Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Vi datt vel litt ut av tråden her.... men jeg fikk mye bra båt/MOTOR for pengene....er jo selv førstegangskjøper. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Hadde en sliten BMC Commander før, men du verden som den gikk Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Mye bra svar her. Jeg venter på tilbakemelding fra mekaniker på dette så får jeg ta en beslutning på det etter det.. Jeg har jo vinteren på meg til å fundere ut noe. :) Jeg sier fra nærmere om hvordan det ble. Jeg har jo fått inntrykk av at Perkins er en bra motor og at den er forholdsvis enkel å skru på. Det hadde vært morsomt og skrudd litt på den selv, både for læringens del og for kostnadens del. Men må si at jeg kunne tenkt meg 2-3 knop ekstra på marsjfarten... Time will show, uansett, takk for tilbakemeldinger så langt Thomas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Men må si at jeg kunne tenkt meg 2-3 knop ekstra på marsjfarten... Da er det ny båt du bør se etter, ikke ny motor! Det skal veldig mye mer motor pluss en stor flaps til for å øke masjfarten med 3 knop på en båt med deplasementskrog, og sjøegenskapene blir gjerne noe underlige.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 På finn for ikke lenge siden, var det en Tresfjord 26 med 120 hk som gjorde 18 knop Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Det ligger en 3år gammel årø i båthavna mi med: (Tror ) det er 120 yanmar den gjør 14 k på maks men masjer fint i 9-10. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Det var ikke dårlig Blir i hvertfall 1 år til jeg bytter båt dessverre Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Den Tresfjorden har jeg sett. Har sendt mail til Finn.no for å se om jeg kan få de bildene av den. Den gikk faktisk fint i vannet, men vet jo ikke hvor stor flaps den hadde da. Den kan ha vært enorm :) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Ja det var sparsommelig med skrogbilder av den. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Her er jo et alternativ, aner ikke noe om kvaliteten, men det ser billig ut. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Det såg nå ut som den hadde syrefaste slangeklemmer vertfal, mer enn Volvo Penta klarer. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Per dags dato sitter det en Perkins 4108 (49 hk) i min Tresfjord 26. Jeg har hatt noen utfordringer med denne i år. Jeg har tidligere skrevet om at den er lei å starte uten startgass. Nå har dieselpumpa tatt kvelden, samt problemer med dynamo. Motoren er gammel (usikker på hvor langt den har gått) og mekanikeren skal titte på den for å se om den kan "reddes". Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her.Hvis kostnaden for å fikse denne motoren blir veldig høy, kunne det kanskje vært et alternativ med en ny (brukt) motor? Hva må man legge i en slik motor for at den skal kunne være pålitelig med godt vedlikehold en del år fremover? Og hvor stor motor kunne vært aktuelt? Thomas -Har skiftet topp pakning og ventiler slipt -levert dyser og dieselpumpa til verksted -ny startmotor -kom på ca 20 000 kr tilsammen ble god som ny, har kjørt no 200 . er fornøyd med maskinen no eg. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
arneper Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Må bare komentere litt her.....er tidligere yrkesfisker og har hatt to båter (33 og 38 fot) Den første hadde en izusu 80.hk...den var gått 7000.timer da jeg kjøpte...motoren var som ny! Den siste var en cummins 78.hk uten turbo, og var gått 12000.timer...absolutt ingen problemer! Bruk maskinene..og gi dem stell, så varer de lenge! Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Yanmar'en min er gått 5300 timer, og oppfører seg som en ny motor, helt perfekt, og starter lettere enn jeg hadde trodd var mulig for en diesel. Men den er i gang med sin andre gearkasse, turbo og starter. (turbo grunnet rust, det andre grunnet slitasje) Det er ikke timer, det er neglisjering og misbruk som ødelegger maskinene. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hansi Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det er ikke timer, det er neglisjering og misbruk som ødelegger maskinene. Og ikke minst mangel på bruk. Dvs maskinene står seg i hjel. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Helt klart! Min Yanmar fra 93 har gått over 10000 timer, og fungerer fortsatt perfekt. Jeg har byttet girkasse, men ellers har denne fungert perfekt. Dynamoen ble byttet, men var i orden. Starteren har begynt å fuske litt, så den blir nok byttet. Ellers er d et helt klart ingen fordel med motorer som er lite brukt. De blir påført utrolig slitasje når de startes så sjeldent som mange gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Helt klart! Min Yanmar fra 93 har gått over 10000 timer, og fungerer fortsatt perfekt. Takk. Akkurat det var godt å høre. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gliset Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 -Har skiftet topp pakning og ventiler slipt-levert dyser og dieselpumpa til verksted -ny startmotor -kom på ca 20 000 kr tilsammen ble god som ny, har kjørt no 200 . er fornøyd med maskinen no eg. Blir nok noe slikt på meg og. Til sommeren skal jeg ha en motor jeg kan stole på :) Men det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal få tiden til å gå i vinter............................... Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Hei igjen! Kjører en liten oppdatering her jeg :) Etter å ha lest litt rundt dette, ble det til at motoren ble tatt ut av båten og fikset på. Det som har blitt gjort på den er følgende: - dieselpumpe til overhalling - luftfilter var tett, rengjort det - toppen planet og ventiler og seter slipt - ny glødeplugg - justert ventiler - dysenes åpningstrykk sjekket - toppakning skiftet - starteren reparert - byttet et dieselrør som lakk - byttet lekk radiator slange Men det er fortsatt utfordringer her i forhold til start av motor. Det kommer en litt rar lyd ved start, akkurat som om det er luft som blir "spyttet" ut et sted. Kan det være sprekker et sted som forårsaker dette? Hvordan bør man gå frem for å finne ut av det? Vi har antakeligvis funnet en person som kan titte på dette som har hatt lignende problem med sin perkins, men om noen hadde hatt noen erfaringer/tips så er det bare å bidra Hilsen Thomas Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Sjek forkamerlukene. Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 ok! Ingen andre forslag...? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hei Er ikke godt å komme med forslag til deg uten å ha hørt på Lyden som kommer, men ett godt råd om du skal lete etter lekasjer er en sprutekanne med Zalo vann i, og lommelykt og ett lite hand speil Om du da setter deg ned i båten og tar deg god tid kan du med en maling kost "vaske/stryke" ut zalovannet og få tatt en aldri så liten motor vask samtidig som du leter etter lekasjen på motoren din. Bare ett lite tips :) Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 . Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her. Kjører en liten oppdatering her jeg :) Etter å ha lest litt rundt dette, ble det til at motoren ble tatt ut av båten og fikset på. Det som har blitt gjort på den er følgende: Sjekket du noen gang kompresjonen før du gikk i gang med alt det andre? Det forklarer ikke lyden, men min gamle 4108 var også "overhalt" med de fleste av de samme punktene som du har gjort men ble ikke startvillig før den fikk nye foringer grunnet dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 3.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Har lest historien din med denne motoren, det skal ikke alltid være greit :) Takk for tipsene, skal følge de opp. Og nei, kompresjonstest ble ikke gjort før alt det andre her. Jeg kommer tilbake med løsningen i denne tråden! Sommeren nærmer seg..... Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Da kommer båten på vannet denne uken. Listen under er det som er blitt gjort med motoren siden sist sommer. Det har jo vært noen diskusjoner her om når man kan kalle motoren overhalt, men nå må jeg nærme meg det punktet føler jeg?! :) Håper jeg har motor som går noen år til..... - dieselpumpe til overhalling - luftfilter var tett, rengjort - toppen planet og ventiler og seter slipt - ny glødeplugg - justert ventiler - dysenes åpningstrykk sjekket - toppakning skiftet - starteren reparert - byttet et dieselrør som lakk - byttet lekk radiator slange - Motorblokk demontert totalt og slipt. - Blokk levert spesial verksted for skifte av sylinderforinger og borring. - Sylinderforingenes kant over blokk rettet / slipt. - Nye stempler montert. - Polert lagerflatene på veiv. - Målt lagerklaring OK - Motoren montert sammen. - Reparert gjenger i sjøvannspumpen Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Dette høres bra ut. Er det lov å spørre om kostnaden på denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.