Jump to content

Hvorfor er det så mange motorer til salgs i Nord Norge?

jorhan

Recommended Posts

Jeg er så utrolig frustrert! Er på jakt etter en bra brukt byttemotor men alle motorer som jeg har lyst på er stort sett nord for Bergen eller noe slikt. :headbang:

Da jeg er fra Østfold så er dette meget langt å kjøre for å se på en motor...

Det som er merkelig er at det er nesten ikke motorer til salgs her nede på Østlandet i det hele tatt. Og jeg har fulgt med lenge.... Hvis det skulle være noe så koster de som regel skjorta.

Jeg tør jo ikke kjøpe usett. Det går jo ikke ann :nonod:

Måtte bare blåse ut litt frustrasjon over en frustrert situasjon :headbang:

Skjønner ikke problemet, vi her nord har handlet og handler fortsatt med Sør-Norge i alle år uten problemer.

Frustrasjonen eller problemet er vel at dere er for godt vant, vi har mange fine motorer i Nord-Norge og samt en komplett motorrenoveringsfabrikk som heter Nordic Motor AS og de renoverer alle typer motorer og blandt annet er forsvaret i sør og nord-norge en stor kunde.

Mange fra sør handler med oss her Nord jeg solgte f.eks motorsykkelen min til en mann i Oslo og han var kjempefornøyd (og det samme var jeg)

Så ikke vær skeptisk, vi bor ikke i "gamme" med svingdør,he,he....

Problemet er at det er så jæ... langt å kjøre og jeg vet at Nord Norge er langt nord :lol:

Hva gjør dere Nordboere når dere handler med oss søringer da? Reiser dere virkelig så langt?

Kjedelig da hvis du ikke vil ha tingen da. Kan jo bli noen bomturer da. Har litt for ofte erfart at ting er ikke alltid er som selger sier. og da blir det jo fort en bomtur og det er jo forferdelig kjdelig hvis det da er en eller annen fjordarm langt vekk istan opp i Nord :lol:

Motoren i min båt kommer fra en fiskebåt i NordNorge.

Forøvrig det nærmeste fisk det kommer i min båt, hehe.

En nordlending er ikke redd for å kjøre langt for å skaffe seg noe.

Solgte engang for lenge siden en Mercedes 300TE til en kar fra Tromsø.

Han kom med Toyota Hi-Class, bilhenger, og to passasjerer som ble med bare for turen sin del!! (Til Kristiansand)

Den Toyotaen han kom i så forøvrig helt ny ut, og var kjørt 400.000km ca.

Har forøvrig hatt besøk av Bodøværinger for at de var alikevel i Oslo, og da var det "ikke lange vippen" å kjøre nedom Kristiansand for å hilse på... Jeg syntes en time i bil er langt...

Østlendingen: Det var da svært så smale veiene var har på finnmarksvidda!?

Finnmarkingen: Jadda, jadda, men ka du syns om længden? :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Har i alle de 35 år år jeg har vært på sjøen arbeidet sammen med folk fra Nord Norge. Hyggeligere og flinkere folk finner du ikke. Har solgt både båt og bil til Nord Norge usett. Det sier ikke lite. Båten en Hansvik 560 ble sendt på trailer til Bodø. Bilen kom en kar og hentet og kjørte på direkten via Sverige til Finnsnes. En liten tur på bare 30 timer. :eek: Nei, folkens hiv dere i bilen og ta turen nordover.

Jeg solgte snøscootern min til Vennesla (usett). Jeg fikk heller ikke sett kjøperen :lol:

Jeg satte den på båten og borte var den.

Kjøper ble fornøyd men selger venter fortsatt på underskrift på salgsmelding 2 år etter...

Ellers er jo Norge feilkonstruert, dvs deformert. Sør-Norge var så tungt at det nesten løsnet fra Nordnorge.

Resultatet ble at Nordland fylke og Nord-Trøndelag ble langtstrakt som en tyggegummi som tøyes...

Upraktisk rett og slett men vanskelig å gjøre noe med på dagens offentlige budsjetter :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva finner du ut med og se på en brukt motor som står demontert en eller annen plass? Et par bilder kan jo fortelle deg hvordan den ser ut utvendig.

Tanken er jo å høre den gå da :crazy: vil da ta med folk som har mer greie på motor enn det jeg har.

Er det noen her som noengang har kjøpt bil, båt eller motor usett?

Har i alle de 35 år år jeg har vært på sjøen arbeidet sammen med folk fra Nord Norge. Hyggeligere og flinkere folk finner du ikke. Har solgt både båt og bil til Nord Norge usett. Det sier ikke lite. Båten en Hansvik 560 ble sendt på trailer til Bodø. Bilen kom en kar og hentet og kjørte på direkten via Sverige til Finnsnes. En liten tur på bare 30 timer. :eek: Nei, folkens hiv dere i bilen og ta turen nordover.

Det er akkuratt det som egentlig er hele greia. Vil vel egentlig helst kjøpe motor fra det høye Nord. Nettopp fordi det er motorer som er relativt mye brukt. Gått mye god og varm med gode intervaller på oljeskift. F. eks en motor som har stått i en sjark eller lignende. Ikke stått seg ihjæl med andre ord. Nordlendinger tar godt vare på tinga sine :flag:

Jeg fatter ikke at det skal være noe problem om en motor eller noe annet er i Nord Norge, det er vel bare å sette seg på et fly og reise og se på den... Er den bra så kjøper man den og reiser hjem... får den sendt eller henter den selv i ettertid...

Ett par-tre høvdinger koster det vel...og vi fra Nord Norge henter selvfølgelig på nærmeste flyplass selv om det er ett par "kaffekok" (50-60mil) dit...

Klarer man ikke dette så er det bare å stikke innom nærmeste butikk og kjøpe en ny motor da...

Det er vel til og med folk i Bergensregionen som har kjøpt bår usett i Krisitansandsregionen og blitt "lurt".. Ærlig talt, gidder man ikke ta turen for å se så fortjener man ikke annet... "j**la latpeisa og sytpeisa" er godt nordnorsk uttrykk for dette

Hmmm, tror du pinadø ikke det var var autokorrketur og gikk her ett eller annet sted... et par bokstaver ble erstattet med **

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det virker som grensen for Nord Norge går ganske langt sør (Sinsenkrysset), nei prøv å få tak i en motor som har stått i en sjark eller iallfall i en fiskebåt fra nord. De som har hatt motoren har vært avhengig av at den er i orden, og derfor er den blitt behandlet med omhu og respekt, ikke stått seg ihjel som jo mange fritids motorer gjør.Ta deg en tur nordover. Hvis du setter en nål i Oslo og snur kartet så vil Kirkenes sannsynligvis være i nærheten av Roma. God tur. PS. gi beskjed når du starter, her er mange BP medlemmer opp gjennom Norge, kan nok bli mange kaffestopp på den turen.

ett par "kaffekok" (50-60mil) dit...

:lol::lol: Ja det er det som er problemet her, det vi søringer synest er langt, er en svipptur for nordlendinger som er vant til store avstander.

Det er derfor de sliter ut motorene sine, og må til stadighet kjøpe nye. :wink:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Tydlig at folk ikke er så skeptiske som meg. Ville aldri kjøpt noe usett fra søringer. Nok av folk som blir lurt her nede. Kanskje vi ligger for nærme Europa her nede på Østlandet.

Kanskje jeg bare skal kline tel og kjøpe en motor som jeg har sikla på på nettet. Ligger en Perkins 82HK på Finn som ser bra ut. Hvem vet kanskje jeg ringer gubben og legger inn et bud gett :smiley:

Alternativt kan jo være å sjekke om det er noen medlemmer her på forumet som bor i nærheten og som kan seg en tur og se på motoren for deg... Det kan jo en indikasjon på hvordan motoren er om en uavhenge person kikker på den også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Alternativt kan jo være å sjekke om det er noen medlemmer her på forumet som bor i nærheten og som kan seg en tur og se på motoren for deg... Det kan jo en indikasjon på hvordan motoren er om en uavhenge person kikker på den også..

Det er ingen dum ide. Det skal jeg jaggu gjøre hvis det dukker opp en annen motor langt vekk fra der jeg bor :smiley:

nei prøv å få tak i en motor som har stått i en sjark eller iallfall i en fiskebåt fra nord. De som har hatt motoren har vært avhengig av at den er i orden

Og derfor har vedkommende valgt å skifte ut motoren :wink: . Litt av grunnen til at det er så mange motorer til salgs i nord er vel at disse brukes mye (mange timer i året), og av den grunn velger mange å skifte motor ofte for å være sikker på å kunne stole på motoren. Værforholdene kan vel være såpass krevende at man ikke tutler rundt med en gammel slitt motor hvis det kan unngås....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei!

Kjøp av brukt motor er et sjansespill av dimensjoner enten det er i Nord eller Sør!

Det er også svært lite man oppnår med bare å se på motoren hvis det ikke ligger til rette for å prøvekjøre. Mange tar ut motorene, lakkerer dem og legger de ut for salg og da har man svært dårlige forutsetninger for å bedømme tilstand!

Man kan saktens bedømme personen som skal selge, men all den tid de færreste av oss har evnen til å se hva som rører seg i hodet på personen er det fort gjort å kjøpe katta i sekken, selv om personen ser ut til å komme fra et møblert hjem.

Av prinsipp ville jeg aldri kjøpe en motor uten å få testet den grundig mht. oljetrykk, lekkasjer og evne til å holde normal temperatur. Dette kan ofte være vanskelig å få tid til hvis man har en skarp flytabell å forholde seg til. Kanskje er ikke værforholdene tilstede for å gjøre en slik test.

Jeg ville definitivt aldri påtatt meg det ansvar som ligger i å se på motor for andre under slike forutsetninger.

At markedet for bruktmotorer er større i Nord kan vel komme av at skifte av motor i en yrkesbåt også er av skatt/regnskapstekniske årsaker.

Ellers vil jeg nok anbefale å inneha en viss skepsis i de fleste sammenhenger hva brukt motor anbelanger!

Særlig hvis selgeren befinner seg utenfor skuddhold......!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...