Jump to content

Oppussing av interiør i Mørebas

glarsen

Recommended Posts

Jeg har en Mørebas 7200 som jeg holder på å fikse opp innvendig. Det jeg lurer litt på er ang et stoff som ble benyttet i tak/sidevegger inne i båten. Dette er et slags "hårete" stoff, som når det blir eldre begynner å drysse. Det legger seg rundt i hele båten, noe som er utrolig irriterende. :headbang:

Finnes det noe slags lim/maling/stoff man kan smøre utenpå for å hindre at det drysser og heller kleber seg sammen? Evt noe man kan lime skai/stoff over? Er litt redd for at dersom man limer stoff direkte utenpå, så vil ikke det få skikkelig feste, og bli stygt og skjollete med tiden. Noen som har vært borti dette?

• 4 år senere...

Vannbassert maling gjør ikke susen!!

Men Overmaling går helt fint!! Jeg malte før jul all texstile i vegger og tak i båten med oljebasert drygolin dør og vindusmaling.. denne er sterkere og tykkere en vanlig husmaling og resultatet ble perfekt! var litt urolig for at det ikke skulle sitte.. testet ved og smøre på og prøve og skrape av med neglen etter det var tørket. men det satt som betong! og her er det snakk om mykt og fleksibelt texstile! vannbasert må du ikke tenke på da en båt er både utsatt for kondens og generell fukt så dette vil ikke bli holdbart! min mor satte igang med og vaske veggene hjemme som for et par år siden ble malt med vannbasert, hun vasket malingen av med en vanlig fille dyppet i vann.. det sier vel sitt! jeg kan ta bilde senere i dag om du vil se resultatet :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

denne tråden er jo i utgangspunktet mange år gammel, men trådstarter var pålogget i desember.. send ham en IM og hør om resultatet.

Dersom du har lyst på et godt resultat, så er det igrunn bare å rive ned og legge nytt trekk. Vurder da om du samtidig vil legge skrogisolasjon direkte på skrogsiden før du fester trekket. 10mm isolasjon er fortsatt på tilbud hos maritim.

Om du samtidig vil ha en båt fri for båtlukt, så er også gammelt skrogtrekk en stor synder...

Støtter Eureka i det han sier der. skal du ha et hundre prosent bra resultat må du belage deg på å bytte ut. men vis du ikke har hverken penger eller mulighet til å gjøre dette, slik som det stiller seg for meg. så synes jeg at å male over kan bli et fullgodt resultat.

Før og etter maling av texstile med oljebasert drygolin vindu og dørmaling.

1389933.jpeg Før

1389935.jpeg

etter, farge: antikhvit

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Det jeg derimot stiller meg litt spent til er vintilasjonen i texstile etter det er malt i mitt tilfelle. som dere kan se er jo dette et pustebde texstile med hullmønster for utlufting av kondens mellom skrog og trekk.. Disse hullene er nå fylt og tettet igjen med maling... hmmmm.. var en kar som sa at drygolinen puster, men i hvilken grad er jeg bskeptisk til. kanskje noen som har en komentar til dette? kanskje trekket mitt vil begynne å slippe pga for dårlig lufting?

KNS MEDLEM

I seilbåten var det limt et nyere skrogtrekk utenpå det gamle i forpigen, tilsvarende ditt trekk, Alternes. Det var ganske fuktig bak der da jeg rev av begge lag med trekk, sannsynligvis pga at hullene hadde blitt tettet. rsten av båten, hvor det ikke var dobbelt trekk, var det stort sett tørt, utenom rett under utette rekkestøtteholdere.

Igjen, jeg tror man kan ha god nytte og glede av å bytte skrogtrekk, nå man først begynner med jobben. Lukt er en god grunn, skikkelig kloring og zalovask for å få bort muggspopp mm.. Og så ser det jo lekkert ut med nytt trekk.

Erik, overflaten du beskriver høres ut som en helsikes jobb å få bort. Kanskje det kan funke å lage nye paneler med skrogtekk på feste utenpå? Jeg holde på å forsøke å få tak i en type lavvektsplater som heter Artboard. Brukes på moderne båter. Lav vekt, brannsikkert, lite røyk ved ild, trekker ikke vann og kan festes med borrelås.

Se på Marindecor.se for inspirasjon.

hehe, peiling er vel å ta litt hardt i synes jeg, men man gjør jo sine betraktninger.... :)

Just nu jobber jeg for å få tak i noe annet skrogtrekk enn standard trekk på 3mm man får kjøpt i butikkene. Helt utrolig at det ikke finnes annet trekk på det åpne markedet. Skulle tro det hele var mafiakontrollert.

Siden jeg satser høyt på å får tak i Artboard, så vil jeg ha trekket tynnes mulig for å få det pent på hjørnene og overganger... Den isolerende egenskapen til 3mm ekspandert vinyl trenger jeg ikke.

I utgangspunktet så skal det jo ikke være kondens bak skrogtrekket, så så lenge rekkestøtteholderene dine er tette og det ikke renner annen kondens bak trekket langs skroget, så er det vel ikke noe stress. Det kondensererer for på alle gjennomgående bolder het ute i skutesiden. Men så hard som du fyrer, Alternes, så har du ned sikkert både tørt og varmt ombord. :) Misunner deg den ovnen din.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...