bleiking Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Er det bare og bruke vanlig bil frostveske til en volvo penta motor og er det bare og ha det i det hullet jeg har i vann til kjølinga den er ferskvanns kjølt foresten er det noen som kan hjelpe meg med disse små spørsmålene og skal er det noe mere jeg må være ops på når det gjelder vinter sjekk av motoren ???? er mildt sagt grønn når det gjelder motorer Quote Link to post
knutza Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Jeg antar at det er på sjøvannsiden du skal ha frostveske?? Om det er tilfelle så blander du en bøtte med vann og frostveske og skrur løs inntaksslangen på sjøvannsiden. Putt slangen nedi bøtta og kjør motoren til det er tomt i bøtta. Sett en bøtte ved utløpet og kontroller at det er frostveske som er kommet ut. Helt ordinær frostveske er ok så lenge den er beregnet til dette bruket. Det kan være lurt å sjekke manualen eller ringe en forhandler for å sjekke om det er spesielle krav til frostvesken du skal bruke. Skift olje og filter, tapp ferskvannstankene og vannkraner. Pump igjennom toalettet med utblandet frostveske. Da skal båten være klar til en lang kald vinter. PS. det kan være lurt å tappe (event. skifte) brennstoffilter. Quote Link to post
Pelle Parafin Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Er det bare og bruke vanlig bil frostveske til en volvo penta motor og er det bare og ha det i det hullet jeg har i vann til kjølinga den er ferskvanns kjølt foresten er det noen som kan hjelpe meg med disse små spørsmålene og skal er det noe mere jeg må være ops på når det gjelder vinter sjekk av motoren ???? er mildt sagt grønn når det gjelder motorer Alt er enkelt når du kan det,det beste for deg ,vil være å ta kontakt med med en som er motorkyndig. Quote Link to post
Moas-ark Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Du bruker vanlig frostvæske, du kan også bare måle den væsken som er i. Et sånt måleutstyr får du kjøpt på biltema eller bensinstasjoner, koster ikke mange kronene. Da kan du se hvor mange kuldegrader væsken tåler. Ellers så er det også fint å få kjørt frostvæske der sjøvannet går, så det ikke blir liggende vann som kan fryse i feks. eksosslangen. Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
sailorboy Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 For å kjøre frostvæske gjennom sjøvannskretsen til motoren så bruker jeg - En plastslange som passer inn på sjøvannsfilteret med hakk i den ene enden som skal i bøtten for å unngå at den suger seg fast i bunnen av bøtten. - Et par bøtter - Ferskvann med justerings muligheter - Frostvæske Kobler plastslangen på sjøvanns enden til sjøvanns filteret. Fyller en bøtte med passe blanding med vann og kjølevæske. Den andre bøtten fylles med ferskvann og plastslangen stikkes oppi. Starter opp og justerer vannmengde med hageslangen slik at det er passende med vann i bøtta. Kjører i ca 10 minutter med ferskvann før jeg flytter slangen oppi bøtte med frostvæske blanding. Kjører igjennom 2 bøtter med frostvæske blanding. sailorBoy Quote Link to post
Hansi Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Flere måter å gjøre dette på. Har du sjøvannsfilter er det veldig enkelt. Kjøper Seajet sin frostvæske i 20 L dunker. Blander opp en dunk med 20 liter ferskvann / frostvæske. Stenger inntaksventiler. Starter motor og kjører gjennom 20 liter via sjøvannsfilter. Stopper motor. Åpner inntaksventiler. Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Om du har ein ny type Volvo Penta av en eller annen D-type, som er innenfor garantitida, så er det kun den grønne frostvæska som er godkjent for denne motoren. Har du ei anna frostvæske enn VP sin, og du får problem med motoren som kan relateres til ferskvanskjølinga, så gjelder ikkje garantien. Og ein annen liten ting, eg har fått anbefalt å bruke spylervæske til frostsikring i toalett og septiktank. Og kjøper du spylervæske med sitronduft, så får du ein fin aroma i båten Quote Link to post
Hansi Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Og ein annen liten ting, eg har fått anbefalt å bruke spylervæske til frostsikring i toalett og septiktank. Javel, har du peiling på hvorfor. Har ikke hørt den løsningen før. De jeg kjenner, og mekanikere som jeg har en del kontakt med i havna og som har drevet med konservering av båter / motorer i årevis bruker frostvæske blanding til slikt. Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Har ingen egne erfaringer med det. Men blei fortalt at spylervæska hadde frostsikring ned til ca. -10" grader trur eg, og så skulle det vere meir skånsomt mot gummislangene enn vanlig frostvæske. Quote Link to post
Arvid_A Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Vil ikke spriten i spylervæska kunne fordampe i løpet av vinteren, slik at frostsikringen reduseres? Quote Link to post
bellen Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Det lurte eg også på, og han meinte på at det ikkje var noko problem med det. Men så er det faktisk veldig uvanlig at det blir minusgrader inne i båten i løpet av vinteren, hvertfall her på vestlandet. Quote Link to post
Otto R Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Jeg logget -2°C inne i båten sist uke, så det er vel heller veldig vanlig med minusgrader hver vinter :nono: Quote Link to post
Steinsvigen Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Båten min skal ligge ute i havna i vinter ,er dette eit møst da også. Skal ikkje bruke båten i vinter så da er det kansje lurt å gjer det? Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
bleiking Posted November 8, 2008 Author Share Posted November 8, 2008 etter alle disse svarene med gode forklaringer er vel kluet og ringe volvo penta verksed og få dem til og peke og vise for meg siden jeg da ikke vet hvor halvparten av tingene dere sa er henn på motoren Quote Link to post
mbm Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 Flere måter å gjøre dette på. Har du sjøvannsfilter er det veldig enkelt. Kjøper Seajet sin frostvæske i 20 L dunker. Blander opp en dunk med 20 liter ferskvann / frostvæske. Stenger inntaksventiler. Starter motor og kjører gjennom 20 liter via sjøvannsfilter. Stopper motor. Åpner inntaksventiler. Velger å åpne denne tråden igjen da jeg lurer litt på akkurat dette, - Er det bare å starte maskinen for så å åpne lokket på sjøvannsfilteret og helle oppi utblandet frostvæske det maskinen klarer å "svelge unna"? - En annen ting, jeg er blitt fortalt at ved bytte av impeller så skal man bruke litt grease på "taggene" for å forhindre at impeller skal bli skadet av å tørrkjøre den tiden det tar før vannet når opp til impelleren. Men jeg har registrert at når jeg starter motoren så tar det litt tid før vannet i sjøvannsfilter-beholderen fylles med vann langt nok opp til å kunne "fortsette" sin ferd mot impeller og videre. - Er ikke dette også tørrkjøring på samme måte som ved bytte av impeller? Eller ligger det (på et vis) alltid litt vann i impellerhuset som sørger for god gli helt til nytt vann når frem - dette i så fall såfremt dekselet ikke har vært av og at huset dermed tømt for vann? Legger ved et par bilder av sjøvannsfilteret som montert i båten, Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.