Jump to content

Luft-fuktighet i båt, hva er normalt?


Vidar B

Recommended Posts

Jeg har fulgt tråden om luftavfukter her på baatplassen. Men har vel ikke helt skjønt det ennå! Hvordan skal det være: Når det er varmt, kan luften ta opp mer fuktighet enn når det er kaldt. Når det går fra varmt og til kaldt, må derfor luften avgi vann i form av kondens,rim etc. Fuktigheten omtales som ett prosent-tall av 100.

 

Flere skriver om at de igjennom vinteren avleser konstant vann-mengde i luften innvendig i båten. Er det mulig? Vil ikke temperaturen variere under vinteren, og derav gjøre luften tørrer jo kaldere det er!

 

Har nå målt fuktigheten i båten og ved 5 grader, er den nå på 63%!

 

Hvis vi nå sier at båten er 100% hermetisk tett, hva vil luftfuktigheten bli når vi varmer opp båten til 15 grader? Vil fuktigheten i % fortsatt være 63, eller vil den øke, eller minke??

Link to post

Det kommer an på hva slags luftfuktighet du snakker om. Du kan ha ABSOLUTT og RELATIV. Det vanligste er å snakke om relativ luftfuktighet. Hvis du øker temperaturen vil den RELATIVE luftfuktigheten synke, mens den ABSOLUTTE luftfuktigheten blir uforandret.

 

Se forøvrig denne artikkelen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei Vidar B

 

Det man her snakker om er relativ luftfuktighet

Som du påpeker kan varm luft inneholde mere vann enn kald luft.

 

Hvis du har en avfukter vil du kunne holde konstant relativ luftfuktighet i båten.

Begrenset av kapasiteten på avfukteren samt graden ventilasjon\lekkasje av vann inn i båten.

 

Istedet for relativ fuktighet vil det i båt være vel så nyttig å forholde seg til begrepet duggpunkttemperatur.

Altså ved hvilken temperatur vil luften felle ut kondens.

 

Hvis du har høy relativ fuktighet i båten din og kompenserer for det ved å heve temperaturen vil luften ha lett for å kondensere på vinduer\takluker, kort sagt kalde flater.

Hvis det er kaldt ute da......

Det er fordi luften der blir avkjølt til under duggpunktet.

Så renner dråpene ned ett eller annet sted, blir gjerne varmet opp av omgivelsestemperatur, tas opp i luften, kondenserer osv.

Så blir det gjerne skjolder og misfarging.

 

Tørker du luften i båten slik at duggpunkttemperaturen er lavere enn overflatetemperaturen på båtens kalde flater unngår du kondens i det hele tatt.

Det er det som vanligvis er hensikten med å tørke luften.

Og som du sikkert forstår er det bedre enn å varme opp luften for å hindre kondens.

 

Kjenner du til luftens relative fuktighet ved en gitt temperatur kan du i en tabell lese av ved hvilken temperatur den samme luften vil felle ut dråper\kondens.

Da får gjerne begrepet relativ luftfuktighet litt større verdi, eller?

 

:smiley:

Link to post

Vi får huske på at normalt når man snakker om luftfuktighet snakker vi om relativ luftfuktighet. Altså hvor mye fuktighet det er i lufta i fohold til det maximale lufta kan inneholde.

 

Absolutt luftfuktighet avtar kraftig ettersom temperaturen synker. Om vinteren når det er kaldt kan lufta kjennes svært tørr, men den RELATIVE luftfuktigheten kan allikevel være høy.

 

Les mer her.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  • 8 months later...

For dere som følger med på luftfuktigheten ser dere at det er relativt høy luftfuktighet om dagen. Bare siden i går kveld har min luftavfukter samlet opp rundt en liter vann. Nå ligger luftfuktigheten umbord på 49%.

Jeg har en Duracraft luftavfukter som står ombord hele året. Vi har stillt den på 45% og starter når luftfuktigheten overstiger denne grensen. Vi merker det sspesiellt god på sengtøyet ombord. Tørt og lett.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Må bare si meg 100% enig med Astor, når båten ligger i hjemmehavn, har jeg en liten luftavfukter gående, det merkes godt!, Sengetøy, Papirer, puter, mat, osv. en merker det på alt!, min kostet bare 13-14 hundre kroner, men har jammen gjort nytten i mange år nå.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Den går kun på 220 volt. Det hender vi lar den gå når vi lader via generator også. Ellers står den og går hele året når vi ligger i hjemmehavn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
  • 2 weeks later...

Til dere som har plass og anledning til å plassere en elektrisk luftavfukter ombord, så anbefales dette. Jeg tømmer ut rundt en liter vann fra vår avfukter hver eneste dag nå i sommer. Luftfuktigheten har vært høy i sommer og mye vann har salet seg i beholderen. Det samme skjedde i fjor sommer.

Med en luftavfukter stående på vil man oppdage en bedre luft ombord, samt at sengetøy og klær vil bli kvitt fuktigheten. Du merker det spesiellt godt når du skal legge deg under dynen på kvelden. Anbefales.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Har nå målt fuktigheten i båten og ved 5 grader, er den nå på 63%!

 

Hvis vi nå sier at båten er 100% hermetisk tett, hva vil luftfuktigheten bli når vi varmer opp båten til 15 grader? Vil fuktigheten i % fortsatt være 63, eller vil den øke, eller minke??

 

Varmer du fra 5 grader v/63% relativ fuktighet til 15 grader, vil relativ luftfuktighet synke til ca 30%.

 

Mollier gir en god forklaring på dette. Regner med du mener "hermetisk" lukket, og ikke hermetisk :)

 

Mollier-diagram

Edited by Puma 420 (see edit history)
Link to post
  • 1 month later...

Har en billig avfukter fra Mekk og er godt fornøyd med den. Men fant dette produktet på Finn og ble nyskjerrig på virkemåte og eventuelle erfaringer.

Pris og størrelse var jo ingeting å si noe på. Og akkurat det med størrelse er det eneste jeg har å "klage" på med den jeg har i dag. Litt stor å rigge opp og ned for hver enkelt båttur og dermed blir det kanskje ikke gjort alltid.

 

Noen som kan si noe om dette produktet?

Link to post

Har en slik i min båt, merker stor forskjell ombord, men det må ventilasjon til ut for at den skal virke optimalt. Kjøpte den europeiske versjonen i USA hvor varmeren var mye brukt i båter. Den står på i månedsvis i min båt, bruker bare 130 watt. I seilsesongen står den i en fuktig kjeller hjemme hvor det tidligere var mugglukt, men nå er lukten borte. Tror den brukes mye i USA hos folk med allergiplager!! Fint at den selges her i landet også.

Link to post

Hvilken relativ luftfuktighet anbefales det da mht velvære, treverk, elektronikk etc ombord ? Å tørke luften til 45% ved 20-25 grader vil vel lett føre til tørre lepper, tørr hud mm?

Jeg har også luftavfukter og har brukt den av og til i båten. F.eks forå tørke våte ytterklær på akterdekk (under kallesjen). Under opplag ser jeg ingen grunn til å benytte den. Jeg bruker heller ikke varme ombord under opplag, og ser heller ikke behovet for det. Jeg har fuktslukere i båten og i disse kommer det svært lite vann gjennom vinteren. Bruker man bare litt varme vil man få mer kondens tror jeg og da vil jo luftavfukteren trekke ut mer vann.

 

Da jeg lå ute på sjøen med en annen eldre båt jeg hadde tidligere(lukket type), så merket jeg mye mer kondens når jeg hadde en ovn ombord enn når jeg ikke hadde det. Merket faktisk at skrogtrekket løsnet og det var fuktig mellom trekk og skrog. Nå snakker jeg å fyre litt. Varmer man mye med stor kapasitet slik at man holder 15-20 grader ombord så blir det nok annerledes hvis man har god lufting i tillegg.

 

Luftavvfuketr er grei, og sikkert bra når båten brukes vinterstid. Når den ikke skal brukes så er jeg ikke like sikker på om varme og luftavfukter har så mye for seg.

Sikkert ikke negavtivt med avfukter, men ikke veldig nødvendig under opplag.

Link to post

Hadde tidligere en billig luftavfukter fra Claes Ohlson, den funket OK i en tett båt, men virket ikke under ca 5 grader pluss, skal du ha en som funker i lave temperaturer må en spandere mange flere lapper. Den billige Air-Dryeren er effektiv og samler ikke opp fuktighet , har også forsøkt med kjemikalier i boller etc uten at jeg ble imponert.

Link to post
Har en slik i min båt, merker stor forskjell ombord, men det må ventilasjon til ut for at den skal virke optimalt. Fint at den selges her i landet også.

Men hva er virkemåten?

 

Kvar vert det av vatnet som denne luftfuktaren sug ut av lufta?

Dette lurer jeg også på? :confused:

Link to post

Kan det være et av disse 'hokus pokus'-produktene som på revelusjonerende måte bryter med alle fysikkens lover? Endog bedre enn alle rynkekremer når det gjelder effektivitet?

 

Akkurat nå sitter jeg ombord og gynger i en liten kuling. I morges kom regnet ned i episke mengder. Nå har jeg kokt mat, satt på vifteovnen og har 21 grader og RF= 59 %. Det er greit.

Link to post

"The damp air is heated to the point moisture is held in suspension (above dew point), then released through the top vents of the device. As warmed air rises, cooler damp air is drawn in, where it too is heated. Air-Dryr costs no more to operate than the burning of a light bulb."

 

Eg forstår framleis ikkje kvar det vert av fukta i lufta. Forstår eg forklaringa rett vert det berre ein konstant sirkulasjon av vassdamp, ikkje ei fysisk fjerning av dampen. Kan nokon forklare korleis Air-Dryr faktisk fjernar fukta?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...