Jump to content

Rehold av motor og kjølsvin


Akira Maru

Recommended Posts

Vask, avfett og tørk opp alt! deretter maler du med vanelig hvit interiørmaling, og du har et motorrom som ser lekkert ut!

 

Bilde

 

Jeg gjorde dette for 5 år siden, og det er ikke nødvendig med annet renhold enn en sprut med Jif Universal og litt tørkepapir for å ta litt støv nå og da!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Et lite tips for å få opp siste vannresten;  bruk bleier. :smiley:  Funker strålende og er nesten gratis.

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Tror dette med bleier i en strøpe var mitt tips en gang. Disse tar ikke bare oljesølet, men alt søl. Husk å vrenge bleien før du legger disse inn i strømpen. Dersom du vil rense opp etter oljesøl kan du glemme den så mye omtalte Zaloen, bruk Jif skurekrem, du vil bli imponert over hvor mye bedre jobb denne gjør.................

Men dersom du sverger til Zalo eller grønnsåpe må vannet være så varmt som muligt.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fikk engang ei kanne med noe som het Olje-Sanering. En raus skvett i kjølsvinet etter filterskift, og jeg kan lense på sjøen uten at det vises noen form for forurensing  rundt båten. Tror dette er noe som oljeselskåpene bruker for å ha på oljesøl på havet, og jeg vet heller ikke hvordan miljøet reagerer på den usynlige forurensinga.

Link to post
Share on other sites

Fikk engang ei kanne med noe som het Olje-Sanering. En raus skvett i kjølsvinet etter filterskift, og jeg kan lense på sjøen uten at det vises noen form for forurensing  rundt båten. Tror dette er noe som oljeselskåpene bruker for å ha på oljesøl på havet, og jeg vet heller ikke hvordan miljøet reagerer på den usynlige forurensinga.

En ting er i hvertfall garantert, oljen forsvant ikke opp i luften, men ut i havet med vaskevannet. Ikke helt godt det der.  Da er det nok bedre å samle opp vaskevannet, f.eks. med en vakuumpumpe og så tømme det i oljeoppsamlingstanken i båthavna. For det finns vel en oppsamlingstank i havnene rundt om?

 

Generelt kan jeg ikke si jeg er så storligen begeistret for dem som lenser til det nærmest går varmgang i pumpa for å skvise ut de siste dråpene fra kjølsvinet.  Det ser ikke mye pent ut hverken på vannet eller i vannlinja på nabobåten, for ikke å snakke om sjøfuglene som tar skade i fjærdrakta. Skjerp dere, fy skam seg. :nono:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Da er det greit at båten ligger i hagen min og alt svineriet pumpes opp i brukte spylevæskekanner. Statoil stasjonen i nærheten har en miljøstasjon som tar i mot, HEEELT gratis.... og miljøvennlig. Vannlinja røper om uvettig tømming i havna...  

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...