Jump to content

Hvorfor er det så mange motorer til salgs i Nord Norge?

jorhan

Recommended Posts

Det skiftes ut en god del motorer i Nord-Norge på grunn av fiskeflåten og de har gode rammebetingelser for tiden.

De fleste motorer som skiftes ut er godt vedlikeholdt og mange skiftes ut på grunn av at mange ønsker større motor og ny motor da mange skifter giret for å få P2 (hydraulikk ut av giret). Det kan være at båten forlenges og at en da i den forbindelse ønsker ny motor.

Men en må være ops på at noen motorer er nyovermalt istedenfor nyoverhalt.

De fleste blir solgt "as is" og "rilum" (rett i lomma uten moms).

Jeg tror at dersom en går til en Nord-Norsk fisker og skal ha båtmotoren kjørt og testet og masse videreverdigheter

så får en høre mange nye ord som kanskje noen der sør aldri har hørt før eller får psykiske problemer av i ettertid.

Det er bedre å prute for å gardere seg litt og høre på hva selgeren sier.

Jeg har selv kjøpt mange bruktmotorer, sett og usett,og jeg har tilgode med å føle meg lurt. De gangene jeg har tatt en test er å tappe av litt motorolje og gransket bunnpluggen om der er antydning til "spon".

Når en vet årsmodellen på en motor og vet at den har stått i en fiskebåt estimerer en lett ut timene den har gått.

Vi nordlenninger bruker "jungeltelegrafen" med å sjekke opp folk om de er seriøse eller har ord på seg å ikke være det.

"Evig eies kun ett dårlig rykte" og var det ikke en sanger der sør som laget den sangen.

Vi er så få igjen i Nord-Norge,de fleste uærlige som har prøvd seg; har sannsynlig flyttet sørover der det er et større marked for slike folk.

Jeg sier ikke at en ikke kan bli lurt men sannsynligheten er Nord er liten dersom en har noen "antenner".

Selvsagt kan en treffe på råtne egg og sånne "sluinger" her nord også, men som regel går det bra.

Har selv solgt motorer som har vært nylakkert,ny olje og overhalt,men jeg har hatt regninger å legge på bordet som viser

hva som er skiftet. De fleste seriøse har noe å vise til,enten rep. regninger,servicebok,etc.

Føler en seg ikke vel bør man ikke kjøpe, det har jeg også gjordt et par ganger.

Pris for en brukt ,såkalt yrkesmotor er også et sentralt spørsmål en må ta i betraktning - en kan kjøpe gullet for dyrt.

Det er bedre å ta seg god tid å finne rett selger,riktig pris og ikke minst viktig det objekt en er ute etter.

Har nettopp kjøpt meg et Nogva 1131 gir for å bytte ut mot mitt Nogva HG1100 og der vet mitt gir er gått ca. 600 timer etter overhaling. Propell og aksling kjøpte jeg usett (fikk foto på mail) langt nede i Rogaland og alt var ok.

Av og til er det mange motorer som selges på www.fiskerforum.dk og skal en inspisere får en jo en fin tur på danskebåten.

JEg mente absolutt ikke å si at vi er bedre her nord enn andre,men vi er færre og mindre plasser der alt er kanskje mer oversiktelig.

Nyovermalt og gullende rein olje er tvilsomt, da bør en begynne å spørre om dokumentasjon,etc.

Jeg hører vel til unntaket, for jeg har faktisk reist fra Oslo til Bardufoss for å kjøpe bil! Det var akkurat den bilen jeg var på jakt etter, en VW Caravelle TDI, lang utgave, og prisforlangende var ca. 40 000 under gjengs pris i sør. Kona jobbet i Forsvaret på den tiden, så jeg fikk plass på en Hercules oppover. Returbillett hadde jeg ikke, så jeg måtte pent kjøpe bilen for å komme meg sørover igjen :tongue: Men det var OK det, å kjøre Bardufoss - Oslo i slutten av januar var en opplevelse i seg selv. Bilen fungerte forøvrig utmerket - og det gjør den fortsatt :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Det hadde jeg ikke heller turt å overføre kr. 250.000.- uten å være tilstede.

Og til Jorhan ,det er vel ikke vitenskapelig bevist at vi nord for Trondheim er "dummere" en den øvrige befolkning i landet. Har nå i løpet av livet vært i Fredrikstad noen måneder og der var det kjempegreie folk uten at jeg merket at jeg var dummere enn dem.

Men nordlenningen er kjent for å være gjestfri,hjelpsom,direke i tale og hardfør. Dette må ikke sees på som dumhet,men vi er ikke uskyldige vi heller. Når de første bildene kommer på TV fra Sør-Norge med litt dårlig vær,det vi kaller frisk bris og at dere kaller det tyfon (spøk) da kan vi si "stakkars dumme søringer" uten at vi legger noe ondt i det.

Kjøpe usett?? Kjøpte en yanmar fra finland... og ca 10-15 biler fra tyskland usett.. Har no gått bra det.. men har alltid hvert nøye med bra med bilder og dokumenter i forkant.. de som ikke tar seg bryet med det glemmer jeg :flag:

Et tips er og skule over til sverige www.blocket.se og handle der... kort vei for deg som er fra Østfold :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det hadde jeg ikke heller turt å overføre kr. 250.000.- uten å være tilstede.

Og til Jorhan ,det er vel ikke vitenskapelig bevist at vi nord for Trondheim er "dummere" en den øvrige befolkning i landet. Har nå i løpet av livet vært i Fredrikstad noen måneder og der var det kjempegreie folk uten at jeg merket at jeg var dummere enn dem.

Men nordlenningen er kjent for å være gjestfri,hjelpsom,direke i tale og hardfør. Dette må ikke sees på som dumhet,men vi er ikke uskyldige vi heller. Når de første bildene kommer på TV fra Sør-Norge med litt dårlig vær,det vi kaller frisk bris og at dere kaller det tyfon (spøk) da kan vi si "stakkars dumme søringer" uten at vi legger noe ondt i det.

Har virkelig ikke ment at Nordlendinger er dummere enn søringer. Det går vel heller på at det virker som om tilliten til folk er større Nordover.

Skal vel egentlig ikke så langt Nordover så ser man ofte en annen måte å forholde seg til folk på. Mye mindre samfunn gjør vel at folk passere mere på hverandre. :seeya:

Kjøpe usett?? Kjøpte en yanmar fra finland... og ca 10-15 biler fra tyskland usett.. Har no gått bra det.. men har alltid hvert nøye med bra med bilder og dokumenter i forkant.. de som ikke tar seg bryet med det glemmer jeg :flag:

Et tips er og skule over til sverige www.blocket.se og handle der... kort vei for deg som er fra Østfold :flag:

Venter på svar fra en 3-4 motorer som er funnet på Blocket. Men det er mye bensinmotorer i Sverige. Det blir kanskje en tur til Gøteborg til helga hvis jeg hører noe fra fyren. Fant en fin motor i stockholm. Ford 2704ET, 1980 Mod. Sendte mail, han svarte. Fyren skulle ha 100.000!!! Greit at motoren var overhalt men det var en stiv pris spør du meg.... :nono:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...