Jump to content

Tyskere savnet


spike

Recommended Posts

Fra Bergens Tidende i kveld :

 

Leter etter båt med tyskere

 

En båt med tre tyskere er savnet i Øygarden. Politiet har fått kontakt med dem på mobiltelefon. Tyskerne er gått i land på en øy. De vet bare ikke hvilken øy.

 

 

Martin Kristiansen

Rune Christophersen

 

Publisert: 25. apr. 2004, 20:43

Oppdatert: 25. apr. 2004, 20:43

 

De tre tyskerne har kontakt med en landsmann via mobiltelefon. Han står nå sammen med politiet på Hellesøy.

 

Hovedredningssentralen bekrefter at de har kontakt med tyskerne:

 

- De sitter trygt i land. Vi har fått en beskrivelse av øyen de sitter på, med hus og hytter. Nå regner vi med at det bare er et tidsspørsmål før vi finner dem.

 

 

De savnede tyskerne prøver å beskrive for politiet hvor de er gått i lnad. Det er tett tåke og litt yr i lufta, men helt vindstille i området.

 

Tre båter deltar i letingen og et kystvaktfartøy er på vei.

 

- Tyskerne skulle være tilbake ved 1600-tiden i ettermiddag, opplyser Ben Vikøren ved Hovedredningssentralen.

 

Ifølge Hovedredningssentralen startet en skyssbåt søket etter tyskerne i havområdet ved Hellesøy. Fartøy i området er kalt opp for assistanse og flere båter er på vei.

 

- Nå deltar tre fartøy i søket, og et kystvaktfartøy er på vei for å hjelpe til, opplyster Eric Willassen ved Hovedredningssentralen klokken 2000.

 

- Det er tykk tåke og dårlig sikt i området. Vi tror tyskerne kanskje har forvillet seg på grunn av tåken, legger han til.

 

- Det letes i havområdet mellom Hellesøy og Hernar, bekrefter operasjonsleder Svein Bruarøy ved Hordaland politidistrikt.

 

- Tyskerne er ute med en 14 fots åpen båt med en 9,9 hesters motor, opplyser Bruarøy.

 

- Vi regner ikke med at det er noe alvorlig, men at de er gått tom for drivstoff, legger han til.

 

BT.no følger saken.

Link to post
Share on other sites

Ja det blir flere aksjoner i sommer på leting eller berging av Tyskere.

 

De ofre både liv og helse for å komme seg på sjøen, de skal jo fiske masse fisk som de skal ta med seg hjem til Tyskland uansett vær og føreforhold.

 

Flere aksjoner blir det, tru meg.............

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke mye feil er dette området det vi kaller for " Feieosen"  mellom Hellesøy og Hernar ?

I tilfelle er det et område med mye trafikk både ut og inn til Stureterminalen, Mongstad, CCB Basen på Ågotnes og ikke minst Bergen med omliggende herligheter.

 

Ikke den beste plassen å befinne seg i dårlig sikt med åpen båt kanskje ??

 

Som John sier...det blir nok ikke den siste aksjonen med bortkommne tyskere i sommer.  

 :flag:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

de skal jo fiske masse fisk som de skal ta med seg hjem til Tyskland uansett vær og føreforhold.

Har ikke det vist seg å være feil da, det var ikke rare fangsten de hadde med seg i snitt. Men det er jo trasig at det går litt galt, det var noen som drev med utleie og hadde gps som standarutstyr i båtene sine. Det var små båten med påhengsmotor det var snakk om.

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke mye feil er dette området det vi kaller for " Feieosen"  mellom Hellesøy og Hernar ?

I tilfelle er det et område med mye trafikk både ut og inn til Stureterminalen, Mongstad, CCB Basen på Ågotnes og ikke minst Bergen med omliggende herligheter.

 

Ikke den beste plassen å befinne seg i dårlig sikt med åpen båt kanskje ??

 

Som John sier...det blir nok ikke den siste aksjonen med bortkommne tyskere i sommer.  

 :flag:

 

Arild

Feieosen ligger nord for Hernar og noen andre øer. Området mellem Hernar og Hellesøy ligger sør for Hernar, og der er ikke mye trafikk der.

Tidligere i dag var der bare yr i luften og ganske bra sikt, men i 15 tiden ble sikten mye dårligere. Jeg befinder meg ca. 10 km. sør for Hellesøy, og er godt kjent i området hvor de leiter etter tyskerne.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Denne historien minner meg om et utsagn fra en lensmann på Karmøy: "Båter som skal utleies til tyske turister bør festes til land med en gummistrikk!"

 

mvh

Poseidon

Enig med Poseidon. Utleier tar på seg et utroligt stort ansvar. Det burde være påbudt med litt sikkerhets utstyr i disse småbåter: Kompas +++++

 

Jeg var selv i småbåten idag, reiste i 11:30 tiden, rimelig bra sikt, men da jeg skulle hjem igjen måtte jeg legge båten fra meg hos en kammerat, og Fru Jensen måtte hente meg med bil. Dette pga. tåke. Tåken kommer fort på disse kanter av landet, spesielt på denne årstid.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Tyske turister er forbruksvare i Norge. Både til vanns og til fjells!  :headbang:

Der her du nok rett dessverre. På Dovre blir de stanget av Moskus, på fjellet roter de seg vekk, faller utfor stup, setter seg fast i bresprekker og på sjøen roter de seg bort eller går ned.

De mangler mye av den knyttningen til naturen som vi innfødde nordmen har, men som mange av oss også dessverrre er i ferd med å miste.

Link to post
Share on other sites

Der her du nok rett dessverre. På Dovre blir de stanget av Moskus, på fjellet roter de seg vekk, faller utfor stup, setter seg fast i bresprekker og på sjøen roter de seg bort eller går ned.

De mangler mye av den knyttningen til naturen som vi innfødde nordmen har, men som mange av oss også dessverrre er i ferd med å miste.

Såså, ikke så tøff nå :wink:

 

I alpene er det ofte nordmenn som dummer seg ut, kjører utfor stup, brekker bein o.l.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...