at temperaturen kan synke ved å gå tilbake til tomgang. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Madriel Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 Hei eivindch! takk for forslaget. det kommer saltvann ut eksosrøret, men om det kommer nok vann ut, og om det sirkulerer fort nok vet jeg jo ikke. Sitér dette innlegget Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Glemte det i farten.....er det noen form for "oljehinne" på vannet i tanken ? Vil vises nesten som regnbuefarver på vannoverflaten, og er dette tilfelle er sjangsen for eksos i vannet stor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Mener en kan måle "svovel" i ekspansjonstanken som en sjekk på om en har gjennomslag i toppen. Ble gjort på bil fruen hadde (av NAF). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.