BMP Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Siden vi bruker båten året rundt får vi et duggproblem rundt vinduene når ute temperaturen kryper ned mot 0°C. Har jeg sett meg nøt til og montere dobbeltvinduer i form av en 4mm pleksiglasplate med pakning på som er festet inni vindusrammen fra undersiden. Det fungerer utmerket mot duggen men avskjærer meg fra muligheten til lufting. Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med og montere lufteventil i fremre lugar. Eventuelt type og plassering. Det blir jo fra tid til annen en del overvann på fordekket. Quote Link to post
benq Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Går det kanskje å montere ventilator med solcelle panel fra Biltema. Quote Link to post
BMP Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Hvet ikke om den kan stenges fra innsiden slik at jeg slipper ig få inn en mase vann når jeg seiler i dårlig vær. Ser også ut til at den har en kant som sjøtet til forseilet kan hange seg fast i når jeg slår. Forøvrig er det desverre dålig med sol natestid om hvinteren når jeg trenger ventilasjon. Quote Link to post
Stein-Erik Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hva med en slik fra Lewmar: Monteres direkte i luken - leveres som standard hos både Jeanneu og Beneteau. Vurderer en slik i begge mine luker. Retro Fit Vent The vent can be fitted to the acrylic lens of any Lewmar hatch or to the deck. -Fits to hatch or deck. -Made from the same rugged composite used in many Lewmar hatch and winch parts. -Styled to match the Low & Medium Profile Hatches. -Captive bung to close ventilator – it cannot be lost. -Fits deck thickness up to 100mm. -CE Approved and leak tested. -No sealant required for hatch fitting. Part No 361041990 Quote Link to post
finnarne Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Går det kanskje å montere ventilator med solcelle panel fra Biltema. Er det noen som har erfaring med denne ? Står en på akterdekket på BoBeep, men den er gåen. Vurderer andre løsninger etter at dekket er fikset. Quote Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
BMP Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Lewmar: kann nokk ikke montere noe ret i luken når jeg har laget et ekstra glaslag 5 cm innenfor luken. Men det står at den skal kunne brukes med dektykkelse op til 10 cm så den kan nokk brukes. Quote Link to post
TMe Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 God gammeldags "dorade-ventil" er tingen. Tåler sjøsprøyt uten å slippe gjennom vann. Quote Link to post
BMP Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 På fordekket blir det fort mer en sjøsprøyt 1/2m overvann foran masten er da ikke unormalt. Og da er det greit med en som kan stenges fra innsiden samtidig må den være slik at ikke sjøtet til forseilet henger seg fast i ventilen når jeg slår. Quote Link to post
Sun Flyer Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Jeg har lewmarventilen og er bare sånn passe fornøyd. Det drypper inn ved lange havstrekninger. Og litt kondens rund luken blir det uansett. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Du kan laga lufting til ankerbrønnen. Pass på å lag den så høgt som mogeleg og at den kan stengast. Ask Quote Link to post
Mulligan Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Har en Electroluxventil i forpiggen. Kan stenges. Har aldri kommet noe vann inn der. Heller aldri noe som har hektet. Quote Link to post
Catlina Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Har både Lewmarventiler og solcelleventil fra Nicro,synes Lewmarventilene funker dårlig.Virker som det er liten luftgjennomstrømming. Må alltid stenges fra innsiden når det ventes mye sjø over dekk,Nicroventilene slipper sjelden noe sjøvann gjennom, de nyeste modellene kan også stenges fra utsiden og har mye større areal for solcelle. Hold deg langt unna Biltemamodellen - stor og klumpete og tåler minimalt av ytre påkjenninger. Quote Link to post
Recommended Posts