Jump to content

Vp md17 motor motor går varm


Madriel

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Har en sollux med en volvo penta md 17 (3syl, 1980). Den er ferskvannskjølt. Denne går varm etter 1-2 timers kjøring. Topp pakninger er byttet, sjøvannspumpe byttet, impeller ok, manifold virker åpen og ok. Ellers virker alle slanger etc åpne og iorden, slik at vannet sirkulerer greit.

Oppdaget at ved gasspådrag kommer det noen få bobler i vanntanken..

Lekker det luft/eksos inn som gjør vannet varmt?

Kan det være en liten usynlig sprekk i toppen?

 

Håper noen av dere motorkyndige inne på siden her har noen tips og råd.

På forhånd takk.

 

Hilsen frustrert båteier..

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

Var med på ett tilsvarende problem her om dagen.En kollega i havna hadde problem med kjølinga på sin maskin.Ble med han ned og vi ble enige om å ta ut varmeveksleren.Da jeg tok av slangen mellom pumpa og veksleren oppdaget jeg att det lå en tilnærmet hel anode å blokkerte.Tok denne ut ,satte på slangen og kjølingen var normal igjen. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei kejo!

 

Har du full gjennomstrømning av saltvann? Du har vel kanskje allerede sjekket at det kommer nogenlunde normal mengde med saltvann ut gjennom eksosrøret. Jeg kjenner ikke motoren din, men regner med at den har eksosbend hvor saltvannet blander seg med eksosen. Dette kan være et svakt punkt og porten(e) i bendet kan gå tette. Hvis saltvannsstrømmen blir hindret, kan dette resultere i at motoren går varm etter en stund. Du vil da muligens også registrere at temperaturen kan synke ved å gå tilbake til tomgang.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...