Jump to content

Brunvoll Semidiesel - omstyringen drar på vinger


Pramma

Recommended Posts

Romsdal kystlag som jeg er medlem av har nylig kjøpt seg veteranbåt, med Brunvoll 16-22 HK, semidiesel fra 1925.

Omstyring og propell skal etter sigende være original Brunvoll.

Nå har vi problemer med at omstyringen drar på vinger slik at det blir for tungt for motoren, og den kveles om vi ikke passer på å ta av vinger eller kobler fra motoren. Det går relativt skapelig på flatt hav når propellen har jevn belasning, men i bølger (og spesielt akterlig sjø), er det nesten umulig å gå med båten.

 

Vi har ikke "krøpet i kjølen" ennå, og blir nok å prøve med lokale kontakter også. Men er det noen her som kjenner slike gamle omstyringer?

 

Er det justeringsmuligheter? Hvor ligger feilen mest trolig? Noen som har tegninger, av denne eller prinsipptegninger?

 

Min 1978 SABB 30hk med hurtigomstyring kan også dra på vinger under fart, men der er det stilleskru for maks vingepådrag. Noe slikt har jeg ikke hørt nevnt i forbindelse med denne Brunvollmotoren? Med 12 omdreininger på hjulet er det vel liten mulighet for å få plassert noe slikt.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post

Vi hadde i gamle dager en 5-9 SABB hvor propellen på full fart dro på seg mer og mer stigning. Jeg forsto det slik at det var et vanlig problem på den type motorer (og omstyring). Problemet var løst på en enkel måte med en settskrue på omstyringsakslingen, slik at den ikke fikk rotere fritt under fart.

Link to post

Det kan være slark i propellhodet på grunn av slitasje.Derved får propellvingene et spillerom som ikke kan kontrolleres med trekkstanga.Det stemmer at dette helst inntreffer på unnasjø.Det er vel mulig å overhale slik at slarken blir borte.Det pleier å være noen bolter som kan lages nye.Da får man bort noe av det !

 

Lykke til !

Link to post

 

 

Er det justeringsmuligheter? Hvor ligger feilen mest trolig? Noen som har tegninger, av denne eller prinsipptegninger?

 

Årsaken må være i styreboltene i propellhode eller festeanordningen i kilsporet på trekkstanga.Det kan også være en del slark i overføringsleddene/tannhjul ned til reverserings lageret.På enkelte av de gamle oppfyringene var det hvitmetallsforinger som trøstlager,sjekk dette og.Lykke til, med en fin motor.

Link to post

Det var nok litt nyere brosjyrer jeg hadde på Brunvoll.Har blandt annet en tykk intruksjonsbok for Brunvoll M motorene

fra 70 HK og oppover. Du kan prøve å ringe til Åsmund Brunvoll tlf 56 55 33 50 , jeg snakket med han i fjor ang. en Heimdal Motor1958-59 mod. på 120 HK, der kunne han ikke hjelpe meg så jeg står ennå fast.

 

Men her er litt Brunvoll brosjyrer:

 

brunvoll_historie.jpg

 

brunvoll_historie1.jpg

 

brunvoll_historie2.jpg

 

brunvoll_historie3.jpg

 

brunvoll_historie4.jpg

 

brunvoll_historie5.jpg

 

brunvoll_historie6.jpg

 

brunvoll_historie7.jpg

 

brunvoll_historie8.jpg

Link to post

Det ble mye.....dersom dere skulle ha behov for kopi av noe i instruksjonsboka så gi beskjed. M-motorene hadde

2 vingede propell alt har jeg tegning og deleliste på.

FAbrikken ble jo bombet sønder og sammen under krigen så mye gikk nok tapt der....

 

Hører dere noe om Heimdalmotoren 120 HK så gi beskjed.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...