bellen Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Lurer på om det er nokon her på forumet som har noko erfaring om MD70B fra ca. 1970. Også instruksjonsbok er av interesse. Quote Link to post
Smurph Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Har ikke peiling på denne motoren, men du finner sprengskisser til den her: http://parts.seapowermarine.com.au/?p=MARI...MD70B,%20AQD70/ Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Ingen som har noko peiling her? Quote Link to post
Lady G Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Har en instruksjonsbok til MD70 B liggende dersom det er av interesse. Tungbygget slitemotor dette som ofte har vært brukt til aggregat og i fiskebåter. Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Ja, den står i ein 35 fots sjark som eg lurer på å kjøpe. Men det ser ut som om planen blir lagt på is da det ser ut som om det kan bli problem med å få den fiskeriregistrert. Men om eg likavel finner på å kjøpe båten, så er eg interissert i instruksjonsboka om ikkje eigaren finner den. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Se opp for slitt kamaksling og slitte ventilløftere !!!! Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Har skiftet endel kamakslinger på både 70, 100 og 120 serien....det første jeg gjør ved en overhaling av disse motorene, er å skjekke tilstanden på nevnte deler. Blir mer og mer vanskelig å få tak i deler til disse gamle motorene... Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Eg jobber en del som mekaniker på VP verksted sjølv, så deler skal eg klare å få til en rimelig penge, og skruinga tar eg meg av sjølv. Så det skal ikkje ver noko problem. Men takk for opplysninga. Veit du om fleire svakheter ved motoren? Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Jobber med VP og kjenner til motoren ?? .... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Svakheter....?? kommer an på hva du mener ... Kommer jo an på timetallet, hvordan den er stellt i løpet av sitt liv.... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Og en ting til.....når du jobber på VP verksted....har dem ikke instruksjonsbok ? Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Eg har ikkje jobba med dem så lenge, så eg kjenner ikkje til motoren personleg. Dei hadde instruksjonsbok av motoren når dei leita i arkivet sitt, så eg har fått lest litt i den i dag, men eg fekk ikkje den instruksjonsboka med dei. Eg regner med at eg får bestilt ei ny bok hos dei, men eg rekna også med at nokon her på forumet hadde ei liggande, som ikkje blir brukt, og som eg kunne overta for å ha liggande i båten. Eg trur motoren er stellt bra med sidan store deler av sin levetid, så har den bare blitt brukt til hobbyfiske. Han fortalte at motoren er meget lettstarta, og at han ikkje etterfyller noko olje mellom oljeskifta, og det lover ganske bra. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Vet du hvor mange timer den har på telleren ? Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Jobber du hos Weiberg ? Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Nei, eigaren viste ikkje kor mange timer den hadde gått. Ja, jobber hos Weiberg sann inn i mellom når eg blir dritlei av å sitte på skulebenken Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Vil anbefale å ta en lekkasjetest på samtlige sylindre, sånn bare for å bekrefte tilstanden på stempelringer, foringer og ventiler, samt ta av vippearmer for kontroll av slitasje på trykkpungtene. Når vippearmer er av, ta opp støtstenger, ta av deksel på "baksiden" for tilkommst av ventilløftere. Se på disse, og dem vil avsløre tilstand på kam. Du vil og kunne se kammen. Dette er enkle grep for å få en oversikt over tilstand på motoren... Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Ja, hadde tenkt å gjer dei tinga om eventuelt kjøp. Hadde også tenkt å ta motoren ut av båten for å lakke den opp igjen, og kaskje ta av toppen for å sjekke om det er slitasje i sylindere. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Tilstanden på sylindrene får du ved å ta en lekkasjetest !! Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Nja.. Kjekt å vite om honinga i sylinderane er bra. Motoren er tross alt 35 år gammel, og så får eg også ei ny toppakning. Ikkje noko problem når eg har tilgang til alt av spesialverktøy. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 men som du skrev tidligere.....den bruker ikke olje !! sjangsen for at det blir merarbeid/kostnader er store ved å demontere for mye, om en ikke trenger !! I KNOW .... Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Men muligens så har dei kamera ho Weiberg, så eg kan gå ned igjennom dysehulla for å inspisere foringane. Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Ja, du har eit poeng der sidan motoren ikkje bruker olje. Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 JA...skulle jo ha nevnt scooping av sylinder....sier og mye om tilstanden... men vær obs da på at dysene kan sitte litt om dem ikke har vært ute på en stund !! Slik at du ikke drar med koppersleeven som den sitter i ..... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 JA...skulle jo ha nevnt scooping av sylinder....sier og mye om tilstanden... men vær obs da på at dysene kan sitte litt om dem ikke har vært ute på en stund !! Slik at du ikke drar med koppersleeven som den sitter i ..... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 hmm...hva skjedde .... Quote Link to post
Recommended Posts