Jump to content

Ryds 515GTX, en bra båt?

Marulf

Recommended Posts

Hei.

Med erfaring fra 3 år med en RYDS 510 DL som er samme båt egentlig, bare en litt annen cockpit. GTX er vel en slik "Bow Rider", mens GT og DL har konsoll.

Vi kjøpte båten, en 510 DL ny 1995 med 70 hk Johnson.

Etter få dager byttet vi til 90 hk da vi syntes 70 ble litt i underkant. Dette var litt som forventet, og byttemulighet var avtalt på forhånd.

Med 70 hk og to ombord syntes jeg den gikk litt tregt i plan. Toppfart helt OK

Med 90 hk har du akkurat passe kontroll og man merker ikke planingsterskelen på samme måte. Vi liker å kjøre sagte, men i plan.

Med 90 hk trimmet helt inn, kunne vi tusle avgårde i 15 16 knop om vi ville. Og motoren drar full båt i plan uten problemer.

Så min konklusjon er at denne båten bør ha 90 hk.

Den trenger egentlig ikke mer, heller, for skroget er ganske bredt akter og den innbyr ikke til cruising i hastigheter over noen og tredve knop, medmindre sjøen er flat. Så enten du har 90 eller 115 hk blir det sjeldent aktuelt å legge seg på hastigheter over ca. 33 knop, slik jeg husker det.

En annen ting er tankvolumet. Vår båt hadde plass til to stk 25 liters tanker i skottet under styrekonsollen. Det er noe skikkelig hærk å stadig skulle bytte slanger fra den ene til den andre tanken. Jeg bestilte 100 liters aluminiumstank hos Industri Lambertseter. Denne var tilpasset det eksisterende hullet og funket supert.

Vi ble veldig glad i båten vår, "TURbo" som vi kallte den. Etterhvert kom det flere hyttenaboer med samme båten. Noen av de har den fremdeles! En av disse har en 610 GTX også, men ser ut som at disse "bow-riderne" er mer sjeldne. Få på bruktmarkedet. Kanskje heller ikke så lette å selge?

Ryds har "sånn passe" finnish, og er vel ikke det mest gedigne av båter omkring. Men de har gode skrog og den enkle standarden passer godt til kjappe turer til badeholmen og fiskeplassen. Den er selvlensende så "fiskeslo" spyler du rett ut. All sanda etter at ungene har badet også.

Det finnes masser av denne båte typen "der ute". Her noen klipp fra FINN:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Lykke til!

Morty

Mvh Morty

Hvilken fart oppnådde du med 70 hk?

Forbruk?

Jeg synes også at skjærgårdsjeepen er penere, men synes det er praktisk at flere kan sitte godt beskyttet bak

en vindskjerm. Har som regel veldig kort sommer på vestlandet, men liker å være på sjøen likevel (uten polstret kjeledress)

Har aldri hatt bowrider, men mener denne kombinerer åpen båt og vindskjerm på en fin måte. Andre som har erfaringer med bowrider?