Jump to content

Volvo Penta MD70B, nokon med erfaringer?

bellen

Recommended Posts

Har skiftet endel kamakslinger på både 70, 100 og 120 serien....

Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt....

Ombord i POSEIDON II har jeg to stk TAMD 120 B-CC som har gått ca 7.000 timer siden de ble montert i 1984. Jeg har aldri vært noe Volvo-fan, men når man er på bruktmarkedet blir det jo å ta de motorene som står ombord.

Men siden du tydeligvis kjenner motorene godt har jeg et par spørsmål:

1) Boken beskriver oljeskift hver 250 timer. Dette forekommer meg å være veldig lite etter som det ved kontinuerlig drift i en yrkesbåt ville bli ca hver 10 dag.... Han som var maskinist ombord da jeg overtok mente at man med dagens oljer kunne gå minst det dobbelte timetallet. Hva sier du her?

2) Motorene har som du sikkert kjenner til et nominelt turtall på 1800 rpm. De kjøres inn på et samlegear til en propell med vridbare vinger. Motorene fordeler belastningen noenlunde likt ved at jeg bruker eksostemperaturene som referanse. Pga merkverdigheter i rpm-tellerne har forrige eier kjørt motorene med ca 1100 rpm og mye lett belastning. Det førte til nedfall av koks og sotkaker over dekk ved start. Nå kjører jeg motorene med ca 1400 rpm, fortsatt lett belastning, og da ligger eksostemperaturene i underkant av 300 grader. Vil 1400 være nok til at f.eks turboene får arbeide normalt, eller har du en annen anbefalt omdreining?

Det hadde vært hyggelig å høre dine refleksjoner . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt

1) Boken beskriver oljeskift hver 250 timer. Dette forekommer meg å være veldig lite etter som det ved kontinuerlig drift i en yrkesbåt ville bli ca hver 10 dag.... Han som var maskinist ombord da jeg overtok mente at man med dagens oljer kunne gå minst det dobbelte timetallet. Hva sier du her?

Tja....er vel den typen som følger boka! Selv nyere motorer (2000 mod Cummins) sier 250 timer.....Så det kan vel være delte meninger om saken...

Tja.. det blir nok delte meininger om det. Eg er sjølv ein person som egentlig går etter boka, men eg synset at 250 timer er lite på en yrkesbåt. Eg har vore maskinist ombord i ferger der eg trur akkurat desse motorane har stått som generatorer, der er skiftintervalla 600 timer på hjelpemotorane. Men det blir nok for lenge for deg, sidan du går med eit varierande turtall. Det men det dobbelte av det som står i boka skal egentlig ikkje ver noko problem. men du bør ta kontakt med eit VP-verksted for å få bekrefta at det er ok.

På ditt andre spørsmål kan eg ikkje svare deg så godt, men eg anbefaler deg å gå med høgere bellastning (ikkje nødvendigvis fullt), i nokon minutt av og til for å få ut sot som legg seg i eksosrøra og på ventilane.

Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt....

Ombord i POSEIDON II har jeg to stk TAMD 120 B-CC som har gått ca 7.000 timer siden de ble montert i 1984. Jeg har aldri vært noe Volvo-fan, men når man er på bruktmarkedet blir det jo å ta de motorene som står ombord.

2) Motorene har som du sikkert kjenner til et nominelt turtall på 1800 rpm. De kjøres inn på et samlegear til en propell med vridbare vinger. Motorene fordeler belastningen noenlunde likt ved at jeg bruker eksostemperaturene som referanse. Pga merkverdigheter i rpm-tellerne har forrige eier kjørt motorene med ca 1100 rpm og mye lett belastning. Det førte til nedfall av koks og sotkaker over dekk ved start. Nå kjører jeg motorene med ca 1400 rpm, fortsatt lett belastning, og da ligger eksostemperaturene i underkant av 300 grader. Vil 1400 være nok til at f.eks turboene får arbeide normalt, eller har du en annen anbefalt omdreining?

Det hadde vært hyggelig å høre dine refleksjoner . . . .

Har du turbotrykkmåler på disse motorene ?

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...