Jon_R Startet 25.April.2004 Del på Facebook Startet 25.April.2004 Det er skrevet mange og lange tråder på forumet her om viktigheten av sinus-kurve fra en 12V->220V inverter, men hvor viktig er det egentlilg?? Ren sinus koster mye og blir fort stort og klumpete. At ren sinus er viktig når apparaturen tar imot 220V direkte, kan jeg forstå. Men både laptop PC'er ( i hverfall min IBM TP) og ladere av ymse slag til batterier, mobiler, kameraer etc. går via en transformator med lavspent likestrøm ut. Det kan da ikke være slik at en uren/firkant sinus inn til en transformator kan ødelegge likestrømmen ut?? Og transformatoren er vel så enkel at den burde tåle det?? Jeg ble litt redd for å bruke laptoppen på firkantsinus etter annen tråd her i dag, men er frykten faktisk berettiget (forutsatt egen powersupply mellom inverter og laptop)?? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Ofte ikke viktig i det hele tatt. Skal den brukes til å drive et eller annet som har en trafo og en likeretter, eller en ren ohms last, spiller det gjerne filla rolle. Skal den drive et eller annet som har en switch mode strømforsyning, som pc'er og annet elektronisk utstyr har, er det straks mer kritisk. Slike strømforsyninger lager den spenningen de trenger ved å hakke opp sinus vekselspenning. Hvis sinus vekselspenning ligner mer på en firkantpuls enn en sinus blir spenningen videre ut påvirket av dette i større eller mindre grad. Noe elektronikk er litt hårsåre og blir fryktelig irritert av slike ting. Da gjør de uventede ting som å kræsje, slå seg av eller kortslutte. Strømforsyningen til PC'en din er en slik switch mode sak. Putter man dårlig 230V inn, får man dårlig likespenning ut. Hadde den hatt en stor trafo, hadde den vært mye dyrere og mye tyngre, men mye mindre kresen. Nå er det slik at modifisert sinus kan være så mangt. Noe er slik at man med litt godvilje fortsatt kan kalle det sinus. Andre leverer noe som uansett godvilje bare kan kaller firkantpuls. De siste årene har sinus-invertere kommet mer og mer på bekostning av modifisert sinus invertere. Dette selv om de i snitt er 3 ganger dyrere. Det har nok en grunn. Lotus Kjøpte enda en inverter på fredag. Tilnærmet ren sinus fra Mobitronics. Veiledende pris 2000 raske for en 300W. Fra før har jeg en Mascot inverter med trafo. (modifisert sinus). Denne er på bare 110W og er nå for liten, men har virket upåklagelig på alt av elektronisk utstyr. Ny pris 1500 kroner for 110W med ringkjernetrafo. Spiser alt av innspenning med alt av variasjoner og gir nøyaktig riktig spenning ut uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 25.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2004 Jeg forstår det du svarer, Lotus, at den power supply'en som benyttes til en IBM Thinkpad ikke er en trafo, men et eller annet annet som ødelegger PC'en om det ikke er kvalitetsstrøm inn til den. Til tross for at strømmen også skal gjennom batteriet?? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Her er både praksis og teori i fase. For å kunne bruke PC utsyr i båten må du har en kvalitetsinverter med ren sinuskurve. Så enkelt er det. Dersom noen ønsker å prøve ut noe annen så er det fult mulig det, men da må man ikke komme i ettertid med hengeleppene å sier at PC'n min brant opp. Herved er dere alle som har utrulig trang til å eksperimentere med en bærbar PC til en pris av kr. 25.000,- advart. De som reparerer disse PC'ene har også erfaring med at de ser hva som er gått galt og det kan medføre at vi kunder kan få avkorting på både forsikring og garanti. Inverter med ren sinuskurve - Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jon_R Svart 25.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2004 Klar og grei tale og jeg kan vanskelig si meg uenig, .....men et lite spørsmål til som jeg har tenkt mye på. Jeg har da altså en firkant inverter, som jeg skjønner er en ganske bortkastet investering(hva kan jeg egentlig bruke den til??). Hvis jeg kun bruker PC'en på batteri og kobler til inverteren bare for lading av batteriet når PC'en er avslått. Vil det også være et lotteri-spill?? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Strømmen til PC'en din går ikke inn i batteriet og så ut i andre enden. Det blir som med båtbatteriet ditt. Du kobler laderen til batteripolene og du kobler dine forbrukere til de samme batteripolene. Og når du så forbruker strøm..... Min Mascot inverter med modifisert sinus har aldri sviktet. Den fungerer altså utmerket selv om det ikke er sinus. Men det er antagelig en godt modifisert og ligner mye på en sinuskurve. Har aldri testet. Bruker du inverteren til å lade batteriene med PC avslått, skulle det i teorien gå mye bedre. Batterier har en utmerket evne til å dempe støy og er ikke så kresne. Men selv om PC'en din er avslått, så er den kanskje ikke helt avslått likevel? Bare i mer eller mindre standby? Og selv blant elektroniske apparater er det store forskjeller i hvor kresne de er på spenningen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Invertere med 4-kantspenning kan brukes til mindre elektriske håndverktøy, TV, ikke ømfintlig elektronikk og annen ren ohmsk last. PC er ekstrem følsom elektronik. :nono: Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
alidal Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Har nå brukt Mascot sin inverter (modifisert sinus) i mange år på bærbar PC, uten problemer av noe slag, så her er det tydelig at teori og praksis ikke alltid stemmer!! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Har nå brukt Mascot sin inverter (modifisert sinus) i mange år på bærbar PC, uten problemer av noe slag, så her er det tydelig at teori og praksis ikke alltid stemmer!! Si ikke det, maskot sine invertere er meget bra...... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.