Pramma Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Romsdal kystlag som jeg er medlem av har nylig kjøpt seg veteranbåt, med Brunvoll 16-22 HK, semidiesel fra 1925. Omstyring og propell skal etter sigende være original Brunvoll. Nå har vi problemer med at omstyringen drar på vinger slik at det blir for tungt for motoren, og den kveles om vi ikke passer på å ta av vinger eller kobler fra motoren. Det går relativt skapelig på flatt hav når propellen har jevn belasning, men i bølger (og spesielt akterlig sjø), er det nesten umulig å gå med båten. Vi har ikke "krøpet i kjølen" ennå, og blir nok å prøve med lokale kontakter også. Men er det noen her som kjenner slike gamle omstyringer? Er det justeringsmuligheter? Hvor ligger feilen mest trolig? Noen som har tegninger, av denne eller prinsipptegninger? Min 1978 SABB 30hk med hurtigomstyring kan også dra på vinger under fart, men der er det stilleskru for maks vingepådrag. Noe slikt har jeg ikke hørt nevnt i forbindelse med denne Brunvollmotoren? Med 12 omdreininger på hjulet er det vel liten mulighet for å få plassert noe slikt. Quote Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
Dreamer Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Vi hadde i gamle dager en 5-9 SABB hvor propellen på full fart dro på seg mer og mer stigning. Jeg forsto det slik at det var et vanlig problem på den type motorer (og omstyring). Problemet var løst på en enkel måte med en settskrue på omstyringsakslingen, slik at den ikke fikk rotere fritt under fart. Quote Link to post
Poseidon Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hei Pramma, jeg tror nok at du har større mulighet for gode tilbakemeldinger hvis du presenterer spørsmålet ditt her: www.stp-norway.com Der finnes mange på det forumet som har lang og grundig/bitter erfaring med gamle oppfyringsmotorer. Lykke til! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gutek Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Det kan være slark i propellhodet på grunn av slitasje.Derved får propellvingene et spillerom som ikke kan kontrolleres med trekkstanga.Det stemmer at dette helst inntreffer på unnasjø.Det er vel mulig å overhale slik at slarken blir borte.Det pleier å være noen bolter som kan lages nye.Da får man bort noe av det ! Lykke til ! Quote Link to post
p-kaill Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Send en mail til "Hengefjes" det er utrolig hva de får til der inne som han bor.... ved fartøyvernsenteret. Quote Link to post
Pelle Parafin Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Er det justeringsmuligheter? Hvor ligger feilen mest trolig? Noen som har tegninger, av denne eller prinsipptegninger? Årsaken må være i styreboltene i propellhode eller festeanordningen i kilsporet på trekkstanga.Det kan også være en del slark i overføringsleddene/tannhjul ned til reverserings lageret.På enkelte av de gamle oppfyringene var det hvitmetallsforinger som trøstlager,sjekk dette og.Lykke til, med en fin motor. Quote Link to post
p-kaill Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Tror jeg har endel gamle Brunvoll brosjyrer/bruksanvisninger. JEg skal prøve å finne dem fram i løpet av uka og scanne dem dersom interesse. Quote Link to post
Pramma Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Hadde vært ypperlig med noen scannede Brunvoll brosjyrer/bruksanvisninger. Der er alt av interesse, selv om det ikke er samme motoren. Quote Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
p-kaill Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Det var nok litt nyere brosjyrer jeg hadde på Brunvoll.Har blandt annet en tykk intruksjonsbok for Brunvoll M motorene fra 70 HK og oppover. Du kan prøve å ringe til Åsmund Brunvoll tlf 56 55 33 50 , jeg snakket med han i fjor ang. en Heimdal Motor1958-59 mod. på 120 HK, der kunne han ikke hjelpe meg så jeg står ennå fast. Men her er litt Brunvoll brosjyrer: Quote Link to post
p-kaill Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 HEr er fortsettelsen .... Quote Link to post
p-kaill Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Det ble mye.....dersom dere skulle ha behov for kopi av noe i instruksjonsboka så gi beskjed. M-motorene hadde 2 vingede propell alt har jeg tegning og deleliste på. FAbrikken ble jo bombet sønder og sammen under krigen så mye gikk nok tapt der.... Hører dere noe om Heimdalmotoren 120 HK så gi beskjed. Quote Link to post
barentz Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Men se så flotte brosjyrere... Vi har denne i sving: Har du mer om denne Brunvollen? Tenker på brosjyrer etc. Type 2L-100 Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.