Jump to content

Ventilklaring


Per Arve

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en dieselmotor, VP 2030. 28 hk :seeya:. Ventilklaringen skal være 0,20 mm. Forhandlerens verkstedbok sier ved kald motor mens drevia.com sier ved varm motor.

 

Er forskjellen vesentlig ved så små motorer? Burde jeg velge det ene eller det andre? Eller vet noen av dere hva det skal være?

 

Ellers er jeg enig i at de burde rydde opp seg imellom. Og det vil jeg foreslå  :seeya:.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om dette er så kritisk. Man regner ofte at motoren er kald nok til ventiljustering etter 10 til 15 minutter.

 

Du kan justere ved kald motor, varmkjøre og teste klaringen mens motoren går på sakte tomgang.

Du bør da ha et "metervare"føleblad som du kaster etter bruk da dette tygges opp. Du bruker da et nytt felt for hver ventil.

Link to post
Share on other sites

Oljesprut er ikke det helt store problemet i alle fall ikke på en motor uten overliggende kam.

 

På motorer med overliggende kam tar man av oljerøret og leder vekk oljestrømmen.Kammen smøres med oljekanne under kontrollseansen. Dersom kjededrift må man lage seg en blikkskjerm over drevet for å hindre sprut.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor justere med motor igang, er det ikke like greit å justere ventilene med motoren stoppet?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...