Gliset Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Per dags dato sitter det en Perkins 4108 (49 hk) i min Tresfjord 26. Jeg har hatt noen utfordringer med denne i år. Jeg har tidligere skrevet om at den er lei å starte uten startgass. Nå har dieselpumpa tatt kvelden, samt problemer med dynamo. Motoren er gammel (usikker på hvor langt den har gått) og mekanikeren skal titte på den for å se om den kan "reddes". Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her. Hvis kostnaden for å fikse denne motoren blir veldig høy, kunne det kanskje vært et alternativ med en ny (brukt) motor? Hva må man legge i en slik motor for at den skal kunne være pålitelig med godt vedlikehold en del år fremover? Og hvor stor motor kunne vært aktuelt? Thomas Quote Link to post
Tore B Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Her er jo et alternativ, aner ikke noe om kvaliteten, men det ser billig ut. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Quote Link to post
Gliset Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Jøss, det så da billig ut. Noen som har noe kompetanse på yang dong(!) maskiner? :) Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Det ble nevnt i et annet innlegg her. STYR UNNA var konklusjonen. Er visst ikke mye bra motorer Quote Link to post
Gliset Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Leste gjennom den tråden nå. Det virket ikke altfor oppløftende nei... Noen andre alternativer? Quote Link to post
Fusebox Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Jeg hadde en runde på en perkins for en tid tilbake, og den er ganske grei å skru på. Dårlig kompresjon skyldes vel enten slitte stempelringer, foringer eller ventiler som ikke lukker ordentlig. Stempelringer får du fra Økonomideler til en grei pris, og er greit å bytte. Foringer er litt verre, da du trenger pressverktøy og en skikkelig rens (tror sylinderservice (Oslo) skulle ha mellom 4000-6000 kroner for å gjøre det da jeg vurderte det for 3-4 år siden. Ventilene sliper du enkelt til selv, så lenge det ikke kun er tilpasningen til ventilsetene som er problemet (drill på ventilen, slipepasta på setet, og noen runder så er det slipt fint til. Pass på å vaske godt etterpå, da du ikke vil ha slipepasta i sylinderen ved kjøring :-) Burde vel kunne få en brukt dieselpumpe billig, men koster sikkert litt å bytte den, da det kreves god kjennskap til timing. Dynamo er vel også greit å få brukt, samt bytte. Alt i alt ? Perkins er jo kjent for å vare leeeenge, så om du tar denne runden så burde motoren holde i mange år til. Kanskje ;-) Quote Link to post
Janoho Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei, tror du skal være glad for at det er en perkins og ikke en volvo/yanmar i så måte. Da hadde det nok blitt mye dyrere å overhale den. Det er en bra maskin du har og jeg tror du skal kunne få den fulloverhalt for 20-25000 på et mekanisk verksted, alt ink. Evt med en brukt dieselpumpe. Så blir det jo opp til deg om du vil investere i ny maskin istedet, den du har er pålitelig og lett å skru på iallefall. Jon Quote Link to post
windy26 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 perkins er en meget bra motor, men tror at denne du har er en orginal marine motor, da er det dyrt med deler, har du en industrimotor er det veldig billig å overhale , da får du deler på økonomi deler i sarpsborg vis du må overhale dieselpumpa send den til minge diesel i trøgstad den er billige og bra Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Ellers så ligger det motorer i bøtter og spann på finn.no til under 30000.- da Quote Link to post
Kodvaag Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Yanmar har rimelige deler! Ferskvannspumpa (vannpumpa som pumper glykol-vann rundt i motorens indre) koster f.eks. kun 9000,- kr til motoren min. Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
M/S Bastard Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 perkins er en meget bra motor, men tror at denne du har er en orginal marine motor, da er det dyrt med deler, har du en industrimotor er det veldig billig å overhale , da får du deler på økonomi deler i sarpsborg vis du må overhale dieselpumpa send den til minge diesel i trøgstad den er billige og bra Man kan vel uansett kjøpe deler på ØD selv om man har en orginal marine motor Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Denne fikk jeg lyst på . Men hadde den vært noe for deg? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Quote Link to post
Kaftein ØL Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Med mindre du klarer å få tak i en motor som er nyere enn 5 år for en forholdsvis billig penge, hadde jeg ikke engang vurdert å satt inn en brukt motor. Det er mye jobb, og monteringskostanden ved å sette inn ny motor er den samme uansett. Forskjellen er at hvis du kjøper en ny motor har du 5 års reklamasjonsrett, en motor du kan stole på i mange år og en båt som folk er villig til å betale noen kroner ekstra for når du skal selge den. Ikke bry deg med å sette inn noe gammelt i båten med mindre du har veldig dårlig råd. Tenk også grundig over hvilke garantier du har for at den brukte motoren fungerer som den skal, hvor lenge holder startmotor, dynamo, vannpumpe osv. på denne? Quote Link to post
Dieselboy Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Ved anskaffelse av ny motor.....kan dette være noe av intr ? BetaMarine som forhandles av Hydrapower a/s ps...dette er en marinisert KUBOTA, driftssikker japse. Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Dieselboy.......Vet du noen priser på motorene? Tenkte mest på 90 hesteren. Er det lett tilgjengelig med deler og service i norge? Quote Link to post
Hansi Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Med mindre du klarer å få tak i en motor som er nyere enn 5 år for en forholdsvis billig penge, hadde jeg ikke engang vurdert å satt inn en brukt motor. Helt uenig i de synspunktene som nevnes. En brukt overhalt og utsjekket motor av anerkjent merke er en helt kurant greie å kjøpe. Finnes motorer bla på mindre fiskebåter / sjarker og andre mindre nyttefartøy som har gått titusenvis av timer og som enda er i bruk. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Nei desverre..vet ikke noe om priser.....kjøpte båt i høst med en 50 hk montert inn i -99...er gått 900 timer... deler er det disse som har. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Med 50 hesteren gjør jeg 7,5 knop på 2400 rpm !!!! Maks rpm er 2800.. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Takk for infoen hade ikke du just satt inn "ny" motor ?? Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Joda Og er veldig fornøyd med den. Men jeg ser litt framover. Blir nok ny båt etterhvert. Og sannsynlig en Årø 28. Men mange av dem har så små motorer dessverre. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Ser den....en kollega på jobben har nettopp kjøpt en Årø 28...63 hk... Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Er han fornøyd med årø? Liker løsningene der jeg da Quote Link to post
Dieselboy Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Joda..men han var 1'ste gangskjøper. Skulle ha båt til hele familien. Likte båten jeg og...titta på den i sommer, men prisen var mer enn jeg hadde planlagt til båtkjøp...derfor Hasla 26...100.000 spart !! Quote Link to post
enter4u Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Man må handle etter lommeboka ja Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.