Jump to content

reparasjon med glassfiber når det er kaldt

Stella Ulefoss

Recommended Posts

Husk minimum 15 grader i luften slik at herdeprosessen ikke stopper opp. Om den så gjør, sett en arbeidslampe eller en liten vifteovn i nærheten for å få i gang herdeprosessen igjen.

Jeg har surret litt med støping i sommer og har sett at tempratur er viktig. Men har også klart å støpe ved kaldere tempraturer en 15gr. Brukte da varmevifte og arbeidslampe til og regulere tempraturen. Brukte tempmåler så jeg hadde en pekepinne på hva jeg gjorde. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30491&st=40

Hei

Jeg fikk reparert en kjølskade på en Viksund for noen år siden. Båtfirma som drev med glassfiberarbeide la på mange lag matte 25-30 cm opp på hver side. Dette ble gjort når det var kaldt, men det ble satt varme på utvendig etter støping, og det ble antakelig brukt litt ekstra herder. 3 uker senere ble kjølen satt forsiktig mot land og hele stykket løsnet. Den U-formede biten ble tatt vare på og hadde ca 0,5 kvadratmeter kontaktflate totalt.

Befaringsmannen fra forsikringen trodde vi hadde slipt skaden før han kom og ble forbannet for det. Sannheten er at det bare var heft på 8-10 cm2 av den halve kvadratmeteren med påstøp.

Anbefaler derfor gjennomvarmt skrog (innenfra) og dittio påstøpningsmasse. Bygg et lite telt utvendig og ha på godt med varme inni der (kupevarmer el). Ikke prøv å jukse med mer herder.

Når du kommer igang vil du se at det ikke skal så mye varme til å varme innvendig + et lite område rundt skaden utvendig.

Lykke til

Mons

Mons

Ekstra herder er bare tull! Det går utover styrken til slutt, og har man riktig uflaks, så herde det ikke det i det hele tatt. Jeg har forøvrig brukt arbeidsplampe mange ganger og aldri hatt reklamasjoner på disse jobbene, men det er lurt at hele laminatet holder omtrent samme temperatur. Gjør man det, så går det helt fint så lenge man vet hva man holder på med. De fleste i denne bransjen bruker lamper rett som det er, og i praksis går det helt fint så lenge man vet hva man gjør.

• 3 uker senere...

Hei.

Ordne deg en presenning som beskytter området og som du kan sitte inne i. slip med minimum 40 papir (slipeskive)

Sett en 500w lampe mot stedet, slik at du har en fin temp. på stedet. La lampen stå på noen timer så du får varme i laminatet, og evt. tørker ut det som er vått. Vist du har nettopp tatt opp båten bør du vente noen dager helst med litt varme på så du får tørket ut skikkelig

La polyester og duk ligge i romtemp.

Ta vekk lampen under støping så ikke herdingen eksploderer. Legg deg på 1% hærder. Værse du gjør er å blande noe mer en 1,5%. Dess fortere laminatet hærder dess dårligere blir heften.

Idiell støpetemp. er 16-18 grader. Herdeprosessen stopper ved 10 grader. Vist du legger 3-4 lag øker temp. i hærdingen og det ordner seg selv. Pass på at du har en 16-23 grader på støpen, hverken er eller mindre.

Idielt igjen så ville jeg ha holdt tempen noen dager, du skal jo legg toppcoat, grunning og bunnstoff. Ved 20 grader så er ett laminat fullt uthærdet etter flere uker men det praktiseres sjeldent på rep.

Har du mulighet så la båten stå oppe så lenge som mulig. Er fint for evt. senere salg og opplyse om. :smiley:

Gelcoaten må du passe på at du får topcoat evt. gelcoat og blander 4-5% voks. topcoaten behandler du som polyester bare at topc. har noe kortere hærdetid, bruk maks 1% hærder

Husk å rape over med 40 papir på laminatet før topcoaten, samme med grunningen. Topcoaten tilstreber du å få så tykk som mulig. Grunningen idielt sett så tynn som mulig og 3 lag, men det er greit med 1 lag også. Nok av proffene som har bare 1 strøk.

Lykke til :flag:

jeg må reperere avstiveren til propellakslingen den har sprekt . er det muligt støpe med polyester nå , hvor kaldt kan det bli og forsatt få bra resultat .

er der noen begrensninger på temperturen på gelcaot . båten står ute

Beklager, svarte mest etter heading. La ikke merke til hva du skulle støpe.......

Hvorfor har den sprekker? Er cutless (oppheng) lager løst?

Vil anbefale deg å få fagfolk til å se på dette. Dette er en jobb som en kan regne maksimalt en arbeidsdag på. mtp. aksling er dette så viktig at jeg ville ikke spart på dette. Du kan få det i fleisen med forsikringen, vist giret ditt ryker fordi aksling er skjev.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...