Jump to content

Hydr. styring - lufting/etterfylling olje.


kes

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som kan fortelle meg hvor og hvordan hydr. styringen på en  Princess P35 1992 mod. luftes og etterfylles? Når jeg skrur av den lille pluggen på oljetanken på rattet på flybridge, kommer det fram en o-ring og et lite hull som er for lite til å fylle i noe som helst!

kan det være at oljen skal trykkes inn med et bestemt verktøy eller kanskje fylles på et annet sted? Etter det jeg forstår har alle Princess båtene bygget etter 1988 denne typen hydr. styring så det er ikke nødvendigvis kun P35 spesialister som kan svare!

Link to post
Share on other sites

Har selv en sleipner styring,og det lille hullet du beskriver er faktisk der olja skal inn.Vet ikke hva slags styring du har,men på en sånn styring er det logisk at olja skal inn på høyeste punkt så jeg vil tro det er riktig hull du har funnet,når det gjelder lufting(vel å merke sleipner)fylte jeg olja på med en ganske tynn fylletupp fra ei litersoljeflaske.Er viktig da og ha olje nok på snekka mens en samtidig dreier rattet  side til side.Når så oljemengden var full,var det heller ikke luft der.Ser også i tillegg på min styring at det er 2 luftenipler på styresylinder,fremgangsmåten der krever  2 mann/kvinne,en til å løsne på niplene og en til å dreie rattet..Var kanskje ikke noe fasitsvar på din styring,men vil tro det er likheter :flag:

 

jan

Link to post
Share on other sites

Jan, takk for svar. Jeg har klart å finne en instruksjonsbok for systemet. Fabrikatet er SeaStar og luftes/etterfylles med et verktøy/flaske med slange som skrus på nippelen på flybridge. Problemet nå er at jeg mangler dette verktøyet men sjekker p.t. om noen i Stavangerdistriktet har dette og eventuelt kan låne det bort noen dager.

Link to post
Share on other sites

Et slikt verktøy bør ikke være noe komplisert sak å mekke til på kjøkkenbordet.

 

Ta med deg den nevnte pluggen fra oljepumpa og stikk innom Tess eller tilsv. og kjøp deg en slangesokkel med tilsvarende gjenger.

 

En slangebit og en passende trakt er alt som behøves i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...