Jump to content

Luft-fuktighet i båt, hva er normalt?

Vidar B

Recommended Posts

Etter ett par mail frem og tilbake fikk jeg bekreftet at dette er ett varmeelement på hhv 70 eller 130 watt, en må ha ventilasjon for at dette skal "fungere" sier de. Da ser jeg ikke mer nytte i denne en en 100 watt glødepære (80% av energien går til varme) og den fåes for ett par tiere (enda iallefall :giggle: )

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Veit nokon om det finst ein elektrisk luftavfuktar (som faktisk sug fukta ut av lufta) som er så liten at han kan monterast på eit skott, og samstundes har mulegheit for drenering gjennom slange?

Eg har i dag eit stort beist av ein luftavfuktar som er svært effektiv. Men han tek mykje plass og er upraktisk å stue vekk når eg skal ut på sjøen. Det eg ser føre meg er å montere ein litt mindre luftavfuktar på skottet på badet, for så å ha ein slange ut gjennom ei skroggjennomføring over vasslinja. Då kunne han stått og gått heile døgnet utan behov for jamnleg tøming av vatn.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
  • 3 måneder senere...
"The damp air is heated to the point moisture is held in suspension (above dew point), then released through the top vents of the device. As warmed air rises, cooler damp air is drawn in, where it too is heated. Air-Dryr costs no more to operate than the burning of a light bulb."

Eg forstår framleis ikkje kvar det vert av fukta i lufta. Forstår eg forklaringa rett vert det berre ein konstant sirkulasjon av vassdamp, ikkje ei fysisk fjerning av dampen. Kan nokon forklare korleis Air-Dryr faktisk fjernar fukta?

Etter ett par mail frem og tilbake fikk jeg bekreftet at dette er ett varmeelement på hhv 70 eller 130 watt, en må ha ventilasjon for at dette skal "fungere" sier de. Da ser jeg ikke mer nytte i denne en en 100 watt glødepære (80% av energien går til varme) og den fåes for ett par tiere (enda iallefall :giggle: )

Så et innslag på "kjekt å ha" sidene i Seilmagasinet og et annet norsk båtblad en artikkel om disse. Virket interesant, uten at jeg klarte helt å komme til annen konklusjon en dere. At dette er bare en dyr svak frostvakt uten termostat....

Rart at de store "seriøse" bladene skriver inn slike ting. Uten å legge frem hele fakta.

Jeg har alltid trodd at disse "Kjekt å ha" sidene representerer ting som f.eks. bladets folk/leserne har testet. Og virkelig funnet ut er "Kjekt å ha".

Men er disse sidene i realiteten kun reklame? Og de som betaler best får sine produkter representert som "kjekt å ha", uten bladets kritikk?

Jara Wynja

• 2 måneder senere...

Vår Duracraft luftavfukter har holdt seg rundt 26-33% i hele våres. Jeg begynner å lure på om den har tatt kvelden, eller er det så tørt? Jeg har kjøpt en ny hos CO men ikke pakket den ut enda, da jeg er i tvil om luftfuktigheten er reel ombord eller om jeg må ta den nye i bruk. Noen som har målt luftfuktigheten ombord nylig her på Østlandet?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor - jeg vil anbefale å levere tilbake den fra CO !!

Jeg kjøpte en slik i forfjor, men den var ikke på langt nær så bra som den jeg hadde (kjøpt på Europris) som jeg har benyttet i mange år. Det resulterte i at jeg fikset lagerene på europrisavfukteren og han benyttet den i vinter. Holder fuktigheten på under 50%

Redigert av dacapo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...