Jump to content

Bør jeg skaffe ny (brukt) motor i min snekke?

Gliset

Recommended Posts

Mye bra svar her. Jeg venter på tilbakemelding fra mekaniker på dette så får jeg ta en beslutning på det etter det.. Jeg har jo vinteren på meg til å fundere ut noe. :)

Jeg sier fra nærmere om hvordan det ble. Jeg har jo fått inntrykk av at Perkins er en bra motor og at den er forholdsvis enkel å skru på. Det hadde vært morsomt og skrudd litt på den selv, både for læringens del og for kostnadens del. Men må si at jeg kunne tenkt meg 2-3 knop ekstra på marsjfarten...

Time will show, uansett, takk for tilbakemeldinger så langt :flag:

dscf3002.jpg

Thomas

Men må si at jeg kunne tenkt meg 2-3 knop ekstra på marsjfarten...

Da er det ny båt du bør se etter, ikke ny motor! Det skal veldig mye mer motor pluss en stor flaps til for å øke masjfarten med 3 knop på en båt med deplasementskrog, og sjøegenskapene blir gjerne noe underlige....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Per dags dato sitter det en Perkins 4108 (49 hk) i min Tresfjord 26. Jeg har hatt noen utfordringer med denne i år. Jeg har tidligere skrevet om at den er lei å starte uten startgass. Nå har dieselpumpa tatt kvelden, samt problemer med dynamo. Motoren er gammel (usikker på hvor langt den har gått) og mekanikeren skal titte på den for å se om den kan "reddes". Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her.

Hvis kostnaden for å fikse denne motoren blir veldig høy, kunne det kanskje vært et alternativ med en ny (brukt) motor? Hva må man legge i en slik motor for at den skal kunne være pålitelig med godt vedlikehold en del år fremover? Og hvor stor motor kunne vært aktuelt?

Thomas :smiley:

-Har skiftet topp pakning og ventiler slipt

-levert dyser og dieselpumpa til verksted

-ny startmotor

-kom på ca 20 000 kr tilsammen

ble god som ny, har kjørt no 200 .

er fornøyd med maskinen no eg. :seeya:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

• 2 uker senere...

Yanmar'en min er gått 5300 timer, og oppfører seg som en ny motor, helt perfekt, og starter lettere enn jeg hadde trodd var mulig for en diesel.

Men den er i gang med sin andre gearkasse, turbo og starter. (turbo grunnet rust, det andre grunnet slitasje)

Det er ikke timer, det er neglisjering og misbruk som ødelegger maskinene.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Helt klart! Min Yanmar fra 93 har gått over 10000 timer, og fungerer fortsatt perfekt. Jeg har byttet girkasse, men ellers har denne fungert perfekt. Dynamoen ble byttet, men var i orden. Starteren har begynt å fuske litt, så den blir nok byttet. Ellers er d et helt klart ingen fordel med motorer som er lite brukt. De blir påført utrolig slitasje når de startes så sjeldent som mange gjør.

-Har skiftet topp pakning og ventiler slipt

-levert dyser og dieselpumpa til verksted

-ny startmotor

-kom på ca 20 000 kr tilsammen

ble god som ny, har kjørt no 200 .

er fornøyd med maskinen no eg. :seeya:

Blir nok noe slikt på meg og. Til sommeren skal jeg ha en motor jeg kan stole på :)

Men det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal få tiden til å gå i vinter............................... :confused:

• 3 måneder senere...

Hei igjen!

Kjører en liten oppdatering her jeg :)

Etter å ha lest litt rundt dette, ble det til at motoren ble tatt ut av båten og fikset på. Det som har blitt gjort på den er følgende:

- dieselpumpe til overhalling

- luftfilter var tett, rengjort det

- toppen planet og ventiler og seter slipt

- ny glødeplugg

- justert ventiler

- dysenes åpningstrykk sjekket

- toppakning skiftet

- starteren reparert

- byttet et dieselrør som lakk

- byttet lekk radiator slange

Men det er fortsatt utfordringer her i forhold til start av motor. Det kommer en litt rar lyd ved start, akkurat som om det er luft som blir "spyttet" ut et sted. Kan det være sprekker et sted som forårsaker dette? Hvordan bør man gå frem for å finne ut av det?

Vi har antakeligvis funnet en person som kan titte på dette som har hatt lignende problem med sin perkins, men om noen hadde hatt noen erfaringer/tips så er det bare å bidra :flag:

Hilsen Thomas

Hei

Er ikke godt å komme med forslag til deg uten å ha hørt på Lyden som kommer, men ett godt råd om du skal lete etter lekasjer er en sprutekanne med Zalo vann i, og lommelykt og ett lite hand speil

Om du da setter deg ned i båten og tar deg god tid kan du med en maling kost "vaske/stryke" ut zalovannet og få tatt en aldri så liten motor vask samtidig som du leter etter lekasjen på motoren din.

Bare ett lite tips :)

Mvh Lars

. Han navner dårlig kompresjon i tillegg til det andre jeg har nevnt her.
Kjører en liten oppdatering her jeg :)

Etter å ha lest litt rundt dette, ble det til at motoren ble tatt ut av båten og fikset på. Det som har blitt gjort på den er følgende:

Sjekket du noen gang kompresjonen før du gikk i gang med alt det andre? Det forklarer ikke lyden, men min gamle 4108 var også "overhalt" med de fleste av de samme punktene som du har gjort men ble ikke startvillig før den fikk nye foringer grunnet dårlig kompresjon.

• 3 måneder senere...

Da kommer båten på vannet denne uken. :flag: Listen under er det som er blitt gjort med motoren siden sist sommer. Det har jo vært noen diskusjoner her om når man kan kalle motoren overhalt, men nå må jeg nærme meg det punktet føler jeg?! :)

Håper jeg har motor som går noen år til.....

- dieselpumpe til overhalling

- luftfilter var tett, rengjort

- toppen planet og ventiler og seter slipt

- ny glødeplugg

- justert ventiler

- dysenes åpningstrykk sjekket

- toppakning skiftet

- starteren reparert

- byttet et dieselrør som lakk

- byttet lekk radiator slange

- Motorblokk demontert totalt og slipt.

- Blokk levert spesial verksted for skifte av sylinderforinger og borring.

- Sylinderforingenes kant over blokk rettet / slipt.

- Nye stempler montert.

- Polert lagerflatene på veiv.

- Målt lagerklaring OK

- Motoren montert sammen.

- Reparert gjenger i sjøvannspumpen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...