Per Arve Posted December 17, 2002 Share Posted December 17, 2002 Hei. Jeg har en dieselmotor, VP 2030. 28 hk . Ventilklaringen skal være 0,20 mm. Forhandlerens verkstedbok sier ved kald motor mens drevia.com sier ved varm motor. Er forskjellen vesentlig ved så små motorer? Burde jeg velge det ene eller det andre? Eller vet noen av dere hva det skal være? Ellers er jeg enig i at de burde rydde opp seg imellom. Og det vil jeg foreslå . Quote Link to post
TMe Posted December 17, 2002 Share Posted December 17, 2002 Er ikke sikker på om dette er så kritisk. Man regner ofte at motoren er kald nok til ventiljustering etter 10 til 15 minutter. Du kan justere ved kald motor, varmkjøre og teste klaringen mens motoren går på sakte tomgang. Du bør da ha et "metervare"føleblad som du kaster etter bruk da dette tygges opp. Du bruker da et nytt felt for hver ventil. Quote Link to post
Per Arve Posted December 17, 2002 Author Share Posted December 17, 2002 Takker for tipset . Men vil ikke oljen sprute når jeg tar av toppdekslet ? Quote Link to post
TMe Posted December 17, 2002 Share Posted December 17, 2002 Oljesprut er ikke det helt store problemet i alle fall ikke på en motor uten overliggende kam. På motorer med overliggende kam tar man av oljerøret og leder vekk oljestrømmen.Kammen smøres med oljekanne under kontrollseansen. Dersom kjededrift må man lage seg en blikkskjerm over drevet for å hindre sprut. Quote Link to post
Festina Lente IV Posted December 18, 2002 Share Posted December 18, 2002 Hvorfor justere med motor igang, er det ikke like greit å justere ventilene med motoren stoppet? Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
TMe Posted December 18, 2002 Share Posted December 18, 2002 Pirus: Hvorfor justere med motor igang, er det ikke like greit å justere ventilene med motoren stoppet? Ikke justere med motoren i gang, kun kontrollere for å se klaringen blir annerledes med varm motor. Jeg har en mistanke om at det blir det samme. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.