bellen Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Ja, eg går ut ifrå at dysene ikkje har vore ute sidan dei blei montert i 1975. Men vi har spesialutstyr til dette, så ikkje kobberhylsa blir med opp. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Regnet med det ....hehe.... Men da har du fått litt input om denne motoren ....eller er det noe mer ?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Har vel egentli fått vist det eg trengte. TMD70B motoren har 200HK etter det eg forstår. Er det bare å montere turbo, justere opp innsprøytnigstrykket og stille pumpa ett par grader tilbake? Eller er det meir som må til? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Har skiftet endel kamakslinger på både 70, 100 og 120 serien.... Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt.... Ombord i POSEIDON II har jeg to stk TAMD 120 B-CC som har gått ca 7.000 timer siden de ble montert i 1984. Jeg har aldri vært noe Volvo-fan, men når man er på bruktmarkedet blir det jo å ta de motorene som står ombord. Men siden du tydeligvis kjenner motorene godt har jeg et par spørsmål: 1) Boken beskriver oljeskift hver 250 timer. Dette forekommer meg å være veldig lite etter som det ved kontinuerlig drift i en yrkesbåt ville bli ca hver 10 dag.... Han som var maskinist ombord da jeg overtok mente at man med dagens oljer kunne gå minst det dobbelte timetallet. Hva sier du her? 2) Motorene har som du sikkert kjenner til et nominelt turtall på 1800 rpm. De kjøres inn på et samlegear til en propell med vridbare vinger. Motorene fordeler belastningen noenlunde likt ved at jeg bruker eksostemperaturene som referanse. Pga merkverdigheter i rpm-tellerne har forrige eier kjørt motorene med ca 1100 rpm og mye lett belastning. Det førte til nedfall av koks og sotkaker over dekk ved start. Nå kjører jeg motorene med ca 1400 rpm, fortsatt lett belastning, og da ligger eksostemperaturene i underkant av 300 grader. Vil 1400 være nok til at f.eks turboene får arbeide normalt, eller har du en annen anbefalt omdreining? Det hadde vært hyggelig å høre dine refleksjoner . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dieselboy Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Er det ikke futt nåkk ? Tja...har ikke gjort dette før da, men det er noe småtteri til som skiller MD og TMD...som feks tettninger på ventilspindler !! MD med tetninger TMD uten. Men også ville jeg ha vært litt forsiktig med hensyn til gammel toppakning, høyere temp og mer trykk... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Joda, motoren er stor nok den. Lurte bare på kva forskjelen var på desse to motorane. Ville ikkje falt meg inn å øke krafta så mykje på en så pass gammel motor, likavel den sikkert er bygd for det. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt 1) Boken beskriver oljeskift hver 250 timer. Dette forekommer meg å være veldig lite etter som det ved kontinuerlig drift i en yrkesbåt ville bli ca hver 10 dag.... Han som var maskinist ombord da jeg overtok mente at man med dagens oljer kunne gå minst det dobbelte timetallet. Hva sier du her? Tja....er vel den typen som følger boka! Selv nyere motorer (2000 mod Cummins) sier 250 timer.....Så det kan vel være delte meninger om saken... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Tja.. det blir nok delte meininger om det. Eg er sjølv ein person som egentlig går etter boka, men eg synset at 250 timer er lite på en yrkesbåt. Eg har vore maskinist ombord i ferger der eg trur akkurat desse motorane har stått som generatorer, der er skiftintervalla 600 timer på hjelpemotorane. Men det blir nok for lenge for deg, sidan du går med eit varierande turtall. Det men det dobbelte av det som står i boka skal egentlig ikkje ver noko problem. men du bør ta kontakt med eit VP-verksted for å få bekrefta at det er ok. På ditt andre spørsmål kan eg ikkje svare deg så godt, men eg anbefaler deg å gå med høgere bellastning (ikkje nødvendigvis fullt), i nokon minutt av og til for å få ut sot som legg seg i eksosrøra og på ventilane. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt....Ombord i POSEIDON II har jeg to stk TAMD 120 B-CC som har gått ca 7.000 timer siden de ble montert i 1984. Jeg har aldri vært noe Volvo-fan, men når man er på bruktmarkedet blir det jo å ta de motorene som står ombord. 2) Motorene har som du sikkert kjenner til et nominelt turtall på 1800 rpm. De kjøres inn på et samlegear til en propell med vridbare vinger. Motorene fordeler belastningen noenlunde likt ved at jeg bruker eksostemperaturene som referanse. Pga merkverdigheter i rpm-tellerne har forrige eier kjørt motorene med ca 1100 rpm og mye lett belastning. Det førte til nedfall av koks og sotkaker over dekk ved start. Nå kjører jeg motorene med ca 1400 rpm, fortsatt lett belastning, og da ligger eksostemperaturene i underkant av 300 grader. Vil 1400 være nok til at f.eks turboene får arbeide normalt, eller har du en annen anbefalt omdreining? Det hadde vært hyggelig å høre dine refleksjoner . . . . Har du turbotrykkmåler på disse motorene ? Sitér dette innlegget Link to post
Habo Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hei. Så bloggen din, og at den er noen år nå, spm mitt er: har du brukerhåndboken ennå til MD70b? arne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.