Jump to content

Er Biltemabatterier ok til forbruksbank?

Trinn II

Recommended Posts

Har hatt et sett med Biltema 80-421 (6x135 Ah) som viste seg å være ubrukelige. Biltema tok dem tilbake uten diskusjon og har i ettertid sluttet å selge dem. Kjøpte 5x80-31201'a 120 Ah og disse har fungert 100%, se også her. Har ingen betenkeligheter med Biltemas batterier og har også kjøpt flere til div. biler.

Men jeg passer på batteriene mine. Korrekt lading, tapper aldri ned under 50%, + godt vedlikehold etc.
:yesnod: Viktig dette her :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei,

Biltemabatterier kan være flere ting. Her er ett:

Standard pol 100 354 x 174 x 190 Mercedes, Opel, Volvo, mfl. 80-21005* 1.299,00 kr

Dette er et sølv kalsium batteri og kanskje det beste Biltema har. Det finnes selvfølgelig ikke i testen ovenfor. Til Biltema å være er jo dette et dyrt batteri, men sammenligner man dette med andre tilsvarende så er det nok rimelig. Det en skal merke seg er at de gir 4 års garanti på dette. Det er det ikke mange leverandører som gir.

Jeg valgte 4 av disse i sommer da jeg skulle ha ny batteribank.

Har Biltema batterier i to biler, men usikker på hvor gode de er elller hvor lenge de varer da jeg kun har hatt disse i fem/seks år. De krever en liten skvett med vann en sjelden gang i blant, men det er de vel ikke alene om og noen ganger i året så setter jeg på en lader over natten bare sånn for ordens skyld. "Problemet" er vel at man kanskje ikke kan være kategorisk på helt generelt om et spesielt merke enten det er Biltema eller Sønnak eller noe annet, da forskjellige batteriene jo ikke er like(!) og kanskje heller ikke produsert samme sted?

Har også blitt fortalt av ekte "forståsegpåere" at når det gjelder "vanlige" batterier så er det blyvekten man betaler for og har ikke lagt merke til at Biltemas batterier er noe lettere enn andre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

har Biltema forbruks- og startbatteri i båten. De var der når eg kjøpte den i fjor. Forbruksbatteriet må byttes nå, det tar ikke lenger lading. Men jeg mistenker at dette kan ha skjedd pga at det er for stort i forhold til dynamoen, og derfor har sulfatert over tid pga at det jevnt over har stått med for lav spenning. Jeg har ikke tilgang til landstrøm. Batteriet er 120A, motoren er en VP MD7A, jeg vet ikke kapasiteten på dynamoen. Startbatteriet er helt OK. De gamle batteriene er standard blybatterier som BT ikke selger lenger. Nå er alle forbruksbatteriene deres forseglet.

Det jeg, og andre, har dårlige erfaringer med er BTs motorsykkelbatterier. Disse varer ikke lenge. Men det var ikke det du spurte etter :smiley:

PS: Noen som har en formening om hvor stort forbruksbatteri jeg bør ha? Det jeg trenger strøm til er lanterner, lys og Eberen. Skal sette en LED lanterne i mastetoppen ila vinteren.

Bundin er bátleysur maður

"Problemet" er vel at man kanskje ikke kan være kategorisk på helt generelt om et spesielt merke enten det er Biltema eller Sønnak eller noe annet, da forskjellige batteriene jo ikke er like(!) og kanskje heller ikke produsert samme sted?
Godt poeng dette her... Det er jo ikke lett å si om Biltema batteriene er gode eller dårlige da det tar mange år å samle erfaring og i tillegg er bruksmønsteret helt avgjørende for resultatet. Når du har erfaringen på plass er sannsynligvis batteritypen erstattet av en annen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har hatt Biltema batterier i en bil og to båter. I bilen holdt det faktisk i 12 år før det tok kvelden, beste batteriet jeg har hatt! Forrige båt hadde Biltema batterier når jeg kjøpte den, tipper at de var et par år da. Jeg hadde ikke noen som helst problemer med dem i de 5 årene jeg hadde båten i alle fall. Nåværende båt hadde Biltema batterier ved kjøp, et par år gamle. Disse måtte kasseres like etter kjøp. Men da hadde båten vært brukt med defekt dynamo sesongen før, og nok blitt satt på land uten å topplades. Muligens også overslag som hadde tappet batteriene. Så da våren kom var det 3,5 volt spenning på startbatteriet, og litt mer på forbruk. Så dette er neppe Biltemas feil...

Alt i alt så er mine erfaringer med Biltema batterier så gode at jeg ikke hadde hatt noe som helst problem med å kjøpe disse igjen. Eneste grunn til at jeg ikke kjøpte nye Biltema batterier til båten, er at de passet dårlig i batteriboksene mine! I stedet endte jeg opp med Sønnak Nautilus, ikke noe sjakktrekk akkurat...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Batteriprisen er ganske godt avhengig av blyprisen og bly er ikke billig for tiden...

Biltema kjøper vel inn batterier på laveste anbud. På den måten er det en eller annen leverandør som leverer. Hvilken fabrikk som til en hver tid har levert batterier til Biltema er det vel nesten ingen som vet.

Man kan få søppel eller man kan få bra batterier. Tommelfingerregelen er vekt, at det må mye bly til for å lage et godt batteri.

Det blir derfor veldig vanskelig å vite om et Biltema batteri er bra eller ikke. Kjøper man fra en kjent fabrikk kan man jo sjekke web og kanskje maile teknisk support hos dem og undersøke.

Personlig tror jeg ikke det er så stor forskjell på standard batterier (de billige som er laget for å starte biler - det er der volumet er!). Det kommer mye an på hvordan man behandler det, aldri under 50% og slikt.

Selvsagt skulle jeg ønske 200 Ah Li-ion batteri ombord, men det blir for dyrt selv for el-bilder (med untak av Teslabilen da).

Ole

Ole
S/Y Algol

Har 3 stk 110Ah SMF batterier fra Biltema kobblet opp som batteribank på hytta, har hatt disse nå i 2 år og de fungerer helt greit. Skal bytte batteriene i båten til våren, og kommer til å kjøpe de samme der. Ser ingen grunn til å bytte merke i og med at de på hytta har fungert greit så langt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Etter å ha fått et Biltema-batteri blåst i stykker, sannsylingvis på grunn av kortslutning inne i batteriet pga. vibrasjon så har jeg kuttet de ut. Halve siden på batteriet var borte og syresølet rant ut. Føler at kvaliteten ikke er helt konsistent. Mulig gel-batteriene deres er bedre? Der kan man ikke få syrelekkasje hvetfall.

• 2 år senere...

Ettersom jeg fortsatt befinner meg i "batterimodus" for tiden, etter kjøp av nye SMF batterier fra Biltema, ringte jeg Biltema kundeservice i håp om å få tilsendt nødvendig spesifikasjoner og nødvendig info om disse.

Vil jo gjerne beholde de noen år.

De henviste til info i papirkatalogen og det som fantes på web'en.

Fikk beskjed om at dette hadde de ikke :confused:

Sendte deretter en mail, hvor jeg insisterte på å få dette tilsendt

samt at svar fra biltema ville bli kunngjort på norges største og beste båtforum! :thumbsup:

I dag fikk jeg svar fra dem, datablad i pdf.format osv...

Det som også var av stor interresse var HVEM som er produsent av disse,

iflg. info jeg mottok for batteritypen jeg kjøpte, Art.nr: 80-21501,er disse produsert i Korea av Atlasbx, tidligere Atlas.

Vet ikke om ALLE batteritypene kommer derfraSkal prøve å få lagt ut datablad i denne tråden senere..

Etter litt googling på "min" batteritype fant jeg følgende:

Thank you for looking at NZ BEST BATTERIES LTD battery stock list

We are specializing in Sale, Test, Delivery and Installation of Automotive Batteries

You are looking at Brand New Sealed Maintenance Free Automotive Starting Battery

Battery Type MF160G51

Battery Size N150

12 Volts

Starting power 1000CCA

RC 300min

Capacity 150AH

Terminal Type Standard 20mm

Dimensions L-506mm W-212mm TH-230mm

Weight 40kg

This is a N150 size battery, best suitable for heavy commercials with diesel engines and hi electrical loads. Use to start diesel engines on trucks, buses or any other equipment

Visit www.bestbatteries.co.nz for more information

MANUFACTURE

Buy with confidence. Our supplier is ATLASBX CO. LTD one of the biggest and most respectful battery manufacture and exporter in the world. AtlasBx being producing batteries since 1944. Such long experience makes they knowledge huge

All the latest technology being used when designing and producing these batteries, thus gives them huge benefits over standard conventional cap vented batteries and makes them suitable for all range of vehicles from oldest to latest

High density plates give this batteries higher CCA Rating, therefore longer life time for the same application

Maintenance Free means there is no need to check electrolyte or add water, In fact there is no provision for these maintenance functions

Calcium addictive to the battery plates eliminates corrosion and water loss, providing long service life

Free Courier Auckland Wide

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...