Gliset Startet 5.November.2008 Del på Facebook Startet 5.November.2008 Per dags dato sitter det en Perkins 4108 (49 hk) i min Tresfjord 26. Jeg har hatt noen utfordringer med denne i år. Jeg har tidligere skrevet om at den er lei å starte uten startgass. Nå har dieselpumpa tatt kvelden, samt problemer med dynamo. Motoren er gammel (usikker på hvor langt den har gått) og mekanikeren skal titte på den for å se om den kan "reddes". Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her. Hvis kostnaden for å fikse denne motoren blir veldig høy, kunne det kanskje vært et alternativ med en ny (brukt) motor? Hva må man legge i en slik motor for at den skal kunne være pålitelig med godt vedlikehold en del år fremover? Og hvor stor motor kunne vært aktuelt? Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Her er jo et alternativ, aner ikke noe om kvaliteten, men det ser billig ut. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jøss, det så da billig ut. Noen som har noe kompetanse på yang dong(!) maskiner? :) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Det ble nevnt i et annet innlegg her. STYR UNNA var konklusjonen. Er visst ikke mye bra motorer Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Leste gjennom den tråden nå. Det virket ikke altfor oppløftende nei... Noen andre alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg hadde en runde på en perkins for en tid tilbake, og den er ganske grei å skru på. Dårlig kompresjon skyldes vel enten slitte stempelringer, foringer eller ventiler som ikke lukker ordentlig. Stempelringer får du fra Økonomideler til en grei pris, og er greit å bytte. Foringer er litt verre, da du trenger pressverktøy og en skikkelig rens (tror sylinderservice (Oslo) skulle ha mellom 4000-6000 kroner for å gjøre det da jeg vurderte det for 3-4 år siden. Ventilene sliper du enkelt til selv, så lenge det ikke kun er tilpasningen til ventilsetene som er problemet (drill på ventilen, slipepasta på setet, og noen runder så er det slipt fint til. Pass på å vaske godt etterpå, da du ikke vil ha slipepasta i sylinderen ved kjøring :-) Burde vel kunne få en brukt dieselpumpe billig, men koster sikkert litt å bytte den, da det kreves god kjennskap til timing. Dynamo er vel også greit å få brukt, samt bytte. Alt i alt ? Perkins er jo kjent for å vare leeeenge, så om du tar denne runden så burde motoren holde i mange år til. Kanskje ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Hei, tror du skal være glad for at det er en perkins og ikke en volvo/yanmar i så måte. Da hadde det nok blitt mye dyrere å overhale den. Det er en bra maskin du har og jeg tror du skal kunne få den fulloverhalt for 20-25000 på et mekanisk verksted, alt ink. Evt med en brukt dieselpumpe. Så blir det jo opp til deg om du vil investere i ny maskin istedet, den du har er pålitelig og lett å skru på iallefall. Jon Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 perkins er en meget bra motor, men tror at denne du har er en orginal marine motor, da er det dyrt med deler, har du en industrimotor er det veldig billig å overhale , da får du deler på økonomi deler i sarpsborg vis du må overhale dieselpumpa send den til minge diesel i trøgstad den er billige og bra Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Ellers så ligger det motorer i bøtter og spann på finn.no til under 30000.- da Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Yanmar har rimelige deler! Ferskvannspumpa (vannpumpa som pumper glykol-vann rundt i motorens indre) koster f.eks. kun 9000,- kr til motoren min. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
M/S Bastard Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 perkins er en meget bra motor, men tror at denne du har er en orginal marine motor, da er det dyrt med deler, har du en industrimotor er det veldig billig å overhale , da får du deler på økonomi deler i sarpsborg vis du må overhale dieselpumpa send den til minge diesel i trøgstad den er billige og bra Man kan vel uansett kjøpe deler på ØD selv om man har en orginal marine motor Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Denne fikk jeg lyst på . Men hadde den vært noe for deg? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Med mindre du klarer å få tak i en motor som er nyere enn 5 år for en forholdsvis billig penge, hadde jeg ikke engang vurdert å satt inn en brukt motor. Det er mye jobb, og monteringskostanden ved å sette inn ny motor er den samme uansett. Forskjellen er at hvis du kjøper en ny motor har du 5 års reklamasjonsrett, en motor du kan stole på i mange år og en båt som folk er villig til å betale noen kroner ekstra for når du skal selge den. Ikke bry deg med å sette inn noe gammelt i båten med mindre du har veldig dårlig råd. Tenk også grundig over hvilke garantier du har for at den brukte motoren fungerer som den skal, hvor lenge holder startmotor, dynamo, vannpumpe osv. på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Ved anskaffelse av ny motor.....kan dette være noe av intr ? BetaMarine som forhandles av Hydrapower a/s ps...dette er en marinisert KUBOTA, driftssikker japse. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Dieselboy.......Vet du noen priser på motorene? Tenkte mest på 90 hesteren. Er det lett tilgjengelig med deler og service i norge? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Med mindre du klarer å få tak i en motor som er nyere enn 5 år for en forholdsvis billig penge, hadde jeg ikke engang vurdert å satt inn en brukt motor. Helt uenig i de synspunktene som nevnes. En brukt overhalt og utsjekket motor av anerkjent merke er en helt kurant greie å kjøpe. Finnes motorer bla på mindre fiskebåter / sjarker og andre mindre nyttefartøy som har gått titusenvis av timer og som enda er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Nei desverre..vet ikke noe om priser.....kjøpte båt i høst med en 50 hk montert inn i -99...er gått 900 timer... deler er det disse som har. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Med 50 hesteren gjør jeg 7,5 knop på 2400 rpm !!!! Maks rpm er 2800.. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Takk for infoen Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Takk for infoen hade ikke du just satt inn "ny" motor ?? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Joda Og er veldig fornøyd med den. Men jeg ser litt framover. Blir nok ny båt etterhvert. Og sannsynlig en Årø 28. Men mange av dem har så små motorer dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Ser den....en kollega på jobben har nettopp kjøpt en Årø 28...63 hk... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Er han fornøyd med årø? Liker løsningene der jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Joda..men han var 1'ste gangskjøper. Skulle ha båt til hele familien. Likte båten jeg og...titta på den i sommer, men prisen var mer enn jeg hadde planlagt til båtkjøp...derfor Hasla 26...100.000 spart !! Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Man må handle etter lommeboka ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.