Jump to content

Bør jeg skaffe ny (brukt) motor i min snekke?


Gliset

Recommended Posts

Per dags dato sitter det en Perkins 4108 (49 hk) i min Tresfjord 26. Jeg har hatt noen utfordringer med denne i år. Jeg har tidligere skrevet om at den er lei å starte uten startgass. Nå har dieselpumpa tatt kvelden, samt problemer med dynamo. Motoren er gammel (usikker på hvor langt den har gått) og mekanikeren skal titte på den for å se om den kan "reddes". Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her.

Hvis kostnaden for å fikse denne motoren blir veldig høy, kunne det kanskje vært et alternativ med en ny (brukt) motor? Hva må man legge i en slik motor for at den skal kunne være pålitelig med godt vedlikehold en del år fremover? Og hvor stor motor kunne vært aktuelt?

 

Thomas :smiley:

Link to post

Jeg hadde en runde på en perkins for en tid tilbake, og den er ganske grei å skru på.

 

Dårlig kompresjon skyldes vel enten slitte stempelringer, foringer eller ventiler som ikke lukker ordentlig.

 

Stempelringer får du fra Økonomideler til en grei pris, og er greit å bytte. Foringer er litt verre, da du trenger pressverktøy og en skikkelig rens (tror sylinderservice (Oslo) skulle ha mellom 4000-6000 kroner for å gjøre det da jeg vurderte det for 3-4 år siden.

 

Ventilene sliper du enkelt til selv, så lenge det ikke kun er tilpasningen til ventilsetene som er problemet (drill på ventilen, slipepasta på setet, og noen runder så er det slipt fint til. Pass på å vaske godt etterpå, da du ikke vil ha slipepasta i sylinderen ved kjøring :-)

 

Burde vel kunne få en brukt dieselpumpe billig, men koster sikkert litt å bytte den, da det kreves god kjennskap til timing.

 

Dynamo er vel også greit å få brukt, samt bytte.

 

Alt i alt ? Perkins er jo kjent for å vare leeeenge, så om du tar denne runden så burde motoren holde i mange år til.

 

Kanskje ;-)

Link to post

Hei,

 

tror du skal være glad for at det er en perkins og ikke en volvo/yanmar i så måte. Da hadde det nok blitt mye dyrere å overhale den.

Det er en bra maskin du har og jeg tror du skal kunne få den fulloverhalt for 20-25000 på et mekanisk verksted, alt ink. Evt med en brukt dieselpumpe.

Så blir det jo opp til deg om du vil investere i ny maskin istedet, den du har er pålitelig og lett å skru på iallefall.

 

Jon

Link to post

perkins er en meget bra motor, men tror at denne du har er en orginal marine motor, da er det dyrt med deler, har du en industrimotor er det veldig billig å overhale , da får du deler på økonomi deler i sarpsborg

vis du må overhale dieselpumpa send den til minge diesel i trøgstad den er billige og bra

Link to post

Yanmar har rimelige deler!

 

Ferskvannspumpa (vannpumpa som pumper glykol-vann rundt i motorens indre) koster f.eks. kun 9000,- kr til motoren min.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
perkins er en meget bra motor, men tror at denne du har er en orginal marine motor, da er det dyrt med deler, har du en industrimotor er det veldig billig å overhale , da får du deler på økonomi deler i sarpsborg

vis du må overhale dieselpumpa send den til minge diesel i trøgstad den er billige og bra

 

Man kan vel uansett kjøpe deler på ØD selv om man har en orginal marine motor :confused:

Link to post

Med mindre du klarer å få tak i en motor som er nyere enn 5 år for en forholdsvis billig penge, hadde jeg ikke engang vurdert å satt inn en brukt motor. Det er mye jobb, og monteringskostanden ved å sette inn ny motor er den samme uansett. Forskjellen er at hvis du kjøper en ny motor har du 5 års reklamasjonsrett, en motor du kan stole på i mange år og en båt som folk er villig til å betale noen kroner ekstra for når du skal selge den. Ikke bry deg med å sette inn noe gammelt i båten med mindre du har veldig dårlig råd. Tenk også grundig over hvilke garantier du har for at den brukte motoren fungerer som den skal, hvor lenge holder startmotor, dynamo, vannpumpe osv. på denne?

Link to post
Med mindre du klarer å få tak i en motor som er nyere enn 5 år for en forholdsvis billig penge, hadde jeg ikke engang vurdert å satt inn en brukt motor.

Helt uenig i de synspunktene som nevnes. En brukt overhalt og utsjekket motor av anerkjent merke er en helt kurant greie å kjøpe. Finnes motorer bla på mindre fiskebåter / sjarker og andre mindre nyttefartøy som har gått titusenvis av timer og som enda er i bruk.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...