Jump to content

Et vannproblem....


henboe

Recommended Posts

Hei, sjøsatte båten på lørdag, til perfekt vær og en kald pils... :lol:

Men merket et lite problem.. jeg har renset vanntanken, men det vannet som kummer ut av kranene, og dusjen er meget urent (partikler)...dette er jo avleivringer i slangene..noen som vet om et middel man kan helle i vanntanken, som gjør at dette løser seg opp?? :flag: Ellers virker faktisk allt dette året...helt utrolig!!! :flag:

Mvh

Henboe :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vært forsiktig med å helle noe svineri i vanntanken i den hensikt å flushe ut urenheter. Da må du i så fall skylle gjentatte ganger. Jeg har helt på lunktent vann i tanken, og tømt gjentatte ganger. Men, det kan ta tid da,  :flag: avhengig av tankens størrelse! Min er på 40 liter.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Antar at det er kalkavleiringer som er i vannsystemet ditt og det lar seg vel løse opp med sitronsyre. Leste om en båt som var i middelhavet og ble plaget med dette og sitronsaft  ble brukt som nødløsning (sånn til å dryppe i tekoppen) Svak sitronsyre gjør vel ikke noe galt men det må jo være en eller annen kjemiker her som har svaret.

Tror du får kjøpt sitronsyre (pulver) på apoteket.

Link to post
Share on other sites

.......Tror du får kjøpt sitronsyre (pulver) på apoteket.

Sitronsyre får du faktisk kjøpt hos RIMI, eller andre dagligvarebutikker. Se etter i Sylte-hylla (sitronsyre brukes i syltetøyet) der finner du små poser til kr. 6,50   :sailing: ...ikke akkurat dyrt, dette, nei!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sitronsyre får du faktisk kjøpt hos RIMI, eller andre dagligvarebutikker. Se etter i Sylte-hylla (sitronsyre brukes i syltetøyet) der finner du små poser til kr. 6,50   :lol: ...ikke akkurat dyrt, dette, nei!

Høres veldig greit ut.. så da heller jeg dette i vanntanken, pumper det litt rundt, la det ligge et døgn, og skylle masse med rent vann f.eks?  :sailing:
Link to post
Share on other sites

Hvis du har muliget for å røre dette ut i ei bøtte med så varmt vann som du tør gjør det vel susen mye raskere. Du kan jo la det gå mellom systemet ditt noen ganger. Du vil jo også kunne se om du har fått med deg noe av dritten som er i rørene.

Men jeg savner et innlegg fra en professor.

Link to post
Share on other sites

Men jeg savner et innlegg fra en professor.

Hei.

 

Jeg vet ikke om Peggie Hall er professer (det er faktisk mulig at hun er det), men hun har svært god greie på ferskvann ombord. Så Ta en titt på hva hun skriver i artikkelen (pdf-format) http://www.trudelutt.com/linker/phall_freshwater.pdf

 

Lurer du på noe om toalett/septik, er hun en autoritet på det også. Så da kan du lese hennes ider også. http://www.trudelutt.com/linker/phall_sanitation.pdf

 

Ellers er vel den enkle søsningen å skylle gjennom MYE vann. La pumpen gå og gå og gå og . . . til det bare kommer rent vann.

 

Og jeg (som absolutt ikke er professor i noe som helst) ville ikke i første omgang tro det var kalkavleiringer. Det er lite kalk i vanner her i landet. Tror heller det er algevekst i slangene, det er det som er det vanlige.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter tips fra en onkel for mange år siden kjøpte jeg den gangen en flaske med "vannstoffhyperoksid" på apoteket.

 

Det kom iallefall så mye dritt fra tank og slanger som jeg aldri hadde forestilt meg.

 

Men tanken bør nok skylles 2-3 ganger etterpå.

 

mvh

Barsk II :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sannsynligheten for at løsningen på problemet ditt er beskrevet ovenfor er stor, men jeg hadde også noe av samme problemet i fjor (kanskje ikke i samme størrelsesorden). Etter å ha prøvd "alt" oppdaget jeg at vannslangen på brygga som jeg fyllte vann med var gått i oppløsning innvendig....... Bare som en liten mulighet ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...