Jump to content

Sinus eller firkant fra inverter - hvor viktig?


Jon_R

Recommended Posts

Det er skrevet mange og lange tråder på forumet her om viktigheten av sinus-kurve fra en 12V->220V inverter, men hvor viktig er det egentlilg?? Ren sinus koster mye og blir fort stort og klumpete.

 

At ren sinus er viktig når apparaturen tar imot 220V direkte, kan jeg forstå. Men både laptop PC'er ( i hverfall min IBM TP) og ladere av ymse slag til batterier, mobiler, kameraer etc. går via en transformator med lavspent likestrøm ut. Det kan da ikke være slik at en uren/firkant sinus inn til en transformator kan ødelegge likestrømmen ut?? Og transformatoren er vel så enkel at den burde tåle det??

 

Jeg ble litt redd for å bruke laptoppen på firkantsinus etter annen tråd her i dag, men er frykten faktisk berettiget (forutsatt egen powersupply mellom inverter og laptop)??

Link to post
Share on other sites

Ofte ikke viktig i det hele tatt. Skal den brukes til å drive et eller annet som har en trafo og en likeretter, eller en ren ohms last, spiller det gjerne filla rolle.

 

Skal den drive et eller annet som har en switch mode strømforsyning, som pc'er og annet elektronisk utstyr har, er det straks mer kritisk. Slike strømforsyninger lager den spenningen de trenger ved å hakke opp sinus vekselspenning. Hvis sinus vekselspenning ligner mer på en firkantpuls enn en sinus blir spenningen videre ut påvirket av dette i større eller mindre grad.  Noe elektronikk er litt hårsåre og blir fryktelig irritert av slike ting. Da gjør de uventede ting som å kræsje, slå seg av eller kortslutte.

 

Strømforsyningen til PC'en din er en slik switch mode sak.  Putter man dårlig 230V inn, får man dårlig likespenning ut. Hadde den hatt en stor trafo, hadde den vært mye dyrere og mye tyngre, men mye mindre kresen.

 

Nå er det slik at modifisert sinus kan være så mangt. Noe er slik at man med litt godvilje fortsatt kan kalle det sinus.  Andre leverer noe som uansett godvilje bare kan kaller firkantpuls.

 

De siste årene har sinus-invertere kommet mer og mer på bekostning av modifisert sinus invertere. Dette selv om de i snitt er 3 ganger dyrere. Det har nok en grunn.

 

Lotus

 

Kjøpte enda en inverter på fredag. Tilnærmet ren sinus fra Mobitronics. Veiledende pris 2000 raske for en 300W. Fra før har jeg en Mascot inverter med trafo. (modifisert sinus). Denne er på bare 110W og er nå for liten, men har virket upåklagelig på alt av elektronisk utstyr. Ny pris 1500 kroner for 110W med ringkjernetrafo. Spiser alt av innspenning med alt av variasjoner og gir nøyaktig riktig spenning ut uansett.

Link to post
Share on other sites

Her er både praksis og teori i fase.

 

For å kunne bruke PC utsyr i båten må du har en kvalitetsinverter med ren sinuskurve.

 

Så enkelt er det. Dersom noen ønsker å prøve ut noe annen så er det fult mulig det, men da må man ikke komme i ettertid med hengeleppene å sier at PC'n min brant opp.

 

Herved er dere alle som har utrulig trang til å eksperimentere med en bærbar PC til en pris av kr. 25.000,- advart.

 

De som reparerer disse PC'ene har også erfaring med at de ser hva som er gått galt og det kan medføre at vi kunder kan få avkorting på både forsikring og garanti.

 

Inverter med ren sinuskurve -  :yesnod::lol:

Link to post
Share on other sites

Klar og grei tale og jeg kan vanskelig si meg uenig, .....men et lite spørsmål til som jeg har tenkt mye på. Jeg har da altså en firkant inverter, som jeg skjønner er en ganske bortkastet investering(hva kan jeg egentlig bruke den til??). Hvis jeg kun bruker PC'en på batteri og kobler til inverteren bare for lading av batteriet når PC'en er avslått. Vil det også være et lotteri-spill??

Link to post
Share on other sites

Strømmen til PC'en din går ikke inn i batteriet og så ut i andre enden. Det blir som med båtbatteriet ditt. Du kobler laderen til batteripolene og du kobler dine forbrukere til de samme batteripolene.  Og når du så forbruker strøm.....

 

Min Mascot inverter med modifisert sinus har aldri sviktet. Den fungerer altså utmerket selv om det ikke er sinus. Men det er antagelig en godt modifisert og ligner mye på en sinuskurve. Har aldri testet.

 

Bruker du inverteren til å lade batteriene med PC avslått, skulle det i teorien gå mye bedre. Batterier har en utmerket evne til å dempe støy og er ikke så kresne. Men selv om PC'en din er avslått, så er den kanskje ikke helt avslått likevel? Bare i mer eller mindre standby?

 

Og selv blant elektroniske apparater er det store forskjeller i hvor kresne de er på spenningen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...