Jump to content

Brunvoll Semidiesel - omstyringen drar på vinger

Pramma

Recommended Posts

Romsdal kystlag som jeg er medlem av har nylig kjøpt seg veteranbåt, med Brunvoll 16-22 HK, semidiesel fra 1925.

Omstyring og propell skal etter sigende være original Brunvoll.

Nå har vi problemer med at omstyringen drar på vinger slik at det blir for tungt for motoren, og den kveles om vi ikke passer på å ta av vinger eller kobler fra motoren. Det går relativt skapelig på flatt hav når propellen har jevn belasning, men i bølger (og spesielt akterlig sjø), er det nesten umulig å gå med båten.

Vi har ikke "krøpet i kjølen" ennå, og blir nok å prøve med lokale kontakter også. Men er det noen her som kjenner slike gamle omstyringer?

Er det justeringsmuligheter? Hvor ligger feilen mest trolig? Noen som har tegninger, av denne eller prinsipptegninger?

Min 1978 SABB 30hk med hurtigomstyring kan også dra på vinger under fart, men der er det stilleskru for maks vingepådrag. Noe slikt har jeg ikke hørt nevnt i forbindelse med denne Brunvollmotoren? Med 12 omdreininger på hjulet er det vel liten mulighet for å få plassert noe slikt.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Er det justeringsmuligheter? Hvor ligger feilen mest trolig? Noen som har tegninger, av denne eller prinsipptegninger?

Årsaken må være i styreboltene i propellhode eller festeanordningen i kilsporet på trekkstanga.Det kan også være en del slark i overføringsleddene/tannhjul ned til reverserings lageret.På enkelte av de gamle oppfyringene var det hvitmetallsforinger som trøstlager,sjekk dette og.Lykke til, med en fin motor.

Det var nok litt nyere brosjyrer jeg hadde på Brunvoll.Har blandt annet en tykk intruksjonsbok for Brunvoll M motorene

fra 70 HK og oppover. Du kan prøve å ringe til Åsmund Brunvoll tlf 56 55 33 50 , jeg snakket med han i fjor ang. en Heimdal Motor1958-59 mod. på 120 HK, der kunne han ikke hjelpe meg så jeg står ennå fast.

Men her er litt Brunvoll brosjyrer:

brunvoll_historie.jpg

brunvoll_historie1.jpg

brunvoll_historie2.jpg

brunvoll_historie3.jpg

brunvoll_historie4.jpg

brunvoll_historie5.jpg

brunvoll_historie6.jpg

brunvoll_historie7.jpg

brunvoll_historie8.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...