Jump to content

Sikker gps navigasjon?


Jakob

Recommended Posts

Det er jo rimelig håløst å mene noe om dette så lenge en ikke vet hva som egentlig skjedde og hva slags kart og utstyr man hadde ombord, og hvorvidt man evnet å benytte dette. Det som refereres i avisene er så unøyaktig og full av åpenbare feil at det ikke er mulig å forholde seg til.

 

Ut fra hva som skrives kandet jo virke som om de har navigert med en enkel GPS m/kart, men kun med det medfølgende "verdenskartet". Dette gir ingen detaljeringsgrad som det er mulig å navigere etter innaskjærs, kanskje heller ikke utaskjærs. Skjermen er jo også mikroskopisk. Når det er sagt er det jo fullt mulig å legge opp en seilas ved å plotte inn WPs som en rute på GPSen og følge denne. ikke dermed sagt at det er forsvarlig alene, men det er altså fullt mulig.

 

Jeg vil jo tro og håpe at mannskapet hadde med seg papirkart med inntegnet rute (med kurser fra hvert vendepunkt), og at de i tillegg hadde GPSen - forutsetningsvis også med ruta programmert inn. Da burde en hatt et godt nok utgangspunkt.

 

Så til gjennomføring av seilasen. Her må det jo føres et bestikk slik at en til enhver tid vet (omtrent) hvor en er. Med GPS burde det være greit, forøvrig må en jo basere seg på logg, tid/kurs og observasjoner/peilinger. Det kan jo virke som om det ikke er gjort på forsvarlig vis, men vi vet jo ikke. I alle fall gikk det galt.

 

Til slutt - mens jeg drev aktivt med flyging lærte jeg noe jeg har tatt med meg til båtlivet - Stol aldri på ett navigasjonshjelpemiddel/en type posisjonsbestemmelse alene. Kontroller alltid posisjonen med minst ett annet hjelpemiddel. Overført til båt innebærer det at bestikket (som er omtrentlig) kontrolleres ved hjelp av peilinger og/eller GPS og/eller observasjoner. Ved nattseiling blir fyrene sentrale, og det er viktig å kunne lese og forstå fyrkarakteristikker slik at en kan identifisere riktig fyr og kontrollere posisjon/seilas i forhold til sektorene. Innover Oslofjorden er det mange fyr som hjelper en til å finne riktig led.

 

Selve GPSen er det ikke noe galt med, bare en vet å bruke den riktig - og - dobbeltsjekke mot annen posisjonsangivelse, ikke fordi GPSen er ustadig, men fordi det er en god leveregel.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Er enige med det du skriver Kobe.

 

Har selv vært nav. på hurtiggående fartøy, jeg ville aldri stole blind på elektroniske hjelpemiddel.

Erfaring jeg har gjort er at disse selv om de er meget gode ikke alltid stemmer, de er utsatt for feil, feil ombord eller med fremføringen av signaler.Akkurat som pc en hjemme . Dette innbefatter gps.

Bruk disse hjelpemiddlene som tillegg.

 

Faren med gps, kartplotter er at mange ukyndige har en klokketro på at dette er guds gave til navigatøren, trekk ned gardinene se på kartplotteren og seil.

 

Å sitte å se på en kartplotter i 30 knop innaskjærs i mørke uten hele tiden oppdatere seg optisk/radar synes jeg er langt fra forsvarlig. Synes faktisk det er ganske så dustet og uansvarlig.

 

Men nå er det nå slik at pr. dags dato kreves det ikke noe for å føre 40 eller 49 foteren med en marsjfart på 30 knop. Det er vel heller slik at det er dyktige selgere av diverse utstyr som forteller hva som må til for å seile båten trygt. Grunnleggende kunnskaper tror jeg er på vei ut, at dette skjer i en tid da tettheten av båter og farten går opp er en tankevekker.

Link to post
Share on other sites

Jeg er selvsagt enig i at GPS og kartplotter ikke kan brukes som mer enn et ekstra hjelpemiddel. Dersom kartplotteren i tillegg er innstilt på feil målestokk blir det hele veldig vanskelig. Uten at jeg er kjent i området ser det jo ellers ut til at det ikke er noen spøk i utgangspunktet å seile ved Missingene i mørke, uansett hjelpemiddel.

Laholm

Link to post
Share on other sites

De har jo for så vidt oppgitt årsaken selv: Ubrukelig kart. Det er jo nesten i samme klasse som å navigere etter NAF's Veibok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja man kan begynne å lure på om denne GPS navigasjonen virkelig er en fordel? Enkelte stoler tydelig vis blindt på dette utstyret.

Det er vel det samme hva slags hjelpemiddel / utstyr man har, om det brukes feil. Det er vel det dette handler om, ikke om GPS/kartplotter er et godt verktøy.

 

Jeg vil påstå at det blir vanskelig å bortforklare at GPS/kartplotter gir føreren mye større sjanse for å VITE hvor han faktisk befinner seg, enn med et tradisjonelt kart. Og, fordelen øker med nedsatt sikt / vanskelige værforhold. Har man i tillegg tatt seg tid til å planlegge sin seilas (legge inn seilingsrute m/waypoints), får man en ytterligere fordel.

 

Selvfølgelig må man bruke sunn fornuft mhp. fart og utkikk. Men, la nå ikke feilbruk av utstyr blil et slags argument mot denne teknologien.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

For all del ikke misforstå meg. Jeg som de fleste andre her er enige om at dette er et helt topp hjelpemiddel. Det som er skremmende er at enkelte sikkert kan bli fristet av å bruke dette som sitt eneste navigasjons utstyr. Jeg hadde aldrig turt å kruse innover i norske farvann i 20 knop i bekmørke og kun se på en skjerm! Muligens i 5  :headbang:

 

GPS og kartplotter kommer inn i sommer! Lar ikke katene ligge hjemme av den grunn. Her er vel de fleste enige  :headbang:

 

Men folk gjør feil og tabber. Skal ikke si at det aldrig kunne hendt meg heller da....... Jeg havner nok på land en gang jeg og....... og hva sier jeg da?? :diving

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldrig turt å kruse innover i norske farvann i 20 knop i bekmørke og kun se på en skjerm! Muligens i 5  :headbang:

Helt enig med deg, dette koker ned til et spørsmål om godt båtmannskap (sunn fornuft). Men, om jeg måtte kjøre på den beskrevne måten (man kan jo tenke seg en nødsituasjon med en alvorlig syk person ombord), vil jeg foretrukket kartplotteren framfor papirkartet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

De har jo for så vidt oppgitt årsaken selv: Ubrukelig kart. Det er jo nesten i samme klasse som å navigere etter NAF's Veibok.

...og det ville være uaktsomhet, ikke sant. Slik saken kommer frem i media og slik skipperen ordlegger seg i denne artikkelen er det helt klart utvist uaktsomhet mener jeg.

/MS

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene inneholder en hel del referanser til "Sikker fart". Regel 6 presiserer hva som ligger i begrepet, og jeg tar meg den frihet å sette inn hele regelen til almen beskuelse  -  og vurdering:

 

Regel 6. Sikker fart

      Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

 

      Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

 

(a) Av alle fartøy:  

(i) Siktforholdene.  

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.  

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.  

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.  

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.  

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.  

(b) Dessuten av fartøy som bruker radar:  

(i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.  

(ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører.  

(iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner.  

(iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avstand.  

(v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar.  

(vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avstanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten.  

 

Den som følger regel 6 kan påstå at han farer frem med "aktsomhet"   -   den som ikke følger regel 6 er vel dermed i større eller mindre grad "uaktsom"......

 

Jeg regner med mange vel begrunnede tilbakemeldinger og kommentarer.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...