Jump to content

Etec + Nordkapp, vinterisolering

1975david

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt en 2005 mod Nordkapp Enduro 500, med 2007 mod Etec 115HK. Dette ble kjøpt på konkurs salg.

Fikk beskjed om at motor var klargjort for vinteren. Ville likevel teste at motoren fungerte. Koblet til vann og startet opp, det fungerte fint.

Problemet er at når jeg vil aktivere den automatiske vinterisoleringen så sliter jeg med å følge anvisningene fra brukerhåndboken, da den henviser til en annen type instrumentering enn det som er i min båt.

Noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres?

Fra brukerhåndboken:

Du kan vinterisolere påhengsmotoren i vannet. Hvis du

gjør det, må du ikke ta av propellen, og du må kontrollere

at inntaksskjermene er helt under vann. Ikke start

påhengsmotoren igjen etter at vinterisoleringen er utført.

Klargjør påhengsmotoren for lagring utenom sesongen

ved å følge disse trinnene nøye.

1) Ta av propellen (ved vinterisolering på tilhenger).

Påhengsmotoren må stå i FRI.

2) Følg instruksjonene på flasken, fyll på 2+4

drivstoffbalsam, og fyll tanken med drivstoff.

3) Kople en hageslange til spyletilkoplingen, og slå på

vannet (vinterisolering på tilhenger).

4) Bruk hurtigtomgangsspaken/-knappen til å sette gassen

i stillingen FULL hurtigtomgang for oppvarming,

og start påhengsmotoren. SystemCheck-lampene vil

tennes, og påhengsmotoren vil kjøre på tomgangshastighet.

Se FJERNKONTROLLER på side 19 for å

finne plasseringen av hurtigtomgangsspaken/-knappen,

avhengig av fjernkontrollen din.

5) Når SystemCheck-lampene slås av (etter omtrent 15

sekunder), beveger du gassen til TOMGANG-stilling.

SystemCheck-lampene vil tennes på nytt. Straks

SystemCheck-lampene slukkes igjen bruker du

hurtigtomgangsspaken/-knappen til å på nytt sette

gassen i stillingen FULL hurtigtomgang for

oppvarming. SystemCheck-lampene vil blinke.

VIKTIG: Hvis SystemCheck-lampene ikke blinker, kan det

hende du ikke har brukt hurtigtomgangsspaken/-knappen.

Hvis lampene ikke blinker og påhengsmotoren ikke kjører

på hurtigtomgang, slår du umiddelbart nøkkelen AV og

starter på nytt vinterisoleringsprosedyren ved trinn 4.

6) Påhengsmotoren vil automatisk gå til hurtigtomgang

og tåkelegge seg selv. La påhengsmotoren gå til den

STANSER (omtrent ett minutt).

7) Etter at påhengsmotoren har STANSET seg selv,

setter du nøkkelen til AV og kopler fra hageslangen.

8) Smør propellakselsporene med anbefalt smøremiddel,

og monter propellen.

Det er denne instrumenteringen jeg har:

http://faria-instruments.com/site_manuals/..._tachometer.pdf

På forhånd takk :)

Enduro 500, er det toppmontert eller sidemontert kontrollboks på den, husker ikke helt.....

Ved sidemontert:

-Sett frispeeden på fult, start så motoren, den skal da gå på tomgangshastighet vent 15sec før neste steg

-ta freespeeden helt ned, vent igjen 15sec før neste steg

-ta freespeeden helt opp igjen og vent til motoren stopper av seg selv, tiden dette tar varier litt på forskjellige motormodeller. (hvis motoren rister fælt har du gjort noe galt i prosessen over)

Ved toppmontert kontrollboks er det samme prosedyre, bare at du i punkt 1 og 3, skal du kun ta halv freespeed.

I displayet til commander-måleren din (turtelleren) pleier det og blinke ordene: low oil og no oil mens konserveringa pågår. Du kan også ta av dekselet på motoren, på emm skal det blinke/lyse 4 lamper der hovedkontakten til motorens ledningsnett går inn, mens konservering pågår.

2005mod, da skal 3-års service utføres, om du vil utføre dette selv kan jeg komme med beskrivelse på det.

Edited by csvirus (see edit history)

Så nå at det kun var båten som var 2005, motor 2007, da har du enda et par år igjen før den skal ha service ;) Ta likevel ut plugger og sjekk for slitasje, da det hender at disse ikke holder hele 3års perioden (gjelder for det meste ved mye tomgangskjøring) Med mindre motoren har gått over 300timer såklart, da skal den til service.

Bare et lite spørsmål, sånn ved siden av... Hva er max motorstørrelse Enduroen er oppgitt med?

Min tidligere 500 Avant var stemplet med max 90hk. Og tror ikke jeg ville hatt større motor på, men kanskje den 90 Johnsonen var i tyngste laget. For da jeg hoppet på ei litt kvass bølge, landet den farlig mye på hekken. Og da var vi to stk ombord. I tillegg har Avanten stoler foran benken bakerst, i motsetning til Enduroen som du sitter på benken bak og styrer...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Gikk smertefritt med vinterisoleringa... takk for super forklaring.

Hvordan fungerer det med indeksering?

Stemmer at Enduroen er angitt for 50-90HK. Tror dette bare er veiledende. Ikke noe problem med å benytte 115 ETEC på denne i følge selger da :) Litt verre med forsikring. Kan bli dyrt.

Sjekka litt.... Johnsen 90 hk 4-takt veier 190kg, mens 115HK ETEC veier 170kg .... :)

Siden du da sitter lenger bak og ratter, må du huske at i kvasse bølger kan den lande litt for baktungt etter bølgehopp...

Det virker som om Johnsonen er en tung sak, med sine 190 kg. Yamaha 150hk'en jeg har nå, veier 214 kg. Bedre vektfordeling nå, ja...

Men, du vil uansett merke at Nordkappen er en bra laget båt. Jeg var veldig fornøyd med min. Hadde kjøpt større Nordkapp (620 Avant eller 620/650 Noblesse) hvis det ikke var for at jeg var skeptisk til og ikke liker totakt-Evinruden bakpå...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hvis du ser på pluggene du har fra før, har de (forhåpentligvis, vis ikke er det en forhandler som ikke har gjort jobben sin :nono: ) en tusjstrek på den ene siden. Denne står på stikk motsatt side av elektrodebøylen på pluggen. Når du skrur inn pluggen skal denne streken peke mot fuel-injectoren i sin sylinder. Det kan være et avik på 90grader fra midten av injectoren på hver side. Siden plugger ikke har like gjenger kan det være litt strev og få dette til og stemme ordentlig....

Beklager litt dårlig forklaring.... Skjønner du ikke hva jeg mener, så står det bedre forklart i brukermanualen jeg regner med du har til motoren din.

Hvis du ser på pluggene du har fra før, har de (forhåpentligvis, vis ikke er det en forhandler som ikke har gjort jobben sin :nono: ) en tusjstrek på den ene siden. Denne står på stikk motsatt side av elektrodebøylen på pluggen. Når du skrur inn pluggen skal denne streken peke mot fuel-injectoren i sin sylinder.

Hei `csvirus`, er det bare på E-tec motorene det er viktig med indexsering? Kan ikke se det står noe om dette i min brukermanual på Optimax. Jeg forstår hva som menes, men har det noen praktisk betydning.? :confused:

Hmmm, den sida du linker til chagall er for ficht, skulle tro det er det samme der, men husker ikke om det "hakket" de referer til finnes på e-tec. Men det er samme prinsipp da, bare at denne streken på tennpluggen skal vende mot injectoren (den store metallfargede klumpen ved siden av pluggen). Det som er tanken bak det hele er at ikke jordbøylen på pluggen skal dekke for bensinspruten fra injectoren.

Disse nye motorene (alle DFI motorer) går på så små marginer fra før, med hensyn på og skulle klare utslippskrav, og for og få de til og gå så jevnt og pent som de gjør, at jeg inbiller meg at denne indexeringa har en del og si. Med hensyn på enkelhet er det noe J***** dritt, da en ofte må teste med en hel pakke med tennplugger før en har en plugg til hver sylinder som passer på indexeringa.....

Motoren din SKAL ha en liten merkelapp ved oljetanken, der det står hvilken oljetype den er programmert for. Ved evnt omprogrammering til annen type olje, så sørg for og få byttet denne klistrelappen, for og unngå og fylle feil olje, noe som kan være fatalt.

Hvilken olje du bør bruke vil jeg si at er xd100, motoren bruker omtrent halvparten så mye av denne som den gjør av xd50/xd30/tcw3.

Hvilken olje-programmering du skal kjøre på er en helt annen sak, det avhenger av bruken.

Kjører du motoren hardt, så programmerer du den til fabrikk-instilling (xd50/30/tcw3), og fyller xd100 olje.

Kjører du motoren normalt pent, så programmerer du den til xd100 og fyller xd100 på.

Men husk for all del, er den programmert til xd50/307tcw3, så kan du kjøre på xd100. Er den derimot programmert til xd100, må du for all del IKKE kjøre på xd50/307tcw3.

Jeg kjører xd100 på min, med xd100 settings, men kommer nok til og gjøre den om til xd50/30/tcw3 settings.

Med xd100 bruker den svært lite olje, har i sommer kjørt ovr 80 timer med den, og den har brukt litt over 4 liter med olje.

• 9 months later...

"Vinterisolering" er et av flere eksempel på dårlige oversettelser i brukermanualen :giggle:

Vinterkonservering er vel et mere dekkende begrep.

Forøvrig:

"The XD100 SETTING is ONLY recomended with the exclusive use of XD100 oil NOTHING ELSE. The advantage is that your engine will use very little of it. It is not recomended to reset your engine to the XD100 setting if your engine is used for racing or over propped or overloaded. Not all E-Tecs have the XD100 setting, for example all HO models."

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78