KaRsK Startet 5.November.2008 Link til dette innlegget Startet 5.November.2008 holder på å renovere båten min (scand 7600) og her går det slanger fra motorom ventilasjon til der hvor dieseltanken står.. nå prøver jeg å få mest mulig luft til motor rom og ønsker derfor benytte slangene der heller.. vil i samme slengen tette mest mulig mellom motor og resten av båten .. er jo da en fordel å slippe disse slangene .. tanker om det ? mvh karsk Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Skulle ikkje tru at det er nødvendig med lufting rundt dieseltanken. Har egentlig aldri hørt om det. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 er sikkert fordi det var bensin motor i den tidligere vil jeg anta.. og det blir jo ikke tett rundt tanken allikevel .. bare at den ikke får "gjennomtrekk liksom " Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Ja, det er sikkert derfor. Regner med at tanken ligger under dørken i kabinen, så det er lufting der for å få vekk eventuelt bensingasser som kan forekomme. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Diesel opptar varme fra nyere motorer under kjøring. Dersom du har lite diesel i tanken kan det faktisk bli varmt i tanken. Det mest optimale for god motoreffekt er å ha så kald diesel som mulig. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 er det kanskje en løsning å la diesel returen gå rett inn i grov filteret ? eller vil det bare være verre for motoren hele tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 på velkonstruerte båter er alle tank/batterirom drenert med slanger til motorom fordi at d er der d "suger Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 det er det også her :) , så da holder kanskje det som ventilasjon ja .. men er ikke større enn 30mm tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 holder i lange baner! så lenge d er åpen uten knekker/bøyer... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 ikke tull md grunnopplegget på scand båter! dette er tenkt ut av folk som kan å bygge båter... Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 ja her er det bare en gjennomføring.. Da går jeg for den :) takker Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Puddingen....... Har hatt Scand Nordic i 13 år....... kan skrive bok om "grunnleggende" feil på den båten.... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Rover... ingen båter-biler-motorsykkler eller kvinnfolk er "grunnleggende " feilfrie. Men at noen med fagkunnskap og kjærlighet for faget/emnet har hatt et ord med i laget under utviklingen bidrar som regel. Ellers er det jo dette med kjærlig(og riktig)pleie/omsorg da... Har selv en eldre(82) scand classic som er kjærlig pleiet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 er det kanskje en løsning å la diesel returen gå rett inn i grov filteret ? eller vil det bare være verre for motoren hele tiden ? Den løsningen anbefales vanligvis ikke. Dette har to årsaker: dieselen sirkulerer i et mye mindre volum og blir varmere. Dessuten blir dieselen "skamslått" på sin ferd gjennom pumpene og trenger litt tid på "å komme seg igjen", det får den best ved å komme tilbake på tanken hvor volumet er størst. Lykke til med motorskiftet! PS Selv er jeg fascinert av den dieselelektriske løsningen. Da kan man ha en ganske liten diesel, som samtidig brukes til strømaggregat, men det betinger nok at man seiler mer enn man går for motor.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
REM Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg kjenner ikke til Scand eller denne lufteløsningen spesiellt. Rent generelt kan man si at løsninger som båtbyggeren har lagt inn i konstruksjonen er lagt inn av en spesiell grunn. Man kan mao. være ganske så trygg på at båtbyggeren ikke legger tid og kostnad i slike løsninger hvis det ikke tjener noen hensikt. Derfår ville jeg vært svært skeptisk til å tukle med dette uten å vite hva man egentlig gjør. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.